Нидерландският орган за стандарти в рекламата упрекна групата за екологични кампании „Грийнпийс", че преувеличава въздействието на консумацията на месо в готов пакет от уроци, предназначени за деца от началното училище, съобщават местни медии.

Един от слайдовете в презентацията, която учителите могат да покажат на класа си, включва текста „Vlees = honger" [месо = глад] и това, според органа за рекламите отива твърде далеч.

Уроците, в които се посочва, че „животните изяждат 50% от реколтата, така че има по-малко храна за хората", трябва да се разглеждат като реклама, защото поставят над посланието на „Грийнпийс", цитира агенцията Труу. Решението, поискано от земеделска организация, все още не е публикувано.

Според нидерландския всекидневник „Трау" рекламният орган е единствената група, която проверява качеството на безплатните уроци, предлагани на училищата. Училищата са свободни да избират своите учебни материали поради правилата за свобода на образованието, а инспекторите също не участват.

От 2020 г. спонсорирането на образователни програми е предмет на кодекс за поведение, подписан от училищата, индустрията и държавата.

В него се казва, че спонсорирането „не трябва да влияе на образователното съдържание" и че не трябва да има реклама и субективна информация.

Въпреки това Рейнт Ян Ренес, преподавател по психология в колеж в Амстердам, заявява пред вестника, че образователните материали, изготвени от „Шел", съдържат про-фирмени настроения. Той наблюдава ролята на петролния гигант в училищата от 2016 г. насам.

По думите му уроците се фокусират главно върху проектите за зелена енергия и не са толкова ясни относно собствената роля на „Шел" за глобалното затопляне. Това според него е „морално лицензиране".

„Шел" на практика казва: „Ние се справяме добре с това, така че ни дайте повече пространство да правим други неща, които са по-малко полезни", казва той. „Уроците се правят в тяхна полза и за техния имидж."

„Експедия Океан", безплатен пакет от уроци, изготвен от веригата супермаркети „Алберт Хайн", спечели награда за маркетинг преди две години и беше популяризиран от телевизионния биолог Фрик Вонк. Но пускането на пазара, казва Ренес, съвпадна с новата колекция стикери на групата супермаркети, която насърчаваше децата да карат родителите си да пазаруват там.

Трябва да има някакъв вид регулиране и контрол, казват Ренес и други експерти.