Колумбия е перспективен регион за отглеждане на авокадо и изнася авокадо за Европа от около 12 години.

„Европа е нашият основен пазар, тъй като го развиваме вече повече от десетилетие", казва Маурисио Лопес от Arba Colombia. Освен това през 2017 г. пазарът на САЩ се отвори за колумбийското авокадо. С всяка изминала година обемът на износа за САЩ се увеличава. През 2023 г. Колумбия изнася за САЩ 23,4 млн. долара, което го превръща във втория важен пазар за Колумбия. Това е много положително развитие с оглед на подобряването на репутацията и доверието, които са необходими на купувачите. Всяка година все повече насаждения получават сертификат за износ за САЩ и днес общата площ възлиза на 11 500 хектара, което включва около 370 стопанства в цялата страна.

Прогнозата за 2024 г. е Колумбия да изнася 30 млн. кг. за САЩ. Доставките от Колумбия за американския пазар са най-големи през януари, февруари, юни, юли и август. „Смятаме тези месеци за подходящи пазарни прозорци, като се има предвид, че количеството и качеството от Мексико обикновено спадат през това време. В резултат на това търсенето на плодове от Колумбия се увеличава", казва Лопес.

Пренасочване към износа от САЩ

В Европа потреблението на авокадо продължава да расте. В страни като Италия, Франция, Испания и Обединеното кралство потреблението нараства с около три до четири процента на годишна база. Въпреки че Европа е най-големият пазар за Arba Colombia, Лопес смята, че САЩ ще заемат тази позиция в бъдеще. „Свидетели сме на промяна, при която купувачите придобиват по-голяма увереност и доверие в Колумбия". Американският пазар е все по-отворен за получаване на авокадо от южноамериканските страни. „В краткосрочен план Европа ще продължи да бъде основният пазар, но разчитам, че след пет до десет години обемът в експортния дял ще бъде балансиран."

Изместването към САЩ се дължи отчасти на близостта. Американският пазар е много по-близо до Колумбия, което намалява риска, разходите за доставка, както и времето за транзит. „Освен това САЩ са най-големият потребител на авокадо (1,3 млн. т/год.) в света с висока консумация на глава от населението (3,70 кг./год.). Хубаво е да се възползваме от това." През определени периоди от годината, като Супербоул, Синко де Майо и др. търсенето е високо поради повишеното потребление, което прави атрактивно доставянето на американския пазар.

Търговците на дребно също така са все по-отворени към разнообразяване на източниците на доставка. „Те искат да си осигурят сигурни доставки, а тъй като Колумбия може да доставя авокадо 45 седмици в годината, страната става все по-важен играч." Основният сезон започва около 36-ата седмица на септември и приключва около 8-ата или 9-ата седмица на март. След това има триседмична пауза, а през 12-ата седмица извън сезона започва отново и продължава до 33/34-ата седмица.

Ръст на потреблението в световен мащаб

Извън Европа и Северна Америка потреблението нараства в Азия, както и в Близкия изток. „По-специално Китай и Япония започват да научават повече за ползите от авокадото, което събужда потребителите." В същото време производството също се увеличава с бързи темпове в целия свят. Мексико, Перу, Танзания, Кения, Нигерия, Еквадор, Израел, Мароко и Южна Африка са увеличили капацитета си, а ръстът в потреблението е положителен знак за производителите на авокадо.