Традицията на дългите летни дни, посветени на добрата храна и семейството, белязани от нарастваща купчина обелки от манго, костилки от нектарини и динени кори, изглежда остават в миналото.

Сега южноафриканците са водени от желанието да се възползват от офертите за „черния петък" (или от това, което им се струва, че е добра оферта) и първият продукт, който се намалява, когато разходите са ограничени, са плодовете.

„Плодовете винаги остават лукс, винаги", заявява Джулиан ван дер Нат, управител на агенция „Субтропико" на пазара в Тшване, където в края на месеца на Черния петък се наблюдава забавяне в продажбите на щандовете за плодове и зеленчуци. Маркетинговият триумф, който се е пренесъл от Съединените щати - убеждаването на потребителите в нови желания - според него не е нищо друго освен пагубно развитие.

Преследването на предполагаеми сделки му напомня на пенсионери, които играят на хазарт с последните си центове, отбелязва Ван дер Нат, а вместо загриженост за високите нива на дълг на домакинствата, правителството е доволно от ДДС, генерирано чрез шопинг манията на Черния петък.

„Единственото място, където хората могат да спестят, са плодовете и зеленчуците, но конкретно плодовете. Сега навлизаме в много труден период от годината: първо е Черният петък, когато хората пръскат всичките си пари, после чакат коледния бонус и харчат всичко за подаръци и Коледа. След това е новата година и децата се връщат на училище с всички тези разходи."

Ван дер Нат отбелязва, че по време на празничния период плодовете се конкурират пряко с продажбите на алкохол и все повече с технологичните джаджи, които сякаш размиват традиционния акцент върху храната и гостоприемството.
„Петдесет процента от нашите купувачи на пазара притежават магазини, в които се продават и хранителни стоки, освен плодове и зеленчуци. Те ни казват, че ако не пускат специални оферти за Черния петък, не виждат почти никакви хора в магазина".

Тази седмица вниманието му бе привлечено от туит на журналистката Никол Барлоу за X. Тя разказва за недоумението си от цената на рязаните цветя, което обобщава състоянието на икономиката. „Реших да проверя цената за големия размер букет и едва не паднах, когато я видях. В перспектива, цената на големия букет беше 50% от сумата, която плащам за месечните си вноски по облигациите."