Как да проверите експлоатационната възраст на употребяваните машини?
Пазарните тенденции в агротехническата индустрия през 2024 г. са негативни, но освен спадът в продажбите притеснителен е фактът, че голяма част от техниката е на сериозна експлоатационна възраст. Скорошно проучване, публикувано от независим мозъчен тръст заключава, че фермерите са отворени за приемане на нови технологии, но не са склонни да инвестират поради липса на доверие в политическите рамки, възможностите за финансиране и бъдещето на земеделието като цяло. Това оказва влияние на представянето на полето, ефективността и опазването на околната среда. Повишава честотата на поддръжката, което не е и рентабилно за фермерите. От друга страна пазарът за употребявана техника се развива добре, предлагайки запазени машини на изгодна цена.
Въпреки че закупуването на втора ръка трактори, комбайни и инвентар крие своите рискове, съмненията могат лесно да се разсеят с предварителна проверка при специалист от областта на селскостопанската механизация. Когато пазарувате употребяван трактор, е полезно да прецените колко време ще издържи моделът. В крайна сметка никой не иска да купува оборудване само за да се нуждае от подмяната му няколко години по-късно. Затова е важно да обърнете внимание на съвети, които да ви помогнат да предвидите продължителността на живота на употребяван трактор – първата и най-необходима агромашина във всяко стопанство.
Вземете предвид средната продължителност на живота на употребяваните трактори. Повечето модели ще издържат поне 4000 часа работа. По-висококачествените модели могат да издържат и 10 000 часа. Преди обаче селскостопанското оборудване да се предаде напълно, то вероятно ще се нуждае от подмяна на някои основни части. След около 500 часа тя вече няма да се усеща като нова машина. След около 2500 часа вероятно ще е необходима основна поддръжка на хидравличните помпи, съединителите и инжекторите. След около 5000 часа двигателят вероятно ще се нуждае от някаква поправка. Вземете предвид факторите, които влияят на продължителността на живота. Доколкото е възможно, научете повече за историята на даден употребяван трактор. Като разбирате миналото му, можете по-добре да предвидите бъдещата му дълготрайност.
Първо, разгледайте документацията за поддръжка на употребявания трактор. Ако предишните собственици не са следили за превантивното и рутинното обслужване, машината вероятно ще спре да работи много по-рано. Второ, вижте дали можете да разберете как е бил съхраняван употребяваният трактор. Модел, който е бил безопасно съхраняван на закрито и далеч от атмосферните влияния, ще издържи по-дълго, отколкото машина, съхранявана навън.
Трето, научете за видовете работа, които е извършвал употребяваният трактор. Пътуването по труден терен, по-дългите работни дни и тегленето на по-тежки товари ще се отразят на трактора! Серийният номер е важно нещо при тракторите. Обикновено в него е кодирана датата на производство. За по-нов трактор John Deere със 17-цифрен сериен номер кодът за датата на годината е 10-тият символ.
Технологията за модернизация
подмладява остарелите трактори
Подразделението Smart AG Engineering на Fendt пусна на пазара редица нови възможности за модернизация на някои от най-популярните трактори на марката, включително:
- допълнителни хидравлични клапани;
- модернизирани странични чистачки на предното стъкло;
- MultifixBoard за закрепване на контролни кутии към кабината;
- основна плоча за закрепване на теглич за ремарке;
- контейнер за ръчно миене или кутия за инструменти.
Всички тези продукти са включени в списъка, от който британските собственици на Fendt могат да се възползват тази година.
„Много Fendt работят във фермите в продължение на десетилетия и подобни опции за модернизация помагат на някои от нашите по-стари модели да останат устойчиви и удобни за операторите. Усилията на нашето подразделение Smart AG Engineering да помага на клиентите на Fendt да обновяват машините си са достойни за възхищение и сега има някои наистина иновативни възможности", казва Ед Денет, мениджър на пазара на дребно в Северозападна Европа.
Моделите Fendt 200 и 300 Vario имат стандартно четири хидравлични клапана. Челният товарач заема два клапана, така че добавянето на два свободно разпределящи се хидравлични клапана може да осигури на всички по-стари серии 200 Vario Gen3 и 300 Vario Gen4 с FendtONE възможността да използват до четири клапана за управление на допълнителни приспособления.
„Двата допълнителни клапана са напълно интегрирани като 5-ти и 6-ти EHS клапани (кафяв и виолетов) във FendtONE. И двата са монтирани в задните пространства за жълти и сини клапани, а мулти-съединителят в центъра на трактора заема жълтите и сините клапани, както обикновено", добавя г-н Денет.
Вентилите ще бъдат налични към края на 2024 г. във Великобритания, а комплектът за модернизация включва комплект кабели, тръбопроводи, цветни щипки за капачките на вентилите и инструкции за монтаж. Допълнително място за съхранение в помощ на клиентите на 300 и 700 Vario е проектирано под формата на основна плоча, монтирана от дясната страна на трактора, за да може да се монтира държач за теглича на ремаркето или контейнер за ръчно измиване с вграден дозатор за сапун. Операторите могат също така да изберат да използват допълнителното пространство, за да добавят кутия за инструменти или държач за метли и лопати.
„Екипът е разработил и нова, допълнително монтирана странична чистачка на предното стъкло, която ще помогне при използване на косачки с щанги или работа при лоши метеорологични условия. Всички тези актуализации ще помогнат на съществуващите клиенти на Fendt да получат повече от своите трактори, като допълнително удължат живота на Fendt по начин, който демонстрира нашия ангажимент за стойност и устойчивост", заключава Денет.
Има ли значение възрастта на техниката?
На този възпрос в. „Български фермер" потърси отговор на национално ниво, допитвайки се до местните производители. По отношение на бъдещето на подобни на гореописаните предложения за модернизация на трактори от агротехническите компании в страната нямаше конкретно мнение дали би било успешно на пазара. Повечето производители са скептични, но не към ефективността на такива нови технологии, а към необходимостта от тях в страната ни. Дали производител ще модернизира старите си генерации, или трактор от минала серия ще покаже проблем и екипът им в страната ще достави части и/или масла за смяна, няма чак такова голямо значение за българския фермер. В крайна сметка той е изправен пред по-належащи проблеми от застаряването на техниката, към които е фокусирано вниманието. По отношение на агротехниката например, един такъв акцент и актуален проблем е напоителната инфраструктура.
Анкетата обхваща зърнопроизводители от различни краища на страната, техните навици при покупката на техника и начини на експлоатация:
Севда Георгиева от Плевен, която обработва 10 хил. дка зърнени култури, разполага само с новозакупена техника в стопанството си. При покупката се интересува от опциите на дистрибутора за сервизна поддръжка и обслужване. За нея е важно да има служител или екип, който да реагира като се отзове дори на полето в случай на авария. Тя споделя, че разходите й за поддръжка на техниката възлизат на около 1800 лв/месец. Според нея производителността на техниката зависи изцяло от човека, от това дали той поддържа и експлоатира правилно машината, а не от нейната възраст или количество часове прекарани в работа на полето.
Зърнопроизводител от Видинско, който има 3 трактора „Болгар" на над 10 години и два Lamborghini – на 3 и на 1 година, усеща разликата между различните модели и тяхната възраст. За него е от значение всеки закупен трактор да е по-добър и по-мощен от предходния и разказва, че отделя четирицифрени суми в грижата за тях. Доволен е от това, че тракторите на марка Lamborghini имат повече екстри и са много по-автоматизирани и следователно лесни за употреба в сравнение с по-старите модели. В стопанството си жъне с два комбайна John Deere на около 7-8 години, също работещи сеялка и пръскачка, които е закупил употребявани.
От техника „втора ръка" е доволен и Петър Байчев, агробизнесмен на България за 2000 г., обработващ земя край Сливен. Купува втора употреба машини от Западна Европа, защото ги определя за 3 пъти по-евтини, но в много добро състояние. Последното го познава още с първото палене, когато чуе шума и всичко му става ясно, защото се занимава с машини от 1959 г. Преди 3 години така се сдобил само за 220 хил. лв. с „перфектен" комбайн на стойност 1 млн. лв. Поддръжката доверява на екипи от съответните дистрибуторски фирми, с които има дългогодишни отношения. Неговият първи комбайн на CASE е закупен през 1997 г., а последният е на възраст 7 години. Не вижда разлика в тяхната производителност, защото е доволен от качеството на техниката на марката и твърди, че с правилната поддръжка няма какво да се обърка. Един стар трактор винаги може да се ремонтира, дори да има проблем с двигателя, може да се увеличи и мощността ако се наложи, затова не вижда необходимост от „модернизацията", която Fendt предлага на европейския пазар. Комбайните в стопанството му работят в годината не повече от 20 дена, иска се всичко да е изпипано, да е добре нагласено и да се пази машината, разказва той за в. „Български фермер". Според него машините са ценни за всеки земеделец и се похвали с новозакупена многофункционална сеялка, която обработва, валира, сее, внася тор и пак валира с едно минаване.
„Трябва да се купуват редовно машини и затова трябват субсидии, не за друго, аз всички средства ги обръщам в техника и други ресурси", казва той, като притежател на 16 трактора. Само тази година е закупил машини на стойност 1 млн. лв. за обновения си колбасарски цех.
Димитър Катранджиев, който е един от първите арендатори в Добруджа и носител на приза Агробизнесмен през 1998 г. е приключил с покупките на техника, защото възнамерява до една година да спре да работи и да се отдаде на заслужена почивка. Само нова техника е купувал през годините и не смята, че производителността на техниката се губи с възрастта. Фирмата, с която е работил и е доволен от нея предлага нови, високооборотни машини, по-големи и следователно по-производителни. Формулата му за запазване на състоянието на техниката е качествено зимуване и ремонт, както и правилно ползване. Тази година например комбайнът му не се е нуждаел от ремонт, въпреки че не е спирал дори за час по време на кампанията. „Най-важни са ремонтът и поддръжката и човекът, който работи с машината да е добър механизатор, а аз имам добри кадри", казва агробизнесменът. Най-старият му трактор е на 15 г., има на по 8-10 г. също, но в тях има още живот, защото се грижи преди зимата всичко да е влязло в складове или да е под навеси на закрито, за да може да се използва повече години.
Коментари