Електродвигателите не са нещо ново, но тепърва трябва да се доказват, когато става дума за тежкотоварна земеделска работа

През последните години производителите на автомобили правят все по-задълбочени проучвания в областта на технологията за електрическо задвижване, което вещае постепенно изчезване на дизеловите и бензиновите двигатели.

Тази революция се случва и в селското стопанство, а за някои видове селскостопански превозни средства вече е факт.

Защо електрически?

Според проф. Петер Пикел, заместник-директор на Европейския технологичен център на John Deere, електрификацията на тракторите предлага три ключови предимства.

Първото е повишена ефективност. Дизеловият двигател постига около 35% ефективност при преобразуването на топлинната енергия в механична. Сравнете това с общата ефективност на зареждане/разреждане на батерии от 80%, докато при електрическите двигатели процентът стига 90.

Второ, той казва, че електрическата енергия предлага по-голяма контролируемост и възможности за автоматизация на внедряването.

И накрая, електрификацията позволява използването на възобновяема енергия, произведена във фермата от вятър или фотоволтаична слънчева енергия.

Всъщност проф. Пикел го разглежда като цялостна система, в която батерията е сменяема и е част от електрическата мрежа на фермата, осигуряваща резервно захранване, когато не се използва на трактора. Това би довело до използване на батерията до 96%.

Батерията (специално свързана с въртящия момент) и предизвикателствата при зареждането продължават да ограничават мащаба на селскостопанското оборудване с електрическо задвижване - въпреки повишаването на общата ефективност на технологията.

Поради тази причина много от нас остават скептични към способността на електрическите технологии да узурпират дизела в тази област.

Но както напомнят експертите, тегленето на голямо желязо не е единствената работа във фермата - има много други задачи и именно в тях електрическите мотори могат да направят голяма промяна.

Представянето на технологията за електрозадвижване единствено под прикритието на големи машини за теглене на почвообработваща техника е ограничаваща перспектива. Електродвигателите са напълно подходящи и за задачи с ниско натоварване

Факт е, че машините, задвижвани с изкопаеми горива, не са съвсем евтини, така че много от проблемите с ефективността на разходите вече са в сила. Но в този случай поне знаем мощността и колко последователно ще работи машината. Така че, за да се наложат наистина, електродвигателите трябва да предлагат нужното количество мощност (60 до 100 к.с.), като същевременно са рентабилни.

Концептуалният електрически модел Sesam на John Deere
Концептуалният електрически модел Sesam на John Deere
Електрически трактор на Solectrac беше показан на тазгодишното Farm Progress Show в Канада
Електрически трактор на Solectrac беше показан на тазгодишното Farm Progress Show в Канада
Платформата на DOT Power е оценена на 300 000 долара за бройка. Колко дизелово гориво би трябвало да спестите, за да си позволите такава инвестиция?
Платформата на DOT Power е оценена на 300 000 долара за бройка. Колко дизелово гориво би трябвало да спестите, за да си позволите такава инвестиция?
Първият електрически модел на Farmtrac
Първият електрически модел на Farmtrac