Американският президент Доналд Тръмп наложи мита на няколко държави, включително 10% увеличение на съществуващите мита за Китай, с което общият размер на митата достигна 20%. В отговор Китай наложи 15% мито върху селскостопански стоки от САЩ на стойност милиарди долари, припомня FreshFruitPortal.
Продължаващото търговско напрежение между двете страни е познато предизвикателство за бадемовата индустрия в Калифорния, която беше значително засегната от първоначалната търговска война на Тръмп през 2018 г.
Тогава митата и ответните мерки елиминираха Китай като пазар номер едно за износ на бадеми от САЩ. Повишаването на китайските мита от 10 % на 25 % доведе до срив на цените на бадемите с 40 % до 1,40 долара за паунд.
Сега Китай е четвъртият по големина експортен пазар за калифорнийските бадеми, докато преди това беше първият. Въпреки че калифорнийските бадеми изпитваха затруднения, позицията на САЩ като доминиращ световен доставчик и разнообразният списък на пазара за износ спомогнаха за смекчаване на въздействието.
Според доклада „Въздействие на търговската война между САЩ и Китай върху калифорнийското селско стопанство" на изследователя и професор по икономика в Калифорнийския университет Колин А. Картър, „в случая с бадемите и шамфъстъка САЩ имат съответно 86% и 71% от световния износ".
По време на първата търговска война, показва докладът, „всички продукти от дървесни ядки в Калифорния са претърпели спад в пазарния дял, като пазарният дял на САЩ за бадемите е намалял с повече от 55%, от 97,4% на 44%", като се заключава, че въпреки че производителите на бадеми и шам-фъстък отново значително са увеличили износа си за Китай, „те също са загубили пазарни дялове на този растящ пазар".
От 2021/22 г. Индия е най-големият експортен пазар за калифорнийските бадеми. През последните шест години доставките за Индия са се увеличили повече от два пъти - от 167 млн. фунта през 2016/17 г. до над 400 млн. фунта през 2023/24 г.
Сега тарифите са на преден план и отново са проблем, за който износителите и производителите на селскостопански продукти трябва да се притесняват. Рик Кушман, говорител на Съвета на бадемите в Калифорния, казва, че бадемовата индустрия в щата следи нещата отблизо.
„Бадемовите ядки и бадемите в черупка не са включени в ответния списък на Канада; в Китай обаче беше добавено ответно мито от 10 % за дървесните ядки, включително бадемовите ядки, бадемите в черупка и печените бадеми, с което общото мито достигна 35 %", казва Кушман. „Макар че Китай продължава да бъде важен пазар, калифорнийските бадеми се доставят до повече от 100 дестинации; следователно поддържането на разнообразна програма за износ е от съществено значение. Очакваме повече информация от Мексико, която ще бъде публикувана в неделя, 9 март."
Той подчерта, че браншът се застъпва за „намаляване на пречките пред търговията и безпрепятствен достъп до пазара за калифорнийските бадеми".
Въпреки тези предизвикателства, индустрията остава ангажирана с разширяването на пазарните възможности - стратегия, която се прилага със или без заплахата от мита.
Кушман отбеляза, че се полагат усилия за растеж на развиващите се пазари като Северна Африка, Югоизточна Азия и Латинска Америка, като същевременно се разширяват инициативите на утвърдените пазари, включително САЩ, Европа и Индия.
Коментари