Чили беше водещ износител на боровинки в света в продължение на десетилетия до възхода на Перу и продължава да бъде силен играч в бранша. След няколко години на стагнация или спад на износа чилийският сектор на боровинките показва признаци на стабилизиране и адаптиране, пише EastFruit.

През сезон 2023/24 г. Чили изнася над 86 000 тона пресни боровинки, което надхвърля първоначалните оценки и обръща тенденцията на спад от предходните години. Това е увеличение с около 7% в сравнение с предходния сезон (2022/23 г.), въпреки че все още е с ~18% под пиковия износ на Чили преди няколко години. Чилийският комитет по боровинките отбеляза, че износителите са се възползвали от ситуацията на по-ограничено предлагане в световен мащаб, за да изпратят повече плодове от очакваното, „подчертавайки значението на чилийските доставки за световните пазари", когато възникнат възможности.

Условията за отглеждане на боровинки в Чили в началото на сезона бяха благоприятни - по-хладното време забави леко узряването, което доведе до стабилен темп на прибиране на реколтата и отлично качество на плодовете през първата половина на сезона. С напредването на сезона обаче в Перу се появи много по-широко застъпване, което допринесе за наводнение на пазара с боровинки, „надхвърлящо това от предишните сезони, което съответно се отрази на цените". С други думи, чилийските производители сега работят в условията на по-голяма пренаселеност, тъй като Перу (и други страни като Мексико и Мароко) снабдяват световните купувачи по време на относително свободния от конкуренция период за износ на Чили.

В отговор на това Чили преминава през период на преструктуриране и преориентиране. Индустрията е установила необходимостта от бърз преход към нови сортове и подобрено управление на овощните градини, за да се повиши твърдостта на плодовете, техния размер и живот след прибиране на реколтата. В продължение на години чилийският експортен пакет страдаше от по-стари сортове, които не се придвижваха толкова добре; това, в съчетание с голямото време за морски превоз до пазарите, доведе до проблеми с качеството и оплаквания от купувачите. Сега подмяната на сортовете се ускорява: „Чили разполага с дългогодишен опит и данни, за да вземе най-добрите решения по отношение на технологиите и сортовете, като подмяната на сортовете вече започва да показва обновена комбинация". Много по-малко конкурентоспособни овощни градини са били или са в процес на изкореняване или преминаване към производство на замразени плодове.

Нетната засадена площ за износ на пресни плодове се свива за няколко години, тъй като се извършва това изчистване, но новите насаждения, които се пускат в експлоатация, са с по-високи добиви и са насочени към стандартите на пазара за пресни плодове. Чилийската промишленост също инвестира в логистични подобрения и нови технологии, за да си възвърне предимството. Така например се работи за по-добро управление на хладилната верига и транспортиране в контролирана атмосфера, за да се гарантира, че плодовете пристигат в най-добро състояние след дълъг преход.

Чилийските износители продължават да се възползват от силното си пазарно присъствие в много страни. Континентална Европа е основната дестинация за чилийските боровинки (41% от износа в началото на 2025 г.), следвана от САЩ (35%), с по-малки, но значителни дялове за Азия (Южна Корея ~8%) и Обединеното кралство (~7%). Това диверсифицирано пазарно разпределение помага на Чили да се справи с колебанията в търсенето. По-специално, Чили е основен доставчик за Европа през зимните месеци, а европейските купувачи разчитат на Чили, както и на Мароко и Испания за плодове извън сезона.

Основното предимство на Чили пред световния пазар в Перу в сектора на боровинките се състои в диверсифицираните експортни пазари, резултат от координираните усилия на индустрията и активното популяризиране от страна на Чилийската асоциация на износителите на плодове (ASOEX). Асоциацията има съществена роля за популяризирането на чилийските боровинки в световен мащаб, включително нови стратегии за навлизане на пазарите в Югоизточна Азия, като Виетнам и Индонезия.

Една от тенденциите, която заслужава да се отбележи, е ръстът на биологичните боровинки в Чили - напоследък биологичните боровинки съставляват около 12 % от чилийския износ, тъй като производителите се грижат за премиум пазарните сегменти.

От икономическа гледна точка Чили е изправена пред натиск върху маржовете, който може да повлияе на траекторията й до 2030 г. Комбинацията от нарастващи разходи за труд, по-високи производствени разходи и относително по-ниски пазарни цени през последните години свива печалбите. Наличието на работна ръка е особено тревожно - производителите съобщават за недостиг на работници и нарастващи заплати, което усложнява прибирането на реколтата и увеличава разходите. Високите лихвени проценти в Чили също така затрудняват финансирането на нови инвестиции в овощни градини или презасаждане, което забавя темпото на така необходимото обновяване на културите. Тези макроикономически фактори допринесоха за „предпазливост в сектора" и забавена реакция в някои случаи. Въпреки това консолидацията е в ход: броят на чилийските дружества за износ на боровинки е намалял от 190 на 110 през петте години до 2022/23 г., което показва известно повишаване на ефективността и професионализация.

Очаква се до 2025-2030 г. Чили да остане вторият по големина износител в света, като при добри условия вероятно ще доставя от порядъка на 80 000-100 000+ тона годишно. Растежът ще бъде по-скоро постепенен, отколкото експлозивен.

Стратегическото предимство на Чили са дългогодишният опит и установените отношения с клиентите. Ако успее да завърши успешно своето „преориентиране", като се съсредоточи върху качеството, иновациите в сортовете и надеждността на доставките, Чили ще продължи да бъде „ключов играч на световния пазар на боровинки", дори и да отстъпи лидерската позиция по обем на Перу.