Много кооперативи във Виетнам привеждат стратегиите си в съответствие със световните тенденции, като дават приоритет на екологичните и чистите продукти. Тази промяна има за цел да подобри позиционирането на марката и конкурентоспособността на международните пазари. Експертите подчертават, че зеленото производство, износът и потреблението са нововъзникващи тенденции в световен мащаб, като ключови пазари като САЩ, Европа, Китай, Япония и Южна Корея наблягат на опазването на околната среда наред с качеството и цените на продуктите.
В Европейския съюз движенията към устойчиво потребление налагат спазването на строги стандарти, включително карантина на животни и растения, проследяване, опазване на околната среда, безопасност на храните и опаковане. Следователно кооперативите във Виетнам се адаптират към тези променящи се очаквания на потребителите и регулаторни изисквания, като възприемат устойчиви практики и екологични методи на производство.
Тези кооперативи разглеждат екологичната трансформация като стратегическа необходимост, за да останат конкурентоспособни и да се възползват от възможностите на споразуменията за свободна търговия (ССТ). Пример за това е кооперативът Đông Triều Custard Apple Cooperative, който насърчава производителите да приемат VietGAP и практики за биологично земеделие. Тези методи са увеличили продукцията на кооператива, като от всеки хектар се добиват над десет тона годишно, което води до увеличение на приходите с приблизително 2750 щатски долара на хектар в сравнение с традиционните методи на отглеждане. Тази промяна съответства на изискванията на международния пазар, особено на тези, които дават приоритет на проследимостта и екологичното производство.
По подобен начин кооперативът Tam Nông Vietnam в Хо Ши Мин произвежда чили сос и други селскостопански продукти, като инвестира в решения за опаковане, които отговарят на строгите изисквания на японския пазар. Те използват алуминиеви тави за опаковане на соса от чили и замразените продукти, като по този начин гарантират както безопасността на продуктите, така и екологичната устойчивост. Nguyễn Thị Vân Anh, ръководител на Tam Nông, заявява, че тези подобрения не само гарантират спазването на изискванията за износ, но и засилват екологичния ангажимент на кооператива, създавайки надеждна марка.
Друга иновация от кооперативния сектор на Виетнам са сламките Ecos на земеделския кооператив Sông Hồng. Изработени от органични зеленчуци, тези биоразградими сламки могат да се използват повторно като храна за риби. Техните продукти, които са тествани за качество, са получили сертификат от Министерството на земеделието в САЩ, което подпомага навлизането им на международния пазар.
Кооперативът за безопасни селскостопански продукти Liên Minh се сблъсква с предизвикателства, свързани с поддържането на качеството на продуктите и минимизирането на замърсяването. Възприемайки биологичното земеделие, те вече произвеждат чай, който отговаря на стандартите за безопасност, използвайки органични торове, като увеличават месечното си производство до три тона сух чай, генерирайки приходи от над 19 600 щатски долара.
Въпреки напредъка експертите изразяват загриженост от нарастващите измами при сертифицирането на биологични продукти, които подкопават доверието на потребителите и застрашават международната репутация. Trần Văn Hiếu от DACE Company подчертава значението на легитимните сертификати като EU Organic или USDA Organic, които се ползват с по-високи цени и гарантират на международните клиенти натурални продукти, произведени без химикали и по устойчив начин. Измамите при сертифицирането на биологични продукти представляват заплаха за доверието в селското стопанство на Виетнам и възможностите за износ.
Коментари