Приходите на агроминистерството за тази година ще бъдат 220,7 млн. лв., а разходите - 369 млн.
„1,4 млрд. лв. са допустимите средства до 2028 г. за увеличение на капитала на дружеството „Напоителни системи" ЕАД", съобщи министърът на земеделието и храните Георги Тахов по време на парламентарната агрокомисия за обсъждане на Законопроекта за бюджет на МЗХ за 2025 г. „Поискахме пари в този размер за бюджетната рамка 2024-2028 г. с равно разпределение от около 320-350 млн. лв. на година, което е голямо предизвикателство за проектобюджета като цяло, за да разширим хидромелиоративната мрежа в страната. Целта ни е да покрием по-големи площи за напояване. Щастлив съм да кажа, че към днешна дата МФ, макар да не е видимо още в цифри, е приело това наше предложение, с което вдигаме капитала на напоителното дружество и по този начин макроикономически откъм бюджетна рамка този разход няма да влияе", добави агроминистърът. Според него ниската ефективност на дружеството към днешна дата, и промяната в климата, която е ясна предпоставка, пораждат необходимостта да използват тези средства, за да се постигне целта за увеличаване на поливните площи.
Параметрите на бюджета на МЗХ за 2025 г. обобщи Десислава Стоянова-Георгиева, директор на Дирекция „Финанси и управление на собствеността". Те са както следва:
0 Бюджетни приходи в размер на 220 700 000 лв., увеличени спрямо миналогодишния бюджет със 16 300 000 лв. и подлежащи на преизпълнение в рамките на текущата финансова година.
0 Разходна рамка от 369 300 000 лв. в 3 области на политики - земеделие и селски райони (276 400 000 лв.); рибарство и аквакултури (9,2 млн. лв.); гори и дивеч (46,5 млн. лв.)
0 Разходите за персонал са увеличени с 39,9 млн. лв. в сравнение с бюджета от 2024 г. и се равняват на 254 900 000 лв. Взети са предвид общите политики на МФ по увеличаване на минималната работна заплата на 1077 лв. от януари 2025 г., и увеличението на максималния осигурителен доход от 1 април.
Средствата за персонал са увеличени
с 5% на годишна база
Разходите за издръжка и други текущи са 62,3 млн. лв – увеличени с 4,5 млн. лв. спрямо бюджета през миналата година.
Разходите за данъци за сграден фонд, държавен поземлен фонд и горски територии на МЗХ са увеличени с 1 млн. лв. спрямо миналогодишния бюджет, до 2,7 млн. лв.
Предвидените за субсидии и текущи трансфери към нефинансови предприятия са 29,3 млн. лв., за обществени услуги като защита от вредното въздействие на водите, която представлява компенсация за „Напоителни системи" ЕАД и са на максимално допустим таван.
За капиталови разходи са предвидени 20,2 млн. лв в 3 направления – проекти свързани с административната дейност на МЗХ (4,6 млн. лв.); проекти с електронно управление за информационни и комуникационни технологии (10,4 млн. лв.), стратегически инвестиционни проекти (5,3 млн. лв.), като в проектозакон е предвиден и резервен списък от стратегически проекти, където са посочени инвестиционните разходи за хидромелиоративната структура, която МЗХ управлява.
Посредством централния бюджет от 233,3 млн. лв., и със собствени приходи ще се финансират утвърдените по закон разходи и транфери от/към ЕС и Селскостопанска академия. ССА се финансира от МЗХкато автономна бюджетна организация със 77,4 млн. лв.
Друг компонент за 2025 г. са операции в частта на финансирането, като в предходни години с постановление на МС е отпуснат лихвен заем на „Напоителни системи" ЕАД за изпълнение на проекти по приоритет 5 от ПРСР 2014-2020 г., като е предвидено заемът да се отпуска на 2 транша през 2024 и 2025 г., като средствата съответно следва да бъдат възстановени до края на 2025 г. - възстановен заем в размер на 45 млн. лв., предоставен 25 млн. лв. за 2025 г., обезпечен с покритие 51 млн. лв, като са заложени вземаните от ДФ „Земеделие" средства за дружеството, изграден е и механизъм за контрол на изразходването им по предназначение.
Допълнително са разчетени в централния бюджет
средства от 7 млн. лв. за
самолетен способ по градозащита
Според министър Тахов бюджетът е закъснял във времето с 2 месеца, чисто обективно, през които МЗХ е разполагало и изразходвало средства на база събраното, което е аналогично и на миналогодишните разходи. Прогнозният период на консолидираната фискална програма в случая е 4-годишна, т.е. за прогнозен период от 2024 до 2028 г. Той каза също, че с разпределението на проектобюджета се прави всичко необходимо за запазване на жизнеспособността на сектора, конкурентоспособността, селските райони, екологичното отношение, иновациите и т. н.
В проектобюджета на ДФ „Земеделие" за 2025 г., внесен в НС в съответствие с проекозакона за държавния бюджет са планирани следните разходни (и други) средства:
За персонал са заложени 66,6 млн. лв., в това число с увеличение от 5%. ДФ „Земеделие" идентифицира необходимост от увеличаване на заплатите с 15%, каза още изпълнителният му директор Ива Иванова.
Разходите за издръжка са в общ размер от 18,5 млн. лв., с намаление от 10% спрямо предходната година.
Капиталовите разходи от 7,2 млн. лв. са осигурени директно по бюджета на фонда и ще подпомогнат нормалното му функциониране и административната дейност.
В разходите за субсидии за земеделските стопани заложените средства са над 450 млн. лв., като се предвижда да се прилагат към действащите схеми за държавни помощи, идентифицирани от МЗХ пред службите на ЕК, съгласно действащото законодателство. Ситуирани са в 3 направления: помощи за управление на риска и кризите (компенсиране на разходи на пострадали от бедствия ЗП, за предотвратяване на болести и защита от вредители при животните и по растенията); за хуманно отношение към животните и свързаните с гарантиране на качеството на селскостопанската продукция.
Разходите за общини по ПРСР и ПМДРА са заложени в размер на 58,5 млн. лв., което е с 10% по-малко спрямо поисканото от фонда.
Планираните за разплащане средства по сметката на ЕС от фонда за 2025 г. са в размер от близо 4,2 млрд. лв., като миналата година били 3,8 млрд. лв., а предходните по около 3 млрд. лв.
1 484 000 000 лв. за ПРСР, като това е
последна година от прилагането ѝ.
Интервенции за развитие на селските райони от СПРСРЗ - 984 млн. лв., от които 296 млн. лв. са за интервенциите за инвестиции в напояване, млади, нови и малки стопанства, общински и т.н.
- 687 млн. лв. са предвидени за директни плащания.
- 150 млн. лв. за пазарни мерки, основно с плащания за лозаро-винарство, приструктуриране на лозя, застраховане на реколта, училищните схеми и други.
- За политиките в рибарството - 40,58 млн. лв. с основно направление контрол и правоприлагане, окончателно преустановяване на риболовните дейности, преработка на продукти от риболов, аквакултури и други.
- 1 627 000 000 за директни плащания по европейския фонд за гарантиране на земеделците на основно подпомагане по договорите за устойчивост, обвързано подпомагане, допълнително преразпределително подпомагане и други.
4-1
4-2
Коментари