Нови ставки и по-краткосрочни ангажименти за стопаните с автохтонни породи 0 Взаимоспомагателният фонд ще заработи от 2026 г.

В второто изменение на Стратегическия план за развитие на земеделието до 2027 г. Министерство на земеделието и храните прави редица промени в сравнение с първия вариант, който Европейската комисия одобри. Част от тях засягат животновъдите в страната.

Новите ставки при автохтонните породи

Например, в интервенцията „Опазване на местни породи (автохтонни), важни за селското стопанство" се предлага промяна в продължителността на ангажимента на 1 година от 2025 г. Нивата на подпомагане също се променят, считано от 2025 г. както следва: ЕПЖ - от 212,21 евро/ЖЕ на 246,44 евро/ЖЕ ДПЖ - от 150,32 евро/ЖЕ на 178,95 евро/ЖЕ 7.

От МЗХ подчертават, че независимо от подпомагането в ПРСР 2014-2020 г., числеността на поголовията на Късорого родопско и Българско родопско говедо, Местната дългокосместа и Калоферска дългокосместа порода кози, Плевенски, Дунавски, Източнобългарски, Каракачански и Български тежковозен кон е критично. Такива животни се отглеждат в малко по численост ферми с до 9 животни.

В същото време по интервенцията се наблюдава значителен интерес от страна на земеделските стопани, както и трайна и устойчива тенденция на заявяване на породите животни. В тази връзка се предлага да бъде пренасочен финансов ресурс в размер на 10 млн. евро от интервенцията за възстановяване на деградирали пасищни територии, към която има слаб интерес. Очакването е, това да допринесе за повишаване устойчивостта на стопанствата, съответно за увеличаване на броя на отглежданите животни от тези породи, което в по-дългосрочен план се очаква да насърчи земеделските стопани да предприемат действия по подобряване на използвания пасищен ресурс. Остатъчният бюджет ще обезпечи поетите вече ангажименти от страна на земеделските стопани до края на програмния период, както и ще осигури финансово поемането на нови такива от 2025 г. Също така, поради естеството на двете интервенции, процентът, запазен за специфичните цели свързани с околната среда и климата, остава непроменен в размер на 39.25%.

И през новия програмен период подпомагане ще получават стопани, които: спазват развъдната програма на развъдната организация, в която членуват; не намаляват броя на животните под броя на одобрените животни от съответния вид и порода, с които са започнали своя ангажимент, освен в случаите на загуба на животни в резултат от кражба, при смърт от болест, при смърт вследствие на нападение от хищници или становище за негодността на животното за използване за развъдна дейност и препоръка за реализиране на животното за месо или за продажба на друга животновъдна ферма; при настъпили форсмажорни или изключителни обстоятелства, засягащи броя на животните, заявени за подпомагане, земеделските стопани до края ангажимента могат да продължат изпълнението му с броя на отглежданите животни от същия вид и порода след настъпване на обстоятелствата, ако броят им е по-малък от този, за който са поели ангажимент.

Размерът на подпомагането е базиран на определените национални прагове на застрашеност и класификацията на породата съгласно закона за животновъдството. Подпомагането ще се извършва на база на годишни плащания с различен размер на подпомагане. Досега то беше както следва: ЕРД - 212.21 евро/ЖЕ породи ДПЖ - 150,32 евро/ЖЕ; породи свине - 126.80 евро/ЖЕ; породи коне - 143.80 евро/ЖЕ. От 2025 г.: породи ЕРД - 246,44 евро/ЖЕ; породи ДПЖ - 178,95 евро/ЖЕ; породи свине - 130,89 евро/ЖЕ; породи коне - 159,39 евро/ЖЕ.

Когато сумата по подадените заявления за подпомагане за направления/дейности от интервенцията надвишава планираните и разполагаемите средства, ще се използват критерии за подбор на заявленията. Също така, за да се спази планираният бюджет, може да се определи ежегодно таван за стопанство. Тази сума ще бъде приложена към общата сума на плащането, отпуснато на бенефициента съгласно степента, в която е ангажиран.
Таблица 1: Планирани единични суми 
Източник: Стратегически план по ОСП
Таблица 2: Процентно участие, приложимо за тази интервенция 
Източник: Стратегически план по ОСП

Като цяло в Стратегическия план по ОСП 2023 – 2027 г. най-голям финансов ресурс е заделен за интервенциите „Инвестиции в земеделски стопанства", „Стартова помощ за установяване на млади земеделски стопани в селското стопанство", „Подпомагане на много малки земеделски стопанства" (ЕЗФРСР) и „Обвързано с производството подпомагане за млечни крави включени в развъдни програми", „Обвързано с производството подпомагане за месодайни крави" (ЕФГЗ).

При интервенциите, където подпомагането е базирано на площ, се предоставя възможност на земеделските стопани да намаляват площите, за които има поет ангажимент, с до и над 10%. Когато площта бъде намалена с до 10%, е включено изискване за всяка година поне 90 % от площта да се припокрива географски с площта, за която е поет ангажимент. Когато площта бъде намалена с над 10%, е предоставена възможност земеделските стопани да продължат изпълнението на ангажимента с останалата площ и да възстановят получената финансова помощ за незаявените одобрени площи от ангажимента. Към момента такава възможност не беше предоставена и ангажиментите на стопаните биваха прекратявани, а получените суми трябваше да бъдат възстановени в пълен размер.

При всички интервенции, където подпомагането е базирано на площ и на ЖЕ, се предоставя възможност задължението за обучение да се счита за изпълнено и когато земеделският стопанин е упълномощил друго лице. Също така, от 1 януари 2025 г. земеделските стопани и бенефициери ще подлежат на административна санкция, ако не спазват изискванията, свързани с приложимите условия на труд и заетост или задълженията на работодателите. Контролът свързан с прилагането на предварителни условия в социалната сфера е изцяло в компетентността на Министерство на труда и социалната политика и Изпълнителна Агенция „Главна инспекция по труда". Не се предвижда промяна в обхвата и честотата на извършваните проверки от Изпълнителна Агенция „Главна инспекция по труда". Информацията за установените нарушения, водещи до административни/правни санкции за бенефициентите се предоставя ежегодно на Държавен фонд "Земеделие".

Управление на риска

Интервенцията за управление на риска съдържа две основни направления: Финансов принос към премиите по застраховане и; Финансов принос за Взаимоспомагателен фонд. Финансовият принос към премиите по застраховане e насочен към всички сектори на земеделското производство, с изключение на бенефициентите, кандидатствали по интервенцията „Застраховане на реколтата".

Плащането на бенефициер за 2025 г. е в размер на 1 050 евро, а максималната единична сума може да достигне 1 250 евро.

Взаимоспомагателният фонд ще бъде структура към Държавен фонд „Земеделие", която ще заработи от 2026 г. Чрез него ще се компенсират загуби от поне 20% от средногодишната продукция или доход на земеделски стопанин. Подробна методика за определяне размера на загубите ще бъде включена в националното законодателство, като ще се отчитат видът на културите, разходите за производство на продукция, максималният размер на разходите на площ. Подкрепата за тази дейност се предоставя под формата на безвъзмездна помощ за допустими разходи, които представляват и разходите за валидна застрахователна премия, но не са покрити от нея. Размерът на подпомагането за 2026 г. е 666 евро, които могат да достигнат максимум 800 евро на бенефициер.

При натрупване на подпомагането по отделните финансови инструменти ще има таван до определения размер за допустими разходи, които представляват разходите за валидна застрахователна премия, но не повече от 85 %. Дължимият данък, съгласно Закона за данък върху застрахователните премии (ЗДЗД) се заплаща изцяло от земеделския стопанин и не е елемент на подпомагане.

Интервенцията предвижда подкрепата от директни плащания да бъде ограничена до 2028 г., като от 2029 г. фондът ще работи предимно с набрани средства от земеделските стопани и остатъка от неизползвани до тогава средства.