Нов етап в структурирането на френския сектор на шамфъстъка беше постигнат на 15 октомври с представянето на националната колективна марка „Pistaches de France" на събитието Med'Agri в Авиньон.

500 хектара шамфъстък във Франция

В миналото шамфъстъкът се е отглеждал в Южна Франция, но през 50-те години на миналия век постепенно изчезва. Днес насажденията са предимно в Средиземноморския басейн. През 2018 г. няколко земеделски стопани в Прованс решават да започнат отново да отглеждат шамфъстък. Понастоящем френските шамфъстъци заемат около 500 хектара, разпределени между региона PACA, Окситания и Корсика (с няколко в департаментите Нова Аквитания и Дром). Този сектор на отглеждане се подпомага от два органа: Съюза France Pistache, създаден през януари 2021 г., за да представлява интересите на производителите и да им предоставя техническа помощ, и асоциацията Pistache en Provence, която насърчава и защитава възраждането на отглеждането на шамфъстък в Прованс и във Франция.

Какви са предимствата на шамфъстъка за производителите?

Ако все повече производители се обръщат към шамфъстъка, то е главно защото той предлага толкова много предимства в условията на климатичните промени. Произхождащо от високите плата на Иран, шамфъстъкът е издръжлив и отлично адаптиран към горещините. То издържа както на суша, така и на студени зими, и се нуждае от много малко вода.

Но шамфъстъкът е интересен и от търговска гледна точка. Средно 10 000 тона шамфъстък се внасят във Франция, а нарастващата тенденция към здравословни закуски и голямото търсене от страна на преработвателния сектор (сладкиши/шоколади/сладоледи) означава, че има много пазари за френския шамфъстък, което е силен аргумент за производителите, които искат да диверсифицират дейността си.

Новата колективна марка „Pistaches de France"

Световният пазар на шамфъстък се доминира от три основни страни производителки: САЩ, Турция и Иран. Всяка година Франция внася между 12 и 15 000 тона шамфъстък. Ето защо френският сектор се стреми да популяризира производството си, като се фокусира върху местните продукти и кратките канали за дистрибуция чрез новата си национална колективна марка, наречена „Pistaches de France". „Гарантирането на потребителите и професионалните купувачи на 100% френски шамфъстък е продължение на този подход. Местност, устойчиво земеделие и качество - това са ключовите думи, които определят продуктите, носещи тази нова марка."