Това решение за земеделие в магазина използва хидропонен метод, при който растенията се отглеждат в тапи от каменна вата във вода без почва.

Шведска компания изгражда ферми във вътрешността на супермаркетите като екологично решение за отглеждане на плодове и зеленчуци.
Решението на SweGreen, което вече се прилага в Швеция и Германия, е начин да се отговори на недостига на вода, липсата на земеделска земя и зависимостта от глобалната геополитика.

Местното отглеждане на зеленчуци ще намали и емисиите от транспорта, ще осигури по-дълъг срок на годност и ще подобри вкуса им.

Това решение за отглеждане в магазина използва хидропонен метод, при който растенията се отглеждат в тапи от каменна вата във вода без почва.
Всяка платформа за култивиране може да отгледа количество храна, еквивалентно на 30 декара земеделска земя.

Клиентите могат да видят как зелените зеленчуци растат и се прибират пред очите им, за да ги вземат след това от рафта.

„Супермаркетите имат пекарни, например. Но сега те отглеждат храна, вместо да пекат", казва главният директор по иновациите и ръководител на SweGreenX Сефер Мусави.

В момента SweGreen може да отглежда до 100 различни вида култури, сред които маруля, копър, мента и магданоз.

„Добавяме към портфолиото си микрозеленчуци, тестваме плодоносни растения и разглеждаме ягоди", допълва Сефер.

Как изкуственият интелект помага

на вертикалните ферми на SweGreen?

Някои потребителски тенденции са лесни за забелязване. „По време на летните фестивали единственото нещо, което се продава в Швеция, е копър. А след това, по време на фестивала в средата на лятото, това ще бъде мента, например", казва Сепер.

Времето за растеж на растенията, сезонността и предпочитанията на потребителите обаче представляват предизвикателство, затова компанията се обръща към изкуствения интелект, за да помогне в процеса на вземане на решения.

„Това е един от случаите на използване на изкуствения интелект в селското стопанство", казва Сепер. „Разполагаме с инструмент с изкуствен интелект, който дава рецептата за растеж на нашите производители, така че хората, които работят в супермаркета, получават списък със задачи, който ги обезпечава с точно тези продукти, които са необходими в този ден."

В зависимост от големината на супермаркета и неговите нужди клиентите на SweGreen могат да избират и между култиватор с площ 45 м², който има капацитет за отглеждане на 300 култури на ден, и по-малък, който може да достигне до 12 м² и да отглежда максимум 116 култури на ден.

Преместване на фермата в различни ландшафти

Супермаркетите не са единствените, които на местно ниво търсят екологично решение - ресторанти, хотели университети и собственици на имоти също искат да се включат в играта.

Fotografiska Stockholm - съвременен музей на фотографията, изкуството и културата, е възприел това решение за изискана вечеря в ресторанта си, за да поддържа менюто сезонно и устойчиво.

„Заедно с тези момчета и техните звездни готвачи разгледахме какви растения могат да имат за гарниране, за хранене, за начален вкус, за коктейли, за допълване на нещата", казва Сепер. „Потърсихме и практични храни, които са питателни, имат вкус, но могат да се използват като централен елемент в чиниите, например."

SweGreen е награждавана и номинирана няколко пъти за своето устойчиво производство на храни. През 2023 г. компанията печели наградата за устойчивост на IKANO и е номинирана за трета поредна година за FoodTech 500 - глобален списък, в който се открояват най-влиятелните стартиращи и мащабни предприятия в света за бъдещето на храните, технологиите и устойчивостта.

Ползите

Вертикалните ферми предлагат многобройни предимства, включително увеличаване на производството на храни. Чрез използване на вертикалното пространство тези ферми могат да произвеждат с по-високи добиви в сравнение с традиционните методи на земеделие. Освен това вертикалните ферми използват ефективно ресурсите, тъй като изискват по-малко вода и пестициди. Освен това вертикалните ферми допринасят за намаляване на транспорта и емисиите, тъй като са разположени по-близо до градските райони, което намалява разстоянието, изминавано за доставка на пресни продукти.

Магазините за хранителни стоки играят жизненоважна роля в дистрибуцията и търговията на дребно в хранителната система. Те гарантират, че продуктите от различни източници, включително от вертикални ферми, достигат ефективно до потребителите. Освен това магазините за хранителни стоки предлагат достъпност и удобство на потребителите, като осигуряват широка гама от хранителни продукти на едно място. Също така те могат да влияят върху поведението и избора на потребителите, тъй като подбират наличните продукти.

Съществува потенциал за вертикално фермерство на място в магазините за хранителни стоки, където пресните продукти могат да се отглеждат директно в самия магазин. Тази интеграция позволява пряка и устойчива верига на доставки, като намалява времето и разстоянието между реколтата и продажбата. Сътрудничеството между вертикалните ферми и веригите за хранителни стоки може да доведе и до взаимни ползи, като например повишаване на репутацията на марката и лоялността на клиентите. В крайна сметка тази интеграция е от полза за потребителите, тъй като им осигурява пресни местни продукти.

Източник: euronews.com/green/ и green.org