Добивът и производството в САЩ спаднаха, износът също намаля. Все повече европейски страни стават по-успешни в отглеждането, използвайки нови сортове
През последните години американската индустрия за сладки картофи се бори със загуба на пазарен дял на европейските пазари, намаляващо вътрешно търсене в заведенията за обществено хранене и стагниращи добиви. Тези предизвикателства, в допълнение към повишените производствени разходи, ще застрашат маржовете на производителите през следващите две години. Те сочат належаща необходимост от въвеждане на нови сортове и иновативни продукти. Освен това трябва да се преработят рекламните кампании, за да се помогне на отрасъла да възстанови загубеното търсене в чужбина и в страната, гласи анализ на нидерландската Рабобанк.
Сладките картофи са една от любимите храни за вечерята за Деня на благодарността и често се смятат за една от десетте най-добри суперхрани. Благодарение на ползите им за здравето и продуктовите им качества като цвят, текстура, гъвкавост и целогодишна наличност, потреблението им на глава от населението нараства през последните две десетилетия - вторият най-бърз темп след този на марулята Ромайн. Също така, благодарение на промоционалните кампании на правителството на САЩ и на организации с нестопанска цел в чужбина, както и на близостта на южните пристанища до региона на производството им, сладките картофи се превърнаха в най-бързо растящия износ на пресни зеленчуци от САЩ, постигайки впечатляващите 14% за същия период. И накрая, сравнително добрите маржове и малката или никаква конкуренция от страна на вноса позволиха на американските производители да разширят площите и производството си сравнително бързо, за да задоволят това нарастващо търсене.
В долната част на потока:
Признаци на слабо търсене
Този епизод на впечатляващ растеж обаче спря през 2018 г. Оттогава насам износът започна да се свива, а потреблението на глава от населението спря. Спадът в износа през 2019 г. първоначално беше предизвикан от урагана Флорънс, който се случи през есента на 2018 г. и нанесе значителни щети на реколтата, което доведе до слаба реколта. Добивът и производството спаднаха до 186 куб. м/акра и 23,3 млн. куб. м, което е най-ниското им ниво съответно от 13 и пет години насам.
В резултат на това експортните цени се повишиха бързо и рязко, което принуди Обединеното кралство и Нидерландия (двата най-големи вносителя) да заменят вноса от САЩ с по-евтин внос от Египет и Китай. До края на 2019 г. износът на САЩ спадна с цели 13% на годишна база.
Оттогава износът на сладки картофи от САЩ не успява да се върне на нивата си отпреди урагана, а загубата на пазарен дял в полза на други държави износителки все още не е напълно възстановена. В допълнение към ценовия ефект има и друг по-структурен фактор, който вероятно ще попречи на износа на САЩ за Европа да се върне на нивата отпреди урагана. Все повече европейски страни стават все по-успешни в засаждането на сладки картофи, използвайки нови сортове. По-топлото време, дължащо се на климатичните промени, също откри нови региони, в които отглеждането на сладки картофи стана възможно.
Допълнително усложняване на ситуацията и засилване на натиска за намаляване на износа от САЩ предизвикаха логистичните проблеми, свързани с пандемията, и слабото търсене в световен мащаб, както и временната такса от 25%, наложена от ЕС от ноември 2020 г. до март 2021 г. През настоящата година износът за ЕС, затруднен от силния долар и високите цени на морските превози, продължава да изостава от миналогодишния и краят на този многогодишен спад в износа все още не се вижда. През септември 2022 г. износът на сладки картофи от САЩ е с около 13% по-нисък на годишна база и се очаква да бъде с 10% по-нисък на годишна база до края на 2022 г.
Фактът, че търсенето на сладки картофи в заведенията за обществено хранене е намаляло преди пандемията, е особено притеснителен за отрасъла. Той може би сочи други присъщи фактори, които правят потребителите по-малко склонни да консумират продукти от сладки картофи, когато се хранят навън.
Двата основни предлагани продукта - пържени картофи и чипс от сладки картофи - често са описвани от потребителите като лишени от желаната хрупкавост, която те търсят в солените закуски. Освен това цената им остава два до три пъти по-висока от тази на обикновените картофи - основният им заместител - което обезкуражава много хранителни вериги и заведения за бързооборотни стоки да предлагат продукти от сладки картофи, а други ги принуждава да ги изключат от менюто си.
Нагоре по течението: Ограничена доходност
и натиск върху маржовете
През пазарната 2020/21 година Северна Каролина, Мисисипи и Калифорния съставляват съответно 68%, 19% и 13% от площите със сладки картофи в САЩ. През последните две десетилетия Северна Каролина е увеличила дела си с 10 процентни пункта за сметка на другите два щата. Въпреки това добивите в този щат са в застой от много години и всъщност се влошават през последните години. Бавното подобряване на добивите може отчасти да се отдаде на липсата на по-нови и високодобивни сортове. Проблем е и наличието на качествена и продуктивна земя. Това може да се заключи от отрицателната зависимост между добива и площта. Добивът изглежда намалява винаги, когато площта се увеличава, с изключение на 2018 г. - годината, в която ураганът Флорънс връхлетя региона. Това предполага, че разширяването на площите вероятно води до производството на маргинални, по-малко продуктивни и по-податливи на вредители земи, при равни други фактори.
Друго важно наблюдение за сладките картофи от гледна точка на предлагането е многогодишният цикъл на бум и спад, при който площите се увеличават, а след това намаляват в рамките на четири-петгодишен период. Цикълът обикновено започва след година на високи маржове и се срива след няколко години на намаляващи маржове. Като се има предвид тази циклична връзка между площите и маржовете, ние предвиждаме площите със сладки картофи да се увеличат през следващите две години, докато маржовете на производителите се очаква да спаднат до най-ниското си ниво от 2007 г. насам.
Извод: Необходимост от нови сортове, продуктови иновации и обновени промоционални кампании
Както може да се види, американската индустрия за сладки картофи е изправена пред три основни предизвикателства: първо, спад в износа и загуба на пазарен дял на европейските пазари в полза на конкуренти като Египет и Китай; второ, спад в търсенето на глава от населението в заведенията за обществено хранене и какво означава това за предпочитанията на потребителите и пригодността на настоящите сортове да задоволят тези предпочитания; трето, застой в производителността на земята, което прави индустрията по-уязвима към цикличния модел на бум и спад, движен от цените. В своята съвкупност тези предизвикателства вероятно ще окажат отрицателно въздействие върху маржовете на производителите през следващите две години.
Тези предизвикателства може да произтичат и от това, че няма толкова много нови и подобрени сортове, колкото е оптимално необходимо за пазарите и потребителите. Въвеждането на подобрени сортове и иновативни продукти, както и обновените промоционални кампании биха могли да стимулират потреблението както в САЩ, така и на експортните пазари. Новите сортове са също така много подходящо решение за подобряване на добивите.
Коментари