Със свое тълкувателно решение по тълкувателно дело № 3 от 2022 г. общото събрание на Върховния административен съд отклони искането на главния прокурор на Република България за тълкуване на следния въпрос: „Дължат ли се агроекологични плащания съгласно чл. 13, ал. 3 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. за срок, който надвишава минималните периоди на преход към биологично производство, съгласно чл. 36, чл. 37, параграф 2 и чл. 38, параграф 3 на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство, етикирането и контрола, извън случаите по чл. 36, параграф 3 във вр. с параграф 1 от Регламент № 889/2008?".

С решение от 26 април 2023 г. на Общото събрание на съдиите от колегиите на ВАС, производството по тълкувателното дело е спряно до приключване на производството по дело С-329/2022 г. на Съда на Европейския съюз. С решение на съда от 7 декември 2023 г. по дело С-329/22 г., СЕС се е произнесъл по отправеното на основание чл. 267 ДФЕС от ВАС преюдициално запитване по адм. дело № 5706/2021 г. С решение на Общото събрание на съдиите от колегиите на Върховния административен съд, проведено на 19.06.2024 г., производството по тълкувателно дело № 3/2022 г. е възобновено.

С Решение от 07 декември 2023 г. по дело С-329/22 СЕС е дал задължително тълкуване на чл. 29, параграф 3, второ изречение от Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г., относно подпомагане на развитието на селските райони на Европейския земеделски фонд за развитие на селските район (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета, в смисъл че:

допуска национална разпоредба, която ограничава възможността за получаване на финансово подпомагане за преход към биологично земеделие до минималния преходен период, предвиден в чл. 38, параграф 3 от Регламент (ЕО) № 889/2008 на Комисията от 05.09.2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикирането на биологични продукти, по отношение на биологичното производство, етикирането и контрола;

така държавите членки могат да определят максимален срок за предоставяне на подпомагане за преход към биологично земеделие, като се съобразят с конкретния преходен период, който, както предвижда чл. 17, параграф 1, буква „в" от Регламент (ЕО) № 834 на Съвета от 28 юни 2007 година относно биологичното производство и етикирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91, се определя от уредбата на Европейския съюз в зависимост само от вида земеделски или животински продукти;

държавите членки могат следователно да решат, че преходът към биологично земеделие дава основание за подпомагане за по-кратък период от предвидения в чл. 29, параграф 3, първо изречение от Регламент № 1305/2013 период от пет до седем години.

Съгласно чл. 267, параграф 1 от ДФЕС Решението на СЕС по дело С-329/22 е задължително за всички съдилища и учреждения в Република България, включително и за ВАС, относно поставения за тълкуване въпрос за дължимост на агроекологични плащания, съгласно чл. 13, ал. 3 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания" от ПРСР 2007 – 2013 г. за срок, който надвишава минималните периоди на преход към биологично производство, съгласно чл. 38, параграф 3 от Регламент (ЕО) № 889/2008 на Комисията от 05.09.2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикирането на биологични продукти, по отношение на биологичното производство, етикирането и контрола.

Отговорът, даден с решение по дело С-329/2022 г., разрешава въпроси по тълкуването на конкретни разпоредби от посочените по-горе регламенти, които имат значение за правилното прилагане и на националните правни норми, предмет на тълкувателно дело № 3 от 2022 г.