Увеличаването на продажбите на биологични плодове е допринесло за бързото развитие на пазарите на опаковки, казва Адам Сикорски, мениджър продажби на полската компания за опаковки SoFruPak.
"От моя гледна точка, като производител на екологични опаковки от картон, пазарът на опаковки се развива много бързо. Това се дължи на няколко фактора: увеличаването на продажбите на биологични плодове и търсенето на устойчиви опаковки за тези продукти, нарастващата осведоменост на потребителите и желанието за намаляване на пластмасата в околната среда, както и необходимостта производителите на плодове да се открояват на рафта в магазина," казва Сикорски.
Той вижда значителна промяна в подхода на супермаркетите, по-специално към картонените опаковки. "Преди три или дори само преди две години имаше голямо разпространение на опаковки с изрязани дупки в капака и отстрани. Нашите купувачи се стремяха да постигнат ниски цени, за да минимизират разликата в разходите в сравнение с пластмасовите алтернативи. Това доведе до появата на опаковки, изработени от нискокачествен картон, често от рециклиран. Това започна да ни вреди на пазара, тъй като отзивите бяха преобладаващо отрицателни: лоша видимост на продукта и недостатъчна защита на плодовете. Опаковките се деформираха и не бяха устойчиви на условията на хладилната верига. В резултат на това продажбите на плодове в магазините, опаковани по този начин, намаляха в сравнение с пластмасовите еквиваленти. Супермаркетите и производителите на плодове се оказаха в своеобразна задънена улица и започнаха да търсят изход."
Именно тогава SoFruPak въвежда алтернативни решения. "Подходящи алтернативи бяха нашите опаковки с прозорци от целулозно фолио, изработени от висококачествен картон, крафт хартия от двете страни на велпапето, като същевременно разполагат с големи прозорци в капака и отстрани. Това осигуряваше отлична видимост на плодовете вътре. Освен това многобройните вентилационни отвори улесняват циркулацията на въздуха и охлаждането през целия логистичен цикъл," обяснява Сикорски.
Като цяло бизнесът с картонени опаковки е в подем през последните няколко години. Сикорски смята, че SoFruPak е успяла да добави истинска стойност със своите опаковки, като дори е допринесла за по-бързи продажби на меки плодове. "От 2022 г. насам наблюдаваме значително увеличение на продажбите на нашите опаковки на годишна база, което вече се простира и извън ЕС. Ключът към нашия успех беше съсредоточаването върху висококачествени суровини, отлична видимост на продукта в опаковката и осигуряване на защита на дизайна на нашите модели опаковки в рамките на ЕС. Обучаваме продавачите на плодове, че малката разлика в цената между картонените и пластмасовите опаковки няма значение в дългосрочен план. Плодовете трябва да се продават бързо, а опаковките SoFruPak помагат това да се случи, често на по-привлекателна цена".
Компанията за опаковки не се е въздържала от инвестиции, тъй като търсенето е нараснало и те е трябвало да се активизират, за да отговорят на това търсене, обяснява Сикорски: "Инвестирахме в допълнителни машини, за да отговорим на нарастващото търсене на нашите опаковки и да намалим сроковете за изпълнение на поръчките, които сега са едва две седмици. Освен това регистрирахме логото SoFruPak в САЩ и разширяваме защитата на дизайна на нашите опаковки на този пазар, като планираме скоро да направим същото и в Австралия. Освен това се подготвяме за по-нататъшни инвестиции в подкрепа на разработването на следващата ни серия иновативни решения за опаковане."
Тъй като регулациите на европейския пазар са обект на промени, според Сикорски те непрекъснато се опитват да въвеждат иновации в своите решения за опаковки. "Активно се подготвяме за предстоящите разпоредби на ЕС, насочени към намаляване на употребата на пластмаса, по-конкретно PPWR (Регламент за опаковките и отпадъците от опаковки), не само чрез разширяване на производствения ни капацитет, но и чрез разработване на нови решения. В момента разработваме иновативни решения за опаковки с постоянно затваряне като устойчива алтернатива на съществуващите модели с „горно затваряне", казва Сикорски.
"Освен това, заедно с нашия нов бизнес партньор от ИТ сектора, работим върху интелигентни решения за опаковки, които включват технологията на NFC чиповете. През втората половина на годината ще започнем да тестваме опаковки, оборудвани с цифров продуктов паспорт (DPP). Тази функция ще позволи на потребителите да използват своите смартфони, за да проследяват целия логистичен цикъл на плодовете - от адреса на насаждението, през хладилните складове и логистичните центрове, та чак до рафта в магазина."
В резултат на това според Сикорски потребителите ще бъдат по-добре информирани, което ще им позволи да вземат по-съзнателни решения за покупка, да подкрепят по-добри практики за рециклиране и да увеличат прозрачността по отношение на въздействието върху околната среда. Те също така ще бъдат овластени да изискват от производителите и супермаркетите по-устойчиви и екологични продукти.
"В същото време супермаркетите ще получат мощен инструмент за наблюдение на всеки етап от веригата на доставки - от реколтата до рафта, което ще подобри управлението на ресурсите и ще намали загубите. Освен това ИТ системата, която стои зад нашите интелигентни опаковки, ще може да изчислява отпечатъка на CO₂, което скоро ще стане задължително изискване за супермаркетите и техните доставчици на плодове. Опаковъчната индустрия е на прага на големи промени, които засега само малцина осъзнават напълно", заключава Сикорски.

Коментари