Производството на лимони със защитено географско указание „Сиракуза" се е увеличило с 28,7% между 2023 и 2022 г., сочат данните от последния доклад на Ismea - Qualivita 2024 за производството на храни и вина със „Защитено наименование за произход", „Защитено географско указание" и „Гарантирани традиционни специалитети" в Италия.
Добрите резултати на цитрусовите плодове от Ортиджа се потвърждават и от ръста на стойността спрямо потреблението: +16.7%. И за кампанията 2024/2025 г., която е на път да приключи, числата също са окуражаващи.
Въпреки трудния контекст през последните години за сектора на лимоните, с намаляването на потреблението и все по-ожесточената конкуренция, особено от страни като Испания, Турция и Северна Африка, „Лимон от Сиракуза" (защитено географско указание) изглежда преживява положителен момент на производствения фронт. Увеличението от 28,7 % в сравнение с предходната година е значително. Вероятно това се дължи на комбинация от фактори: благоприятни климатични условия, инвестиции в устойчиви техники за отглеждане и повишено внимание към качеството на продукта. Маркировката „Защитено географско указание" допринася за открояването на пазара, като акцентира върху сертифицирания произход и по-добрите органолептични характеристики в сравнение с други вносни лимони.
Освен това Сицилия се нарежда на второ място в Италия по брой продукти със „Защитено наименование за произход", „Защитено географско указание", само след Емилия-Романя.
Работата на Консорциума за защита на лимона със „Сиракуза" е от основно значение именно в това отношение: той не се ограничава само до гарантиране на стандартите за качество, но играе и стратегическа роля в популяризирането и подобряването на продукта, укрепвайки идентичността на марката. Увеличаването на продадените количества в сложния пазарен контекст доказва, че действията на Консорциума са в правилната посока.
От друга страна, данните за износа на лимон със „Защитено географско указание" „Сиракуза" са все още ниски. Ето защо в Италия, Полша и Румъния стартира европейският проект LemON.
До края на проекта (март 2027 г.) защитеното географско указание „Лимон от Сиракуза" ще е „проговорило" на повече от 22 милиона мениджъри по покупките в Италия и на 11 милиона млади потребители и търговци в Полша и Румъния, общо почти 34 милиона души, което ще доведе до увеличаване на потреблението, равняващо се на допълнителни продажби в размер на повече от 5 милиона евро.
Смятан за един от продуктите с високи постижения в европейското земеделско и хранително наследство, „Лимон от Сиракуза" представлява 100 % от сертифицирания продукт и се намира в район, от който произхожда 32 % от италианското производство на лимони, което е на второ място в Европа по количество след Испания.
Коментари