Растежът продължава

Ива Тончева

Биологичните продукти се радват на голяма популярност в Германия. Според проучванията само 9% от населението споделя, че никога досега не е купувало биопродукти. С годишни продажби от почти 12 милиарда евро през 2019 г. пазарът на биологични продукти в Германия е най-големият в Европа. Но растежът все още не е приключил.

Германското правителство следи търсенето на биохрани чрез годишния Екобарометър. Според последните данни половината от анкетираните посочват, че редовно купуват биологични продукти.

Основните мотиви на потребителите са хуманното отношение към животните, подкрепата за регионалното производство и справедливите приходи за производителите.

Къде е най-силен биоръстът?

Повечето (над 60%) от биохраните биват купувани в обикновените супермаркети. Разнообразието на биопродукти там непрекъснато расте. Нараства и оборотът вспециализирани биосупермаркети. Заради конкуренцията с традиционните супермаркети те коригират цените си надолу, затова и оборотите им растат по-бавно. С началото на КОВИД-19 все повече храни се купуват онлайн, като се очаква тази тенденция да продължи и след края на кризата.

От години брашното (26%), яйцата (23%) и млякото (14%) са продуктовите групи с най-висок пазарен дял на биологичните продукти в Германия. Пазарът на биокартофите отбелязва най-силен ръст на продажбите през 2019 година - продажбите са се увеличили с почти 35%! Впечатляващ е и растежът на алтернативите на млякото (като овесено мляко) и заместителите на месото. Все още малките пазарни дялове на биосладкарски изделия също бързо растат.

1 от всеки 8 фермери е биологичен

Нарастващото търсене на биологични храни предизвика интереса и на все повече производители да преминат към биоземеделие и производство. През 2019 г. броят на биологичните стопанства е нараснал с близо 8%, като всеки ден се появяват пет биологични фермери. Общата площ на биологично обработваната земеделска земя в Германия е почти 10% в края на 2019 г.

Освен това почти две трети от биофермерите членуват в асоциация на биологични производители, която определя по-строги изисквания за производство отколкото дори биосертификата в ЕС. Най-големите асоциации на производители през 2019 г. са Bioland (7 744 членове), Naturland (3 721), Demeter (1 599) и Biokreis (1 285).

Германска политика

Със стратегията си за бъдещото на биоземеделието германското правителство си е поставило за цел да превърне една пета от земеделската площ в биологична до 2030 г. То ще инвестира в изследователска програма над 23 милиона евро само през 2020 г.: подкрепа за научни изследвания, иновации и преобразуване. Вече са финансирани над 1 000 проекта.

Някои провинции вече са вдигнали летвата: Хесен и Бавария се целят в 30% биологично земеделие до 2030 г.

Пазарни възможности: устойчива агрохранителна верига и позиция на земеделския производител

Устойчивото производство в собствения им регион и добрите доходи за земеделските стопанини са основните мотиви германските потребители да купуват биологични продукти. Въпреки растежа на германското биоземеделие вътрешното търсене все още не е удовлетворено. Например 95% от биочушките идват от чужбина, а почти една четвърт от биологичното свинско месо все още се внася главно от Нидерландия и Дания. Вносът на зърнени култури и ябълки намалява поради нарастващото вътрешно производство. Където и когато е възможно, потребителите предпочитат да купуват местни продукти от своя район.

Иновативните решения за по-голяма устойчивост по цялата верига на хранително-вкусовата промишленост са от специален интерес за германския пазар. Примерите са различни: агрологичната устойчивост, устойчивите опаковки и технологични иновации, които допринасят за укрепване на позицията на земеделските производители и преработвателите.

©Bundesministerium fur Ernahrung und Landwirtschaft
©Bundesministerium fur Ernahrung und Landwirtschaft