Нова кръстоска между грейпфрут и помело, наречена Redson, която е едновременно по-сладка, но все още горчива, е на пазара и скоро ще се ползва от европейските клиенти тази зима.

Търговският сорт, който през последните няколко години набираше сила и се предлагаше в ограничени количества, скоро ще се появи в по-големи обеми на европейския пазар.

Според Саар Зив от BeFresh Europe новият сорт, разработен от института Volcani в Израел, е хибриден сорт, получен чрез кръстосване на помело и грейпфрут. Официалното име на сорта е Einat, но в търговската мрежа се продава под името Redson.

„Нашата компания започна да изпитва този сорт преди повече от десет години. Имахме няколко производители, които търсеха възможности за предлагане на пазара, изпробвахме го с нашата мрежа от клиенти. Напоследък започнахме да постигаме малко повече успехи. Въведохме Redson на пазарите в Европа, но все още с малки обеми. Тази година очакваме да увеличим малко обемите, главно благодарение на това, че имаме програма с един супермаркет за търговия на дребно. Трябва да им отдадем голяма заслуга, защото те бяха възприемчиви и представиха Redson на своите клиенти, които имаха положителен отзвук. Това означава, че тази година могат да гледат на него като на нещо, което искат да въведат по-широко. За нас това е положително развитие. Току-що започнахме да го доставяме през последните няколко седмици, трябва да видим как ще се развие, доста сме оптимистично настроени за това", казва Саар Зив.

Потреблението на на грейпфрут намалява

Въпреки наличието на Redson в търговската мрежа, категорията на грейпфрутите по света намалява. Категорията на грейпфрутите не е най-популярната, потреблението им намалява на повечето пазари. Този сорт все още е в категорията на грейпфрутите. Той е „по-удобен за употреба", но все още е голям плод и не е „лесен за белене".

"Всяка година потреблението на грейпфрут намалява в световен мащаб. Чувал съм данни за спад на потреблението в Европа с 2 % годишно. Намаляването е свързано с всички фактори като вкуса, лесната употреба. Съществува и проблемът с грейпфрута, който пречи на лекарствата за сърце и т.н. Тези медикаменти стават все по-разпространени и това се превръща във фактор. Освен това той е по-малко привлекателен за младото поколение." обяснява Зив.

Въпреки тези фактори Зив казва, че имат няколко производители, които разполагат със значителен обем Redson, за да задоволят търсенето. „Това не е най-големият сорт, но има потенциал да бъде добър за производителите поради високите си добиви. Това ни позволява да разполагаме с добра база за доставки."

В полезрението: Европа, Северна Америка

и евентуално Азия

Освен Европа, Зив казва, че Азия, като голям пазар, който в момента има добро потребление на грейпфрути, има потенциал за Redson в дългосрочен план.

„Азия се превърна в голям пазар за грейпфрут, но въвеждането му там е дълга перспектива, не мисля, че все още е свършена много работа там. Просто беше по-лесно да се започне в Европа. В Северна Америка също е имало износ на Redson за Канада. Първите усилия бяха положени в Европа, защото там времето за транзит е по-кратко и получаваме по-бърза обратна връзка. Първо трябва да намерим някакъв успех в Европа, а след това можем да разширим износа на Redson и на други пазари," заключава Саар Зив от BeFresh Europe.