Електрификацията не променя товароподемността, намалява разходите за експлоатация, но и скоростта

Инес ЗЛАТАНОВА

Самоходните селскостопански колесни товарачи значително улесняват фермерската работа и подобряват състоянието на агробизнеса. Те съчетават ефективност, иновации и елегантност, като се отличават с висока маневреност и способност за оптимизиране на задачите и добивите. Тези машини намаляват разходите, повишават конкурентоспособността на фермерите и играят ключова роля в преодоляването на предизвикателствата, свързани с пазарните кризи. Те могат да бъдат в услуга на земеделските стопани по всяко време от годината, 24 часа в денонощието.

Нуждата от тях е всекидневна,

за разлика от машини в техническия парк, които имат сезонна ангажираност. По време на проектирането, при тях всеки детайл по дизайна е от значение, защото изпълнява определена функция – например висок просвет на кабината, оптимални форма и параметри на фаровете за нощно виждане, и в мъгла, шарка на гумите за висока проходимост, форма на калниците, окачване, стрела, комфортен вход и изход за оператора и т.н. Външните компоненти при тези машини могат да ги направят в пъти по-функционални, затова при избора на модел не бива да бъдат подценявани, а точно преценени според нуждите каквито са хидравликата и мощността на двигателя, например. Видовете калници за челни и телескопични товарачи са:

  • Фиксирани: Обхващат горната част на колелата и осигуряват базова защита.
  • Гъвкави: Изработени от устойчива пластмаса, която се огъва при удари, без да се чупи.
  • Метални: По-здрави и издръжливи, подходящи за екстремни условия.
  • Регулируеми: Позволяват промяна на позицията в зависимост от размера на гумите и терена.
  • С удържения/разширения: Осигуряват по-голямо покритие, което е полезно при по-големи гуми.

Основните предимства на тези външни компоненти е, че намаляват замърсяването на машината и в кабината, подобряват безопасността като предотвратяват разпръскването на камъни и кал, намаляват риска от повреда на спирачките и окачването и респективно повишават комфорта на оператора.

Колесният челен товарач W40X Electric Power на марката New Holland наскоро спечели водещата награда за агротехнически дизайн GOOD DESIGN. Това е едно от най-значимите световни признания за ролята на стила в допълването на практическите аспекти на машиностроенето. За да съответства на усъвършенстваната си технология на задвижване, W40X Electric Power е оформен в специално издание, създадено специално за Агритехника от екипа по индустриален дизайн на CNH. Той е в изчистен син цвят, с логото на бранда във форма на листа, характерни за серията електрически продукти. Имитиращ формата на кофата на товарача, взаимосвързан геометричен триъгълен мотив се простира по цялата дължина на машината от капака на двигателя до задната част на кабината и стрелата на товарача.

„Тази награда GOOD DESIGN е голямо признание за ролята на нашия дизайнерски екип в създаването на стила на W40X Electric Power, който съответства на иновациите в машината", казва Дейвид Уилки, ръководител на отдела за промишлен дизайн на CNH.

Насочен към потребители, работещи в закрити или градски зони, моделът е широк едва 1650 мм, произвежда нулеви емисии и ниски нива на шум от изцяло електрическа задвижваща система, захранвана от 23 kWh батерия, която се поддържа с тригодишна гаранция. Това осигурява номинална мощност от 39 kW с работно време от 3 до 6 часа в зависимост от приложението. Общото работно тегло е 3,9 т, а полезният товар на кофата - 1 т при стандартен размер от 0,5 м3. Иновативното прикачно устройство е разработено специално за електрически превозни средства с батерии, като предлага същата здравина и издръжливост като стандартната конструкция, но с

намалено тегло и 5% предимство

в необходимата работна енергия.

Автоматизираните функции, включително връщане към загребване, връщане към движение и връщане към височина, улесняват оператора при управлението на стрелата и кофата. Електропропорционалното управление може да бъде независимо персонализирано, за да отговаря на типа работа и предпочитанията, а хидравликата с отчитане на натоварването позволява прецизно едновременно движение за пълна безопасност и ефективност.

Телескопичните товарачи са характерни със своята производителност и възможност за повдигане на височина средно до около 9 м на тежести до около 5 т при различните марки и версии. Те са маневрени, прости за управление, с нисък разход на гориво и комфорт за оператора. При тях се подчертава качеството гъвкавост, защото могат в умели ръце да се движат в кръгови, зигзагообразни и други фигурни заходи.

Предпочитан от мнозина, в Европа и страната, е телескопичният товарач 6.26 на италианската компания за производство на телехендлери - Faresin. Капацитетът му на натоварване е 2,6 т, мощността на двигателя (Yanmar) е 70 к.с. Компактните му размери позволяват лесен достъп до тесни пространства, затова е подходящ и при работа на закрито в складове, зърнобази и животновъдни ферми. Оборудването включва хидростатична трансмисия, хидравлична помпа с дебит 80 л/мин при 230 бара, мултифункционална кабина с климатик и седалка GRAMMER с въздушна възглавница и LED работно осветление на стрелата.

Същият модел съществува и в напълно електрически вариант. Представяме ви едно кратко сравнение на параметрите им: И двата имат еднаква товароподемност. Дизеловият модел достига максимална височина на повдигане от 5,8 метра, докато електрическият модел достига 5,9 метра. Дизеловият двигател е с мощност 51,7 kW (69,3 к.с.), а електрическият модел разполага с два електромотора: 15 kW за задвижване и 10 kW за хидравлични функции. Максималната скорост на дизеловия модел е 30 км/ч, докато електрическият модел достига до 12 км/ч.

Дизеловият модел осигурява

по-висока максимална скорост,

което може да бъде предимство при задачи, изискващи по-бързо придвижване. И двата модела тежат по 4,7 тона. Електрическите модели имат по-нисък разход за гориво и по-малко нужда от поддръжка, тъй като електродвигателите имат по-малко движещи се части в сравнение с дизеловите. Намалените емисии на CO₂, липсата на изгорели газове и намалените нива на шум правят електрическите телехендлери подходящи за работа в затворени помещения, като силози, складове и оранжерии. Новите батерии, включително литиево-йонните технологии, осигуряват дълъг работен цикъл и по-бързо зареждане, което повишава производителността.

Електрификацията е актуална тенденция при колесните телескопични и челни товарачи. Пример за електрически челен товарач е Shantui LE60-X3 - проектиран за ефективна и екологична работа в различни индустриални сектори, включително селското стопанство. С товароподемност от 5,8 т и работно тегло от 18 200 кг, той е подходящ за по-тежки натоварвания. Оборудването му включва електромотор с мощност 200 kW и високоефективна литиево-желязо-фосфатна батерия с капацитет 282 kWh или 350 kWh, осигуряваща 4-8 часа непрекъсната работа. Специално разработената 2-степенна електронно управлявана трансмисия подобрява ефективността на предаване с 20%, а директното задвижване без преобразувател на въртящ момент увеличава ефективността с допълнителни 8%. Електрохидравличната система за управление намалява усилието при работа, а новият дизайн на капака на двигателя позволява лесен достъп за поддръжка с едно натискане на бутон. С нулеви емисии и значително

по-ниски експлоатационни разходи

в сравнение с дизеловите аналози,

LE60-X3 е икономически изгоден избор. Този модел е особено подходящ за селскостопански приложения, където се изисква устойчива техника за товаро-разтоварни дейности, например пренос на бали.

Немският „телескоп" Liebherr T 60-9s например е проектиран за по-големи и тежки натоварвания, с висока производителност. Оборудван е с модерна хидравлична система, осигуряваща прецизен контрол и бързи работни цикли. Кабината предлага отлична видимост и ергономичен дизайн за повишен комфорт на оператора. Подходящ е за големи стопанства, където се изисква обработка на големи обеми материали и висока ефективност. Интересното при друг модел на компанията (Liebherr T 33-10 S) е, че разполага с височина на повдигане до цели 10 м. Затова е подходящ за задачи, изискващи достигане на големи височини. Оборудван е с усъвършенствана система за стабилност и безопасност, както и с мощна хидравлика за бързо и ефективно изпълнение на задачите. Подходящ е за стопанства, които се нуждаят от обработка на материали на големи височини, като складиране на бали сено или други обемисти товари.

На последния голям европейски агротехнически панаир LAMMA 2025 дебютира нов телехендлер, RT 305T-2 на японския производител Kubota с товароподемност от 1,2 т и максимална височина на повдигане 4,3 м. Мощното повдигане и обсег на телескопичния товарач се допълват от ниската обща височина от 2,27 м и общата ширина от 1,34 м. Маневреността се осигурява от неподлежащ на поддръжка централен шарнир с 45-градусова артикулация на управлението, което създава външен радиус на завиване от 3,15 м. За тези, които търсят допълнителна стабилност, четиритонното работно тегло може да бъде увеличено с 200 кг чрез използване на допълнителна противотежест, закрепена с болтове. Четирите степени на осцилация на шарнира допринасят за задържането на четирите колела на земята при преодоляване на неравни терени.

Мощността му се осигурява от четирицилиндров дизелов двигател на Kubota с турбокомпресор и 66 к.с., отговарящ на изискванията на Етап V на ЕС. Неговият филтър за твърди частици (DPF) предлага интервал на поддръжка от 6000 часа, което допринася за ниската цена на притежание.

Интервалите за обслужване

на двигателя са на всеки 500 часа. Контролни клапани за спукване на маркуча и контрол на натоварването за защита от преобръщане напред, отговарящи на сертификата EN15000, също са част от стандартната спецификация. Подобно на другите модели от гамата RT, задвижването е хидростатично. Хидравличен двигател на Bosch Rexroth задвижва двете оси, които пък са на италианската марка Carraro, чрез механични задвижващи валове и с два диапазона на скоростта - 0-15 и 0-30 км/ч. Задвижването е подкрепено от многодискови спирачки, а при постоянното задвижване на четирите колела има възможност за избор на блокажи на диференциалите на двата моста, за да се подобри допълнително сцеплението. Управлението Pro Inching позволява предварително задаване на оборотите на двигателя върху циферблат, като след това педалът на газта се използва като педал за движение, за да се задават прецизно скоростите напред и назад.

В рамките на същото изложение, награда „Машина на годината" беше присъдена на новия телескопичен колесен товарач JCB Telemaster TM280S. Отличен е, заради своята производителност, комфорт за оператора и иновативен дизайн, изпреварвайки множество други нови земеделски машини, представени на изложението. Машините Telemaster на JCB са единствените от този тип, проектирани и произведени във Великобритания в завода на JCB Earthmovers в Чидъл, Стафордшир. TM280S се отличава с иновативен дизайн на шасито и уникална трансмисия, проектирана и произведена в JCB Transmissions, Рексъм, и двигател DieselMAX с мощност 130 к.с., проектиран и произведен в JCB Power Systems, Дерби. Заедно с просторната кабина от JCB Cab Systems в Утоксетър, новодошлият модел предлага на фермерите мощна и високопроизводителна машина в среден размер, която ще бъде идеална за ежедневните задължения във ферми за млекопроизводство, говедовъдство и други животновъдни обекти.

Телескопичната му стрела вдига 2,75 тона до 4,8 метра, а трансмисията DualTech VT осигурява гъвкаво и висококонтролируемо хидростатично задвижване при работа с ниска скорост, преди да премине към директно механично задвижване при скорости на движение за максимална ефективност на мощността и икономия на гориво. С височина от едва 2,6 метра, за да може

машината да влиза в традиционни

селскостопански сгради с ниски врати,

новият модел осигурява отлична видимост от централната си позиция за управление, така че операторите да могат да работят уверено в и около селскостопанските сгради, за да приключват бързо работата си през натоварения агроден.

Сред популярните телехендлери на JCB са и по-стари модели, например представените на изложението Agritechnica в Хановер. Там, сред отличените за иновативен принос към земеделския сектор, с тяхното приложение във фермите, са моделите JCB Loadall 542-100 и JCB Loadall 530-60 AGRI Super. Първият е с капацитет 4,2 т и височина на повдигане 10 м. Създаден е да се справя със задачи, изискващи голяма височина на повдигане. Оборудван е с модерни системи за безопасност, стабилност и комфорт. Вторият модел има капацитет 3 т и височина на повдигане на стрелата - 6 м. Компатен е, за високоефективна работа в ограничени пространства, с усъвършенствана хидравлична система и различни режими на управление за адаптиране към специфични задачи.

Faresin 6.26 Full Electric
Faresin 6.26 Full Electric
Liebherr T 60-9s
Liebherr T 60-9s
JCB Loadall 530-60 AGRI Super 130 к.с. оперира в тесни пространства
JCB Loadall 530-60 AGRI Super 130 к.с. оперира в тесни пространства
JCB Loadall 542-100 има височина на стрелата цели 10 м
JCB Loadall 542-100 има височина на стрелата цели 10 м
Kubota RT 305T-2
Kubota RT 305T-2
Shantui LE60-X3
Shantui LE60-X3