Най-голямата помощ за една изба е държавата да помогне за навлизането на нови пазари, твърди Недялко Гуглев, управител на Винарска изба „Шато Ботево”
Радина Иванова
Играта на тото с българските вина продължава. Тя стана още по-ожесточена с настъпването на пандемията предизвикана от COVID-19, както за много бизнеси у нас. Макар винопроизводството във Винарска изба „Шато Ботево” да създава елитен продукт, реализацията на крайния качествен продукт днес е огромен проблем, наследен и отпреди времето на вируса, но сега съвсем се е изострил, твърди Недялко Гуглев, управител на винарска изба „Шато Ботево“.
Той разказва, че в последните години у нас са се направили много винарски изби и са засадени нови лозови насаждения. Но той, както и колегите му, стигат до извода, че най-лесното е да направиш едно лозе, а мъките започват оттам нататък – с реализацията на виното.
Не е тайна, че нашият пазар е залят с вина от Южна Америка и Южна Африка, знаем какво е качеството им, а и цената им красноречиво го показва. Успоредно с това се предлагат и много родни винени продукти със съмнителен произход от т.нар. сив сектор. И всичко това, взето заедно заема около една трета от предлагането, пресмята Гуглев.
На този фон битката става неравна
"Шато Ботево" предлага класни и бутикови вина. Тук знаят, че един имидж се гради с години, и с постоянство, и не правят трагедия от трудната реализация, но са убедени, че държавата не прави възможното да им даде рамо за нея. Както във Франция например, където стари винарни, чиито имена се знаят от векове, а рецепти, сортове и лозя са предавани от поколения, пак получават силна подкрепа за реклама и маркетинг. По този начин именно френските, италиански, испански и други вина са станали прочути и известни.
Но явно у нас това предстои да се осъзнае, надява се Гуглев, който с успех развива една нова средна българска, бутикова изба, която съдейки по колекцията от вина, явно ще се наложи.
Но пак да повторим...не без подкрепа от държавата
Така, почти единствено със собствени сили, полека и с малки крачки, по инициатива на Съюза на енолозите, и шатоботевското вино започва да пробива и ценителите да научават за него. Например сега ще стигне до Китай, разбрахме от Гуглев. След месец ще замине контейнер с вината на няколко български изби, а търговският отдел на посолството ни ще помогне там да се изгради постоянен склад. Тези опити за далечната държава се правят от години и чак сега търговската пътека, надяват се, е пробила. Преди това Гуглев разказва как през избата им са минали мнозина китайски представители, които идват и харесват вината, но искат най-ниската цена – 0,80-1 евро на бутилка...Казват, че работят по поръчка на правителството, защото в Китай това е бизнес, който се контролира от държавата.
Ценното вино на шатото от Тракийската низина е стигало и до Австрия, Германия, Гърция и други, но този експорт е бил инцидентен и е малка част от възможната им търговска ниша, преценява Гуглев. Според него съществува категория ценители, която е готова да плати цената на стойностните неща, но и до тях трябва да стигне информацията и рекламата, защото цената не е основното, което ги вълнува.
Тук в шатото покупките обикновено стават след дегустация. Така е и в магазина им в Сливен, в който има и дегустационна. Консултантът във фирмения магазин казва, че след като дегустират вината и си купят бутилка, клиентите винаги се връщат.
Основните клиенти са малки, средни магазини и локални вериги, които искат да предлагат първокачествени вина. Затова като пазаруват при нас, първо питат дали виното ни се продава по витрините на масовите магазини, и ако е така, въздържат се, казва Гуглев. Така правят и много от уважаващите себе си ресторантьори, допълва управителят.
Според него, когато пазарува, всеки ценител и познавач си прави своя селекция, той няма нужда от прекалено богат избор, а от подбран винен лист, което успява да предложи вече Винарска изба „Шато Ботево”. Именно затова ефектът от това да разширяваш портфолиото е донякъде. А име се печели с време. Така, че тактиката на "Шато Ботево" е подновяване на листата на вината, които лека-полека продължават да се налагат на пазара.
Лозята са млади, най-старите са десетгодишни и сега са в пика си. Всяка следваща година потенциалът на гроздето се увеличава, а тогава експертите от винарната имат възможност и да експериментират, като правят нови сортови и купажни вина с наличния асортимент. По подобен начин миналият сезон са произвели бяло вино Совиньон блан чрез студена мацерация – това е технология във винарството, при която гроздовата мъст се задържа в контакт с ципите на гроздето, при което протичат съответни ензимни процеси. По този начин виното става по-ароматно.
За подпомагането
Не са достатъчни средствата, за които можем да кандидатстваме, за да инвестираме в машини и инвентар, казват от избата. Доскорошните COVID мерки, както и сега течащият прием по „Кризисно съхранение на вино“, са финансова помощ, която не помага особено, твърди Гуглев.
Мярката за бране на зелено пък е просто една европейска мярка, която се пуска в европейските винарски държави от много години, като доброволна. Целта ѝ е да свали на земята част от реколтата, когато се очаква много грозде и вино. Само че тя задоволява западните колеги с отпуснатите средства, докато в България това не е така. Когато ангажиментът на производителя е да обере гроздето на зелено, разходите му не свършват до тук. Той продължава да се грижи за лозята. Това означава да се извършат всички последващи зелени операции и да се направят всички последващи разходи, които на Запад се покриват напълно, обясни Гуглев.
Тук те компенсират според средния добив от последните две-три години. „Само, че моето лозе е младо и всяка година добивът расте. Ако тази година очаквам добив от 700-800 кг на практика ще получа средства за половината на това, което не ме устройва“, споделя винопроизводителят от Ямболско. С това обяснява защо в Италия, Испания, Франция мярката е популярна от десетилетия, а у нас не става желана от лозарите.
В "Шато Ботево" казват, че ще се възползват единствено от полагащите се средствата за застраховане на реколтата.
Как лозари ще се справят с климатичните промени?
През последното десетилетие и лозарите у нас усещат влиянието на климатичните изменения. В Ямболско, където климатът става все по-сух и с горещи периоди, те вече са в търсене на вода, споделя Гуглев. Според него най-доброто технологично решение ще е капковото напояване, защото водата трябва да се ползва ефективно. Но никак няма да е малка инвестицията за подобно поливане на лозовите масиви.
Според винопроизводителя при конвенционалното отглеждане с една добре балансирана растителна защита можеш да съкратиш много от пръсканията, а гроздето да е в добро санитарно състояние и да няма остатъчни ефекти от пестициди и препарати. Следователно и продуктът може да е много добър. Докато с биогрозде може да не направиш същото качество, защото си ограничен в използването на торове и препарати, и за да се застраховаш, се пръска много пъти. „Това е ролята на агронома, да види къде има нужда от пръскане, така ние не го правим по 10-12 пъти, а максимум до пет-шест пъти. Напълно постижимо е“, казва Гуглев.
COVID увеличи търсенето на бег-ин-бокс опаковки
Всеки иска добър продукт, но на възможно най-ниска цена, което е трудно възможно. Тенденция от последната година, която във Винарска изба „Шато Ботево” са забелязали, е, че е масово явление да се търси и пазарува наливно вино в бег-ин-бокс или в PVC опаковка.
Защото преобладаващата част от потребителите не са с големи финансови възможности и не са готови да платят за стъклото, етикетите, опаковките, и най-вече за корковите тапи, а всички заедно наистина оскъпяват хубавата бутилка с добро вино.
„Не ме интересува опаковката, на мен ми трябва хубаво вино на ниска цена“ – такъв отговор най-често получавали от търговски обекти и хотелиери от Черноморието, с които дълго време преди това са работили. Явно, така се е отразила COVID пандемията на възможностите на клиентите, казва Гуглев.
Технолозите споделят, че най-добрите партиди от един сорт вино са вкарвани в стъкло.
Идва ерата на бялото и розето
Консумацията на бяло вино и розе вече не намалява с настъпването на зимните месеци, констатират в "Шато Ботево". Според тях поведението на потребителите се променя в тази посока в последните години.
Недялко Гуглев си спомня и сравнява, че преди десет години, когато започват да правят първите вина, предпочитанията са били изцяло в полза на червените вина – те са заемали 60-70%. Сега и у нас, и по света тенденцията се обръща.
Виното е мода, и във винарската изба се съобразяват с нея. За да реагират на новото търсене и новите вкусове в Ботево отглеждат много сортове, за да си позволят разнообразие. Тук гроздето става по-качествено, защото лозята виреят на мястото на бивша дъбова гора с разнообразни почвени видове - от канелено горска до наносна и алувиална.
Коментари