Според Ян Новаковски, управител на полския износител на ябълки Genesis Fresh, полските производители на ябълки са били принудени да берат ябълките по-бързо от обикновено.

„Новият сезон на ябълките в Полша започна две седмици по-рано в сравнение с предходната година. Имахме сухо лято, топла есен и се наложи да берем ябълки по-бързо, отколкото обикновено. За полските ябълки можем да очакваме 20% спад в обема в сравнение с миналия сезон. На този етап от сезона всички сортове са налични, като Idared е последният сорт, който трябва да бъде прибран," обяснява той.

Въпреки че някои производители и износители вече са отбелязали недостиг, Genesis Fresh отбелязва положителен старт на сезона с наличности за всички сортове, макар и с по-малки обеми за някои от тях, обяснява Новаковски. „Имаме добър сезон за сорта Роял Гала и много добър сезон за „златните" ябълки. Тази година ще имаме по-малко от Jonagold, Red Jonaprince, Idared и Champion. Всички ябълки са с по-големи размери, а количеството на ябълките с размери 60-70 мм е доста ограничено," казва той.

Новаковски подчертава, че цените са започнали много високо в началото на сезона, но в момента са се стабилизирали:

„Новият сезон започна с високи цени и се покачваше с много бързи темпове през последните седем седмици, до 42-ра седмица. Сега наблюдаваме, че пазарът се успокоява и в момента цените са стабилни. Не очаквам големи промени преди Коледа. Ако пазарът остане стабилен, не мисля, че и след Нова година цените ще се повишат много. Това ще зависи от продажбите през следващите десет седмици," смята Новаковски.
Той прави комплименти за Fruit Attraction, панаира в Мадрид, тъй като е успял да усети как се справят полските ябълки на най-различни пазари, например в Близкия изток. „Панаирът в Мадрид е с много добро време и е чудесно място за срещи и разговори за сезона на полските ябълки. Забелязахме солидно търсене от страните от Близкия и Далечния изток, но цените разочароват. Търсенето на ябълки е голямо, но ценовите равнища се задържат на тези от предходната година. Не трябва да забравяме, че този сезон имаме много по-малко ябълки и много партиди ябълки не са подходящи за дълъг транзит, което ограничава обема още повече".

Много полски износители на ябълки гледат към южноамериканския пазар. Новаковски заявява, че това е свързано и с трудния транзит до азиатските пазари в този момент: „Ние сме силно свързани с европейските пазари и това са основните ни клиенти, които трябва да обслужваме и снабдяваме. Южноамериканските пазари са ново присъствие за нас и се интересуват от тях поради по-краткото време за транзит в сравнение с Далечния изток. Заради блокирането на Червено море транзитното време е твърде дълго за европейските ябълки и клиентите от Азия търсят алтернативни източници на вносни ябълки."