Розовото ни масло предпочитано от световноизвестни марки като Dior, Hermes, Louis Vuitton

 

Български аромати и етерични масла завладяват пазарите в САЩ, Китай и Франция. Изнесените през 2023 г. парфюмерийни и козметични продукти са на стойност от 428,5 млн. евро, което е увеличение с 33,1 млн. евро в сравнение с 2022 г.,  или с 8,4%, а спрямо 2019 г. – увеличението е с 40,6%, съобщи Гергана Андреева, изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Етерични масла, парфюмерия и козметика" (БНАЕМПК).

От думите й става ясно, че експортът на натурални продукти е най-голям за Франция - 30,9%, следва Китай с 25,2% и САЩ с 11,4%.

„Що се отнася до продуктите за личната грижа, най-голям е делът на „препаратите за поддържане хигиената на устната кухина или зъбите" – 28%, „препарати за бръснене" - 24% и препаратите за поддържане на косата – 21%. Наблюдаваме сериозно увеличение при „Готови продукти за разкрасяване или гримиране и препарати за поддържане на кожата" – с 51% и „Смеси от ароматични вещества" – с 34%", допълва Андреева.

И неслучайно цифрите са толкова високи, тъй като

България произвежда едни от

най-добрите етерични масла в света,

които могат спокойно да се наредят по качество до най-добрите световноизвестни марки.

Че заслужаваме да стоим редом до тях асоциацията ни показа от 24 до 27 юни в Женева, където парфюмерийната индустрия се събира да отпразнува Световният конгрес и изложение на парфюмерията WPC 2024. Сред изложителите бяха фирмите: „Апис агро 98" ООД, „Аяли груп" ЕООД, „Брайтерс" ЕООД,  „Гален – Н" („Бул фито ойлс" АД), „Есенсшъл ойлс" ООД.   Българските участници са производители на етерични масла и преработватели, производители и доставчици на суровини. А на самостоятелни щандове, своите продукти представиха „Еньо Бончев продакшън" ООД  и „Катеко" ООД.

„Основен приоритет  ни бе промотиране на българските етерични масла и козметика - екстракти, абсолю, розова вода, борова вода и други флорални води, ароматерапия, конкрети, тинктури и др. деривати", споделя шефката на асоциацията.

Щандът на БНАЕМПК бе проектиран с тема „Аромати от България" и бързо успява да се превърне в популярна дестинация  за присъстващите, предлагайки уникална комбинация от релаксация чрез аромати и усет за новите тенденции в развитието на индустрията.

Андреева с радост споделя, че посетителите са оценили високо мострите от продукти, като на щанда имало и оживени дискусии, които подчертали връзката между посетители и изложители. „Демонстрирахме устойчива индустрия, открита към иновации, показвайки ангажираност с популяризирането на българските етерични масла", допълни тя.

Участието на това изложение се осъществява с предоставяне на индивидуална минимална помощ de minimis за участие в изложения, което включва осигуряване на изложбена площ и щанд от Министерството на земеделието и храните и Държавен фонд „Земеделие".

Според Андреева обаче подкрепата от държавата ни означава и друго -  дава устойчивост за фирмите и партньорите ни за популяризиране на първокласните ни продукти.

„По този начин се гради позиционирането на България като лидер в световната индустрия. Вярвам, че ръка за ръка с държавата, с колективната ни асоциация и най-вече с всичките ни членове, можем да вървим гордо по този път", убедена е тя.

А логото на форума - „Ароматът напред: Където се срещат глобалните иновации и творчеството" отваря и друг въпрос: Къде се намираме ние в това отношение?

„Създаването на парфюм е изкуство,

което може да се проследи назад

във времето чак до Древна Гърция,

но съвременните парфюмеристи започват да гледат отвъд уханието, което усещаме и ни харесва. Изкуственият интелект вече може да проектира парфюми, които предизвикват емоционални реакции. За тях се използват невроаромати – миризми, показани чрез биометрични измервания, за да събудят различни положителни чувства като спокойствие, еуфория или сънливост",  обяснява по темата шефката на асоциацията.

А как става това? Учени картографират мозъчната активност и реакцията към парфюмите, за да изградят база данни от неврогени. Обонянието е очарователно. Със зрение и слух можете да си представите лицето на любим човек или любима мелодия. Обонянието е най-разнообразното сетиво с много различни рецептори.

Изчислено е, че

има около 400 различни семейства

на обонятелни рецептори

Освен всичко друго, тези различни връзки могат да обяснят как можем да „надушим страха" или „миризмата на победата".

Иновациите винаги са били в основата на стратегията на БНАЕМПК. Непрекъснато се впускат в неизвестното и търсят начини да използват технологичното развитие, за да подобрят начина, по който работят и съответно да зарадват своите клиенти и потребители.

„Днес първо парфюмеристът използва широк сензорен екран, за да избере кои суровини желае да смеси. След това специален робот произвежда незабавна проба, използвайки истински съставки и възможно най-добрата формула, със скорост, която би била невъзможна при използване на традиционни методи. Това е футуристично допълнение към нашия древен занаят, което ни позволява да експериментираме с формули по-лесно и ефективно", разкрива Андреева.

Наблюденията й показали обаче, че няма ясно разграничена и преобладаваща съставка в ароматите, която да се търси най-много,  защото според нея сам по себе си ароматът е композиция от съставки, балансирана хармония между базови масла, такива с плътно тяло, обезпечаващи трайността на продукта и фините, нежни, ефирни нотки, които могат бързо да те грабнат и сами по себе си определят, че това е симбиоза с идентичността и индивидуалността на всеки човек.

Предпочитанията на различните поколения обаче били ясно изразими. Например генерацията Z главно се насочвала към цветочни и дори леко сладки композиции, били склонни да експериментират, да опитват и да търсят своето. Това, с което обаче можем да бъдем горди и сигурни е, че

винаги ще се предпочита розовото масло

То за пореден път на изминалите през годината престижни световни събития бе предпочетено от висшата парфюмерия и козметика, от най-прочутите парфюмеристи, създали формулите на луксозните парфюмерийни брандове.

„Имах възможността и честта лично да разговарям с парфюмеристите на Dior, Hermes, Louis Vuitton, които потвърдиха предпочитанието си към българското розово масло и неговата уникална композиция от над 280 компонента, гарантираща трайността  и качеството на техните брандове. Освен него са предпочитани и българските лавандула, маточина, мащерка, синя лайка, салвия, бял бор, див пелин", загатва Андреева.

А тенденциите в международен план за увеличена употреба на натурални ароматни продукти не подминавала и родния пазар. Българският потребител ставал все по-запознат и информиран за ползите и предимствата на ароматерапията, екстрактите и тинктурите от растителни и етерични масла и билки, хранителните добавки, които в основния си дял разчитат на натурални ароматични вещества.

„Непрекъснато се наблюдава ръст на търсенето и съответно предлагането от страна на българските производители на висококачествени, чисти формули, създадени с грижа за природата, насочени към подобряване и подпомагане на качествения здравословен живот на потребителите в България", уточнява Андреева.

Както във всеки сектор така и тук обаче Ковид кризата и войната в Украйна е оставила своите негативни отпечатъци.

„Европейските производители на парфюми и козметика са изправени пред недостиг на хартия, стъкло и някои основни масла и алкохоли, тъй като руската инвазия в Украйна добавя допълнителни смущения във веригите за доставки на продукти за красота, повишавайки цените на фона на силното търсене. Подобно на хранително-вкусовата промишленост,

500-милиардният глобален козметичен

сектор се бори с последиците от войната,

защото производителите използват алкохол, получен от зърнени храни и органично цвекло, за да правят парфюми, и масла от слънчогледови семки, за да правят козметика - всички ключови култури от Украйна", уточнява Андреева.

Хубавата новина е, че въпреки тези трудности асоциацията вече 25 години успешно представя и налага българските продукти като най-добрите и качествени на пазарите у нас и по света. Но какво предстои?

"Предстоят следващите 25 години, изпълнени с всеотдайна работа, осъзнато развитие на сектора, следвайки основните принципи за опазване на околната среда, кръгова икономика, оползотворяване на отпадъци от преработката на растителни продукти и създаване на безотпадъчни технологии. Секторът на производството  и преработката на етерично-маслени култури, парфюмерийни и козметични продукти, продукти за бита, за домашните любимци, за почистване и дезинфекция, активно работи в посока не просто следване на принципите на Зелената сделка, а проактивно и отговорно отношение към света около нас и към самите нас", с гордост споделя шефката на парфюмеристите.

Категорична е, че те от своя страна, положили вече основите на сътрудничеството и партньорството между конкурентите в бранша, ще продължат да обединяват, помагат и  работят в интерес на своите членове и на потребителите, сред които са всички те и техните семейства.

На практика всекидневно са изправени пред нови предизвикателства, рестрикции, конкурентна среда и борбата за клиенти. Важна роля обаче за тяхната устойчивост изиграва диалогът и взаимоотношенията им с ресорните институции, което им дава възможност да продължат с усилията си за позициониране на висококачествените български продукти на световните пазари.

Как да разпознаем истинските

от фалшивите парфюми?

Най-добрият начин да избегнете случайно закупуване на фалшив парфюм е като отидете при реномиран продавач. Места като битпазари, гаражи или апартаменти изглеждат много съблазнителни за добра сделки, но бъдете много внимателни. Добра идея е да разгледате внимателно парфюма и опаковката преди покупка, съветва Андреева.

Ако решите да закупите парфюм онлайн, важно е да проверите за продукти и отзиви за онлайн продавачи. Също така искайте да се уверите, че продавачът има политика за връщане. Колкото и вълнуващо да е да откриете луксозен аромат, който се продава на изумително ниска цена, то е добре да се запитате възможно ли е?

По принцип автентичните парфюми идват в кутия и опаковани в целофан. Целофанът около кутията обикновено е опакован безупречно и плътно около кутията. Ако целофанът е хлабаво или зле опакован, това може да е индикатор за фалшив парфюм, особено ако е до степен, в която можете да го движите свободно около кутията. Ако пластмасовата опаковка на кутията на парфюма е запечатана по зле изглеждащ начин (излишно лепило, неравен шев и т.н.), тогава внимавайте.

Друг лесен начин да разберете дали даден парфюм е фалшив е просто да прочетете опаковката. Внимателно прегледайте полето и проверете за неправилно изписани думи, граматически грешки или странно оформление на информацията. Този вид грешки са добри индикатори за фалшив парфюм. Автентичните парфюми ще имат контролен, партиден и сериен номер върху опаковката. Тези номера се използват за независима проверка на автентичността на парфюма.

Друг добър начин как да разпознаете фалшивия парфюм е като наблюдавате качеството на бутилката на парфюма, тъй като дизайнерският  третира бутилката като част от парфюмното изживяване. Една дизайнерска марка не използва много багрила в своите парфюмни продукти. Ако забележите, че даден парфюм изглежда наистина тъмен или има поразителен химически цвят на течността, това може да е знак, че е фалшив. Ароматът на един автентичен парфюм е сложен и сложно създаден. Ако сте ценител,  който е много запознат с конкретен парфюм, просто помирисването му може да бъде лесен начин да забележите дали е менте. Истинският парфюм ще издържи много по-дълго върху кожата и има срок на годност до 18 месеца, докато неоригиналният издържа само до няколко месеца в бутилката, след като бъде отворена.

„Ние сме щастливи, че произвеждаме едни от най-добрите етерични масла в света, които са достъпни за потребителите. Що се отнася до т.нар. „ментета", те се появяват особено при високата добавена стойност на световните брандове. Когато решите да се поглезите с висококачествен парфюм, е важно да сте сигурни, че купувате истински. Фалшивият парфюм може не само да ви накара да се почувствате измамени и разстроени, но също така може да навреди на здравето Ви. Много фалшиви парфюми използват евтини и синтетични съставки, които могат да предизвикат кожни раздразнения", разяснява още шефката на асоциацията.

Посетителите на българските щандове оценили високо мострите от продукти.
Посетителите на българските щандове оценили високо мострите от продукти.
Гергана Андреева - изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Етерични масла, парфюмерия и козметика". СНИМКА: БНАЕМПК
Гергана Андреева - изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Етерични масла, парфюмерия и козметика". СНИМКА: БНАЕМПК