Нидерландската неправителствена организация „Защита на природата" започна тази месец акция срещу цените, които „Ахолд Делхазе" - компанията майка на веригата супермаркети „Алберт Хайн", начислява за биологичните храни.

Проучване на агенция „Профундо" показва, твърди „Защита на природата", че „Ахолд Делхазе" продава биологичните продукти средно с 40% по-скъпо, отколкото е необходимо. Според доклада действителните допълнителни разходи за биологично производство и логистика възлизат на около 16 %, докато веригата супермаркети таксува средно с 56 % повече, отколкото за конвенционалните продукти.

Ваутер Колк, ръководител на кампанията на „Защита на природата", обяснява пред Ер Те Ел: „Ако погледнете производствените разходи, трябва да очаквате, че биологичните храни ще бъдат с 16% по-скъпи от небиологичните. Така че, ако напълните кошница с небиологична храна на стойност 10 евро, биологичните версии на същите продукти трябва да струват 11,60 евро. Но какво се оказва: в Albert Heijn плащате 15,60 евро за нея. С други думи, 56% повече. Сметнахме, че това е доста голяма разлика."

Освен това „Защита на природата" иска да привлече вниманието и към Парижките цели в областта на климата, казва Колк. Според изследователите допълнителните приходи не се използват за повишаване на устойчивостта на веригата. Всъщност емисиите на парникови газове се увеличават.

Макар че това, с ограничена промяна в разпределението на печалбата, би било възможно да се спази Парижкото споразумение за климата. „Нашето изследване показва, че това е напълно осъществимо за компанията. От всички пари, които отиват при акционерите, трябва да инвестирате само 26% в устойчивост и ще го постигнете. Така че клиентът изобщо не трябва да плаща за това. Това би трябвало да е възможно, нали?", казва Колк.

По-скъпите цени на биологичните продукти се изчисляват трудно

Катя Логачева, изследовател в Университета и изследователския център във Вагенинген, обяснява пред Ер Те Ел, че цените на биологичните продукти варират поради различни фактори, като например търсенето и предлагането. Затова, казва тя, е трудно, ако не и невъзможно, да се изрази с едно число колко по-скъпи трябва да бъдат биологичните продукти. Например, биологичното мляко е само 10-15% по-скъпо от обикновеното, докато биологичното свинско месо често струва двойно повече. Това е така, защото веригите за биологично производство са по-малки и имат по-високи разходи, като например за устойчивост и неефективност.

„Освен това биологичното земеделие е по-уязвимо от вредители и болести, което понякога води до провал на реколтата. Супермаркетите също имат по-високи разходи поради по-краткия срок на годност на биологичните продукти", обяснява Логачева.