Повечето банани идват от Латинска Америка, но всяка седмица Камерун, Кот д'Ивоар и Гана също изпращат този плод в Европа. "Доставяме предимно палетизирани банани от Западна Африка от пристанището до нашия терминал", казва Ян Симонс, ръководител на операциите в Eurofruitports в Антверпен, Белгия. "Получаваме около 7000 тона банани Кавендиш седмично, предимно от Камерун, но също така и от Кот д'Ивоар и Гана."

"Плодовете достигат до Белгия за десет дни със собствените конвенционални хладилни кораби на нашия клиент Compagnie Fruitière, с междинно кацане в Портсмут, Великобритания. Контейнерите от Латинска Америка също пристигат всяка седмица чрез MSC, Hapag-Lloyd и CMA CGM. Това е от всички възможни страни на произход - от Перу, Еквадор и Колумбия до Доминиканската република, Коста Рика и Гватемала", обяснява Ян.

2024 г. е била топ година за бананите

Eurofruitports допълнително транспортира западноафриканските банани до Франция, Германия и Източна Европа. "За Compagnie Fruitière, френска компания, Антверпен е най-важното пристанище. Обемите продължават да нарастват, като 2024 г. дори е била топ година. Качеството на западноафриканските банани се подобрява и става все по-конкурентоспособно."

Освен с банани Eurofruitports търгува и с чери домати от Сенегал (декември-април) и манго от Кот д'Ивоар и Буркина Фасо (април-юли). "Мангото има голям потенциал за растеж на европейския пазар", посочва Ян.

Логистични вериги около Антверпен

При пристигането си в тази белгийска компания продуктите се проверяват обстойно, като за пълното им проследяване се използва усъвършенствана система за управление на склада. Eurofruitports и Kloosterboer en Lineage доминират в претоварването на банани в Северно море. Според Ян логистичната верига около Антверпен предлага леко конкурентно предимство пред Влисинген в Нидерландия.

Предизвикателства

Остават две значителни предизвикателства: контрабандата на наркотици и нарастващите разходи за труд. "Дори и с обиколка през Западна Африка, наркотиците от Южна Америка понякога успяват да влязат в европейските пристанища. Работим в тясно сътрудничество с федералната полиция. Контейнерите се изпразват и ако съдържат наркотици, те обикновено се откриват тук - което се е случвало и преди - а не в склада на клиента. Нашите купувачи високо ценят това."

"Недостигът на персонал обаче е може би най-голямата заплаха за компаниите в Антверпен. В Белгия, когато при автоматичното индексиране на заплатите се надхвърли индексът на въртене, това пречи на поддържането на глобалната конкурентоспособност", казва Симонс. "Това пречи на поддържането на възможно най-ниски разходи за клиентите. Може би е необходимо да се повиши ефективността. Аз също смятам, че преди около 20 години бяхме по-ефективни, отколкото сега. Ще работим върху това, защото очевидно възнамеряваме да продължим да растем като компания."

Това може да се случи и в областта на биологичните продукти. "През последните десет години обемът на биологичните банани се е увеличил почти четири пъти. Те не идват само от Перу. Гана и Кот д'Ивоар отбелязват напредък в този сегмент", заключава Ян.