Case IH Quadtrac 715 спечели в основната категория, ясни са имената и на отличените за екотрактор, автоматизиран, универсален и още...

Болоня е своебразна столица на селскостопанската техника - ежегоден домакин на едно от най-мащабните европейски изложения за агромашини – EIMA. През изминалата седмица от 6 до 10 ноември там бяха изложени най-новите,

иновативни, интересни и

функционални агромашини,

с помощта на които земеделците могат да постигат устойчивост, бързина, ефективност и производителност. В първия ден от събитието се проведе и церемонията по връчване на наградите за най-добър трактор (Tractor of the Year – TotY) на 2025 г. Това е 26-то издание на конкурса, като новият му формат развълнува посетителите и участниците в надпреварата. За пета поредна година, спонсор на събитието е BKT, с цел да подкрепи разпространението на модерни технологии и екологосъобразни решения в селското стопанство.

А ето и малко ретроспекция:

подборът на кандидатите започна

още през февруари 2024 г.,

под зоркото око на жури, съставено от 25 члена, представители на агромедии, от същия брой европейски страни. През юни се проведе събитието „Нека предизвикателството да започне" в Милано, където производителите представят на журито технологиите си от последно поколение, и след което номинираните за наградата модели бяха публично оповестени (четете повече за това на bgfermer.bg). От юни до октомври журито трябваше да подбере най-добрия трактор във всяка категория, позовавайки се на анализи на техническите спецификации и проведени полеви тестове за оценка на ефективността на самоходните машини.

В отговор на предизвикателствата и промените, на които е подложен пазарът, тазгодишната церемония съобразява формата си с нуждите на индустрията и на селскостопанското общество в Европа. Затова има 6 категории, като към стандартните 5 се добавя такава за трактор с безпилотна технология. Ето в кои категории се състезаваха производителите и кои са

най-добрите трактори на 2025 г.:

0 Case IH Quadtrac 715 печели в категорията за висока мощност – създадена за трактори с мощност над 300 к.с., за да се признае нарастващото значение на тези машини;

0 Fendt 620 Vario DP е първи в категорията за средна мощност - за трактори от 150 до 280 к.с., които са перфектната комбинация от гъвкавост и мощност;

0 Steyr 4120 Plus грабва приз в категорията за универсално оборудване - за многофункционални трактори с мощност от 70 до 150 к.с.;

0 Antonio Carraro Tony 8900 TRG е отличен в категорията за машини със специално предназначение - за трактори, използвани в лозя, овощни градини и на хълмисти и планински терени;

0 Fendt e107 Vario е екологично чист трактор на годината, категорията е направена, за да се награди най-иновативния модел по отношение на природосъобразността;

AgXeed 5.115T2 е победител в нова номинация, която т.г. е прецедент - категорията за безпилотни технологии за роботизирани трактори без кабина, които са стъпка към още по-голяма роботизация на селското стопанство.

Steiger 715 Quadtrac

на американската марка CASE IH е най-мощният модел в гамата, като разполага със 715 к.с. мощност, която достига до 778 к.с. максимално. Благодарение на нея машините и придружаващите ги инвентари се придвижват по-бързо на полето. Гумено-верижното задвижване на Quadtrac 715 е специално разработено за по-малко утъпкване на почвата и е оптимизирано за работа с новата 16-степенна Powershift трансмисия - PowerDrive. Тракторът е носител и на наградата за дизайн iF Design Award 2024. Всичките нововъведения на машината от последно поколение показват как съвременният дизайн подобрява функционалността, съчетавайки естетиката с практичността, за да отговори на нуждите на модерните селскостопански производители.

Най-добър в средния мощностен клас е тракторът

Fendt 620 Vario DP,

разработен с цел да предложи сила, но и компактност. Задвижва се от новоразработен двигател AGCO Power, предлагащ номинална мощност от 209 к.с., а със системата Dynamic Performance осигурява допълнителни 15 к.с. автоматично въз основа на производителността на трактора и независимо от скоростта на движение или натоварването на ВОМ. С тегло без товар от 7700 кг, Fendt 620 има съотношение мощност/тегло от 34,4 кг на конска сила и може да се похвали с индекс на полезен товар/работа от 75%, с налични 5800 кг. Това е 5% повече от предишното поколение машини 700 Vario и се смята за най-високото на пазара. Трансмисията VarioDrive с отделни хидростатични двигатели задвижва предния и задния мост, като осигурява постоянно задвижване на четирите колела и смалява радиусът в завои до 10,2 м, което е със 0,6 м по-малко от предходното поколение на немския производител Fendt. Капацитетът на задната навесна система е 9790 кг, като опционалната предна навесна система може да повдигне 4400 кг. Оборудването му включва още хидравлична система със сензор за натоварване, с опция за връзка Power Beyond. В кабината му има 77-градусова вертикална видимост, предни чистачки, които покриват 300 градуса и странични, които обхващат 97 градуса на десния прозорец. Системата FendtONE е монтирана с два терминала като стандарт, има опция за трети дисплей, 3L-джойстик за управление на до 27 функции и ErgoSteer за управление с монтиран на подлакътника джойстик.

Най-добрият универсален трактор на годината е

Steyr 4120 Plus

Продуктовата гама първоначално е пусната на пазара през 1967 г., като това го прави първият трактор с директно впръскване на пазара, който впоследствие става най-продаваният модел на Steyr. Отдавайки почит на това наследство, австрийската компания въведе отново името на модела, заменяйки гамата Kompakt. На върха на серията Plus е 4120, осигуряващ 117 к.с. и 506 Nm въртящ момент, поставен на земята чрез S-Control 2 Hi/Lo трансмисия с 24 предавки за придвижване напред и назад. Актуализациите спрямо предишната гама включват 30% увеличение на хидравличната мощност, осигуряваща 82 литра/мин, и 7% по-голям капацитет на повдигане отзад, оценен на 4700 кг. Максималното брутно тегло на превозното средство също е увеличено с 500 кг до 7000 кг, което прави 4120 Plus по-подходящ за интензивни приложения и транспорт. Има допълнителни опции за увеличаване на гъвкавостта на машината. Предният мост се предлага в спецификация 1.0HD или 1.5HD, като последната е по-подходяща за работа с челен товарач и по-тежки предни приспособления. Могат да се монтират и нов електронен преден теглич и силоотводен вал, способни да поддържат постоянен натиск върху земята. Серия от технологии също са прехвърлени от по-големите трактори в портфолиото на Steyr, включително адаптивно кормилно управление за намаляване на завъртанията от lock-to-lock, спиране без съединител и серия от интегрирани системи за прецизно земеделие, като телематика и приложението FieldOps

Специализираният трактор на 2025 г. е

Antonio Carraro Tony 8900 TRG

За него се твърди, че е единственият реверсивен, хидростатичен овощен трактор на пазара. Предлага се както в спецификация с нисък профил, така и с 50-сантиметрови колела, и като стандартна единица със 60-сантиметрови. Той се задвижва от четирицилиндров двигател Kubota, произвеждащ 74,2 к.с. и въртящ момент от 305 Nm, предаван на земята чрез вътрешна хибридна трансмисия, комбинираща механично и хидростатично задвижване за система без съединител с автоматично превключване на предавките. Италианската компанията е интегрирала системата Intellifix в задвижването, като автоматично регулира скоростта на движение и скоростта на двигателя, за да поддържа постоянно ниво на въртящ момент по време на работа. Системата за окачване Uniflex поддържа натиска върху земята на инвентара, независимо от условията на работа, като автоматично прехвърля тежестта към задната ос на трактора. В комбинация със системата Actio, която позволява на централната точка на въртене да осцилира, осигурява допълнително ниво на окачване върху вълнообразен терен. Реверсивната седалка и контролери завъртят седалката, волана и джойстика на мултиконтролера на 180 градуса за по-голяма видимост при работа със задно монтирани прикачни машини. Мултиконтролерът освен това предлага пропорционално управление на хидравличните функции, както и управление с върха на пръста на трансмисията и двигателя.

Една от ключовите характеристики на електрическия трактор

Fendt e107 Vario,
е регулируемата изходна мощност от 100 kWh батерия. В зависимост от операцията водачът може да превключва в режим Eco, който произвежда 50kW, еквивалент на 68 к.с.; в динамичен режим за 55kW/75 к.с.; или в режим Dynamic+, който повишава мощността до 66kW/90 к.с. Когато батерията се изтощи, има избор между 22kW AC зарядно устройство или 80kW DC бързо зарядно устройство, за да върне трактора към режим на работа възможно най-бързо. Електрическите двигатели захранват доказаната безстепенна трансмисия Vario, предлагаща скорости до 40 км/ч. Автоматичното спиране/стартиране е интегрирано в системата за поддържане на заряда, а стандартното оборудване включва окачване на предния мост за поддържане на сцеплението и подобряване на комфорта на оператора. Тази машина може да се побере в съществуващ автопарк, с пълна съвместимост към различни приспособления, подходящи за дизеловата серия 200 Vario. Има монтирани четири хидравлични клапана със съединители с плоска повърхност и стандартна мощност от 114 литра/мин. Като опция e107 може да бъде оборудван и с челен товарач Cargo и предна навесна система с контрол на освобождаването на товара. Наличен е пълен набор от системи за прецизно земеделие. Интерфейсът FendtONE е стандартен, с 20 или 25-сантиметров терминал, монтирани в кабината заедно с 3L джойстик за лесно управление на до 27 функции.

AgXeed 5.115T2

е верижен автономен трактор-робот, произведен от 3A – Advanced Automation & Autonomy Group. Мощността му идва от четирицилиндров двигател Deutz TCD със 115 к.с., работещ при постоянни 2000 оборота в минута, за да задвижва генератор Engiro и верижни двигатели, с планетарни задвижвания на Bosch Rexroth за непрекъснато предаване до 13,5 км/ч. Пиковият въртящ момент достига 610 Nm, като винаги са налични 560 Nm. Според компанията, когато работи при 75% натоварване, 5.115T2 може да работи без прекъсване в продължение на 20 часа. За да съответства на стандартните селскостопански приспособления, той е монтиран с триточкова връзка с капацитет 8 000 кг отзад, с 4 000 кг модул отпред. Оборудван е със сензор за натоварване (CCLS), хидравлична помпа с капацитет до 85 литра/минута, електрически задвижван BOM, система за геозона, аварийно спиране, сензори за различаване на препятствия – Lidar, ултразвукови и радарни, а бронята е интегрирана в защитна и чувствителна на контакт. Интегриран е и цялостен пакет от функции за безопасност. Ако бъде открито препятствие, AgXeed ще спре работа и ще изчака решение на оператора, преди да продължи работа. Като стандарт устройството е напълно съвместимо с ISOBUS, с контролер за задачи, за който се твърди, че е в процес на разработка. Дистанционното дублиране на дисплея позволява на операторите да наблюдават машината от офиса на фермата, подсилено от включването на телематичен модем.

„Тазгодишното издание на награждаването за „Трактор на годината" за пореден път показа изключителното ниво на иновации и природосъобразност, на което е способна нашата индустрия", са думите на Фабио Замарети, президент на TotY. Според него победителите олицетворяват

бъдещето на селското

стопанство с решенията,

които съчетават ефективност, мощност и грижа за околната среда.

Fendt 620 Vario DP
Fendt 620 Vario DP
Steyr 4120 Plus
Steyr 4120 Plus
Antonio Carraro Tony 8900 TRG
Antonio Carraro Tony 8900 TRG
Fendt e107 Vario
Fendt e107 Vario
AgXeed 5.115T2
AgXeed 5.115T2
Журито на TotY
Журито на TotY
Фабио Замарети, председател на TotY на откриването на тазгодишната церемония
Фабио Замарети, председател на TotY на откриването на тазгодишната церемония