Между януари и септември тази година доставките на перуански биологични продукти в чужбина възлизат на 542 млн. щатски долара, като тази цифра показва ръст от 27% в сравнение със същия период на 2023 г. (426 млн. 600 хил. щатски долара), съобщиха от Изследователския център за глобална икономика и бизнес на Асоциацията на износителите (CIEN-ADEX).

В своя „Доклад за биологичните продукти" центърът уточнява, че представянето на „пресни" продукти е най-важно с 41,2% от общия износ, възлизащ на 223 млн. щатски долара, следвани от „зърнени" (500 млн. щатски долара), „замразени" (192 млн. щатски долара), „на прах" (100 млн. щатски долара) и дехидратирани (28 млн. щатски долара).

Какаото (91 млн. 247 хил. щ.д.) се утвърди като водеща храна, следвано от бананите (90 млн. 402 хил. щ.д.), кафето (80 млн. 810 хил. щ.д.), джинджифила (64 млн. 690 хил. щ.д.), киноата (50 млн. 430 хил. щ.д.) и боровинките (39 млн. 323 хил. щ.д.).
Следват ги шоколадът (22 млн. 482 хил. щ.д.), авокадото (19 млн. 382 хил. щ.д.) и мангото (12 млн. 363 хил. щ.д.). Най-динамични в периода януари-септември са били лаймовете (782,3%) и портокалите (484,3%).

Ръководителят на отдел „Икономически проучвания и бизнес разузнаване" в CIEN-ADEX Габриел Ариета Падиля подчерта, че световната тенденция към здравословно хранене без пестициди открива пред перуанските биологични продукти много възможности.

Според него осъществяването на строг контрол, при който се избягват всякакви следи от химически вещества, не само ще ни позволи да отговорим на най-взискателните международни стандарти, но и ще позиционира Перу като надежден и конкурентен лидер на най-отбраните пазари. „Завладяваме все повече страни благодарение на ненадминатото качество на нашето предлагане", подчерта той.

Европа е основната дестинация по континенти с 253 млн. 900 хил. щатски долара и дял от 43,6 % от общия обем, следвана от Северна Америка с 244 млн. 600 хил. щатски долара, което представлява 45,1 %.

Тези продукти пристигнаха и в Азия (20 млн. щ.д.), Централна Америка (200 млн. щ.д.), Океания (10 млн. щ.д.), Южна Америка (900 млн. щ.д.) и Африка (8 млн. щ.д.).
САЩ са водещи в търсенето

CIEN-ADEX съобщава, че 418 компании са изнесли биологични продукти на 75 пазара, като САЩ са водещи с 210 млн. щ.д. и увеличение от 800%. Следват Нидерландия (16,1 млн. щ.д.), Италия (109 млн. щ.д.), Белгия (400 млн. щ.д.) и Канада (36 млн. щ.д.).

Що се отнася до регионите, Хунин беше най-важният в тази оферта, достигайки 117 милиона и 600 хиляди щатски долара. Джинджифилът и кафето се открояват в неговото портфолио. На второ място се нарежда Лима (94 млн. 700 хил. щ.д.), чиито основни продукти са киноа и кафе.

Още данни

- Морският маршрут е най-използваният за биологичните доставки с 532 млн. 500 хил. щ.д. (януари-септември).

- Само през септември 2024 г. перуанският износ на биологични селскостопански продукти възлиза на 87 млн. 700 хил. щ.д.