През 2025 г. Европейската комисия ще отпусне 132 милиона евро за съфинансиране на дейности за насърчаване на устойчиви и висококачествени продукти на хранително-вкусовата промишленост на ЕС на вътрешния пазар и по света. Това съобщиха от пресцентъра на ЕК.

Приетата вчера работна програма в областта на политиката за насърчаване за 2025 г. има за цел да намери нови пазарни възможности за земеделските стопани в ЕС и за по-широката хранително-вкусова промишленост, както и да им помогне да осигурят своята съществуваща стопанска дейност. Нейните приоритети отчитат общите цели за устойчивост и конкурентоспособност, както и продоволствената сигурност, очертани в политическите насоки на Комисията за периода 2024—2029 г.

Наличните суми за програмите, които ще бъдат избрани през 2025 г., са разделени между насърчаване в държави извън ЕС и във вътрешния пазар на ЕС, съответно 63,4 милиона евро и 58,6 милиона евро.

В работната програма регионите и държавите с висок потенциал за растеж извън ЕС се определят като основни целеви пазари за насърчаване. Те включват Китай, Япония, Южна Корея, Сингапур и Северна Америка. Обединеното кралство продължава да бъде един от основните пазари за износ на продукти на хранително-вкусовата промишленост на ЕС, като поема над 20 % от износа на селскостопански и хранителни продукти на ЕС.

Следващи стъпки

Европейската изпълнителна агенция за научни изследвания (REA) ще обяви две покани за представяне на предложения на 22 януари 2025 г. — една за т.нар. „прости" програми, с една или повече организации от една и съща държава от ЕС; една за „многонационални" програми с поне две организации от най-малко две държави членки или от една или повече организации на европейско равнище. Широк кръг от оператори, като например търговски организации и организации на производители и групи в областта на хранително-вкусовата промишленост, отговарящи за дейностите по популяризиране, имат право да кандидатстват за финансиране и да представят своите предложения. Поканите ще бъдат отворени за кандидатстване за срок от три месеца. Карта на всички промоционални и информационни кампании и „проверка за допустимост„ е достъпна на новия портал „Насладете се, това е от Европа".