Придвижването на машини и инвентари, дори напоителни системи, може да стане вредно и пагубно за структурата на почвата, особено при продължителна работа с тежки машини. Затова е важно какви гуми има на тези колела. Ходова част от ново поколение може да намали вредите и уплътняването върху почвата, затова все повече производители залагат на новите технологии и отговарят на изискванията и целите за опазване на почвите.
Технологията VF при гумите означава „висока флексия". Макар че VF не е най-запомнящото се прозвище, то добре обяснява естеството на гумите VF, което се състои в това, че те са много, много огънати в страничния си протектор. VF гумите превъзхождат стандартните радиални гуми, тъй като имат изключително здрави корпуси и специално проектирани странични повърхности, които позволяват по-голямо огъване и насочват това огъване към частта от страни, която е отдалечена от шарката и е по-близо до протектора, което води до характерната за VF гумите странична изпъкналост.
С повишаването на температурите започването на пролетната обработка и наближаването на първата коситба, разходите за гуми с много висока флексия (VF) и централна система за напомпване на гумите (CTIS) са наложителни, за да помогнат на операторите да предотвратят уплътняването на почвата. В някои северни райони, например Великобритания, през сезона 2023/2024 г. бе регистриран най-влажният шестмесечен период от август до януари. Затова експертът по селскостопанските гуми Том Годуин от Continental предлага
операторите да са наясно с въздействието,
което продължителното влажно време
може да окаже върху почвата,
и как пролетната работа на полето може да доведе до риск от уплътняване. Той напомня на фермерите, че има по-малко от 10% разлика между цената на гумата Continental TractorMaster и нейната VF алтернатива TractorMaster и също така приветства подкрепата на правителството на Великобритания да предложи до 60 % финансиране за разходите за допълнително монтирана CTIS.
През последните 12 месеца се наблюдава ръст в продажбите на гуми VF, тъй като операторите търсят начини за намаляване на въздействието на тежките машини върху почвата, и в някои страни се очаква безвъзмездните средства за система CTIS само да помогнат за стимулиране на по-внимателен подход. Комбинирането на VF с технологията CTIS може да помогне за намаляване на уплътняването на почвата, което ограничава растежа на корените, ограничава усвояването на хранителните вещества и увеличава разходите за управление на земята. Тази комбинация от последни технологии може да се окаже необходима и на родното земеделие, предвид агрометеорологичните прогнози.
Гумите VF могат да носят 40% по-голям товар при същото налягане като стандартните радиални гуми, което прави технологията подходяща за по-безопасно и бързо превозване на по-големи товари по пътищата. Същевременно могат да работят и с 40% по-малко налягане при същия товар като стандартните радиални гуми. В комбинация със системата CTIS операторът може да оптимизира налягането в гумите спрямо товара, да подобри горивната ефективност и да намали уплътняването на почвата. Комбинираното тегло на трактора и косачка например може да надхвърли няколко тона. Намаляването на налягането в гумите с 40% дава възможност това тегло да бъде пренесено на по-голяма площ с повече накрайници върху почвата, за да се осигури по-голямо сцепление. В търговски аспект,
цената на гумите VF все повече се доближава
до тази на стандартните радиални гуми,
а с новата практика за държавни средства за CTIS в някои страни има допълнителен стимул за модернизация.
Подразделението PTG на Michelin вече представи опция за регулируем комплект за надуване за 24-редови сеялки John Deere 1770 NT и Deere 1775. Тази система позволява преминаването от налягане на надуване от 70 psi на пътя до около 20 psi за работа на полето. С нея се извлича максимума от VF радиалните гуми. Други ключови предимства от регулиране на налягането в гумите включват:
- намален разход на гориво с 10 до 15%;
- повишена стабилност, дори при висока скорост и/или в наклони до 5%;
- намалена дълбочина на коловозите в резултат от по-голямата следа на гумата;
- увеличена теглителна сила, вследствие на подобреното сцепление на протектора на гумата с почвата;
- повишени добиви;
- намалено почвено уплътнение и ерозия;
- самопочистване на протектора на гумата чрез огъване;
- понижени повреди и износване на гумите.
Използването на централни системи за помпане на гуми дава на изпълнителите и реално конкурентно предимство. Не само защото клиентите все по-често изискват налягането в гумите на техните трактори да бъде възможно най-ниско, но и защото тази технология позволява на клиентите да удължат сезона си. Дори и при трудни почвени условия често е възможно да се преминава по терена с намалено налягане на гумите.
Друга новост представляват автоматичните комплекти за напомпване на въздуха за гуми на трактори. Системата се монтира на джантата и главината и автоматично измерва налягането на въздуха във всяка гума. На борда има въздушен компресор и при преминаване от полето към пътя гумите автоматично се напомпват до избраното от механизатора налягане. На полето те се изпускат до най-ефективното работно налягане за съхраняване на почвата. Сега Michelin предлага този тип технология чрез дъщерно дружество и я представя за сеялки за пролетници. Тя
следи налягането в гумите на сеялките,
които така или иначе носят голямо тегло. Тя може автоматично да регулира налягането на въздуха в гумите на сеялките на полето или пътя, както и при промяна на теглото и условията на натоварване по време на сеитбата.
Наскоро се проведе и ежегодното награждаване за най-добра селскостопанска гума на годината Neumático del Año Agrícola 2024 в Испания. Тазгодишен носител на отличието стават гумите HF1000 и MPT100 на британския производител Trelleborg. Наградата се връчва по инициатива на специализираното списание Neumáticos y Mecánica Rápida (NMR), което отличава дългогодишния принос към селскостопанската индустрия по отношение на иновациите, производителността и зачитането на околната среда.
Trelleborg HF100 е гума за прикачен инвентар от ново поколение, специално разработена за взискателно приложение за увеличаване на товароносимостта на големи фуражовози, цистерни и други видове ремаркета за превоз на материали. НF 1000 се отличава с иновативна шарка на протектора за по-широк отпечатък, способност за самопочистване и свеждане до минимум уплътняването на почвата, като същевременно увеличава ефективността дори при най-тежки условия. Нейният корпус VF и структурата със стоманени ремъци гарантират издръжливост и производителност както на полето, така и на пътя. Специализираната Trelleborg MPT100 спомага производителността в операциите по тороразпръскване. Замислена за общински и транспортни приложения, тази радиална гума е специално предназначена за използване на многоцелеви средства за превоз на торове. Известна с нивата на стабилност и устойчивост на износване, гумата MPT100 се отличава с плосък блок на протектора, който намалява уплътняването на почвата. Освен това междуредови отводнителни шарки улесняват оптималното самопочистване, като предотвратяват запушването на протектора дори в най-предизвикателните кални среди, осигурявайки максимална ефективност на фермерите.
Регионалният мениджър на компанията Рамон Мартинес заяви: „Ние поддържаме дългогодишен ангажимент да подкрепяме професионалистите в земеделието в постигането на по-висока ефективност и производителност с минимално въздействие върху околната среда. Победата в тази категория подчертава способността на HF1000 и MPT100 да изпълняват тези обещания, като допълнително дават възможност на фермерите да правят повече с по-малко."





Коментари