Електродвигателите не са нещо ново, но тепърва трябва да се доказват, когато става дума за тежкотоварна земеделска работа
През последните години производителите на автомобили правят все по-задълбочени проучвания в областта на технологията за електрическо задвижване, което вещае постепенно изчезване на дизеловите и бензиновите двигатели.
Тази революция се случва и в селското стопанство, а за някои видове селскостопански превозни средства вече е факт.
Защо електрически?
Според проф. Петер Пикел, заместник-директор на Европейския технологичен център на John Deere, електрификацията на тракторите предлага три ключови предимства.
Първото е повишена ефективност. Дизеловият двигател постига около 35% ефективност при преобразуването на топлинната енергия в механична. Сравнете това с общата ефективност на зареждане/разреждане на батерии от 80%, докато при електрическите двигатели процентът стига 90.
Второ, той казва, че електрическата енергия предлага по-голяма контролируемост и възможности за автоматизация на внедряването.
И накрая, електрификацията позволява използването на възобновяема енергия, произведена във фермата от вятър или фотоволтаична слънчева енергия.
Всъщност проф. Пикел го разглежда като цялостна система, в която батерията е сменяема и е част от електрическата мрежа на фермата, осигуряваща резервно захранване, когато не се използва на трактора. Това би довело до използване на батерията до 96%.
Батерията (специално свързана с въртящия момент) и предизвикателствата при зареждането продължават да ограничават мащаба на селскостопанското оборудване с електрическо задвижване - въпреки повишаването на общата ефективност на технологията.
Поради тази причина много от нас остават скептични към способността на електрическите технологии да узурпират дизела в тази област.
Но както напомнят експертите, тегленето на голямо желязо не е единствената работа във фермата - има много други задачи и именно в тях електрическите мотори могат да направят голяма промяна.
Представянето на технологията за електрозадвижване единствено под прикритието на големи машини за теглене на почвообработваща техника е ограничаваща перспектива. Електродвигателите са напълно подходящи и за задачи с ниско натоварване
Факт е, че машините, задвижвани с изкопаеми горива, не са съвсем евтини, така че много от проблемите с ефективността на разходите вече са в сила. Но в този случай поне знаем мощността и колко последователно ще работи машината. Така че, за да се наложат наистина, електродвигателите трябва да предлагат нужното количество мощност (60 до 100 к.с.), като същевременно са рентабилни.
Коментари