Икономическият климат затруднява търговията с екзотични плодове и зеленчуци. Декември обикновено е предпочитаният месец за продажби на екзотични плодове и зеленчуци в Нидерландия и Белгия. Празниците обаче показват, че пазарът е по-спокоен от обикновено.

"Инфлацията означава, че по-скъпите продукти със сигурност се пренебрегват по-бързо. Трябва да видим какво ще се случи, но потреблението е забележимо далеч по-ниско", казва Ив Ламберт от белгийската компания Starfruit.

Този вносител обикновено става все по-натоварен с наближаването на Коледа. "Ноември традиционно винаги е малко по-спокоен, но с наближаването на празниците търсенето обикновено се увеличава. Но при сегашните цени на енергията и инфлацията търсенето все още е недостатъчно. Хората разполагат само с определени пари за харчене и когато те отиват за сметките на енергия, те са по-склонни да се откажат от по-скъпите екзотитични хранителни продукти. Това важи с особена сила за "ексклузивните" продукти. Те са прекрасни продукти, с които да се похвалим на коледната вечеря, но неща като гранадило, рамбутан или мангостан винаги за засегнати.

При "обикновените" екзотични продукти, като авокадо, манго и нар, проблемът е по-малък. Много белгийци вече са добре запознати с тях, така че в тези времена те все още се продават, когато хората искат малко по-екзотичен продукт."

Цените на продуктите варират значително

Понастоящем цените на различните продукти също се различават значително, обяснява Ив. "Помислете за авокадото: има твърде много малки размери и твърде малко големи. Що се отнася до страните на произход, в момента е преходен период по отношение на произхода. Сега започва предлагането на мароканско и испанско авокадо, но и двете страни имаха много климатични проблеми през периода на отглеждането им. Авокадото се нуждае от много вода, а и двете страни бяха силно засегнати от горещото и сухо време. В резултат на това се е получило много малко авокадо и нито една от страните не разполага с много от тези плодове. Цените на различните размери се различават значително; по-големите плодове са много скъпи, а по-малките - много евтини. И тези ценови разлики само ще се увеличават", казва той.

"Същото важи и за испанското манго. Пазарът на манго е много труден. Доставките от Бразилия, за която се предполага, че сега е на първо място по отглеждане на манго, спряха заради времето и изборите. Така че, през ноември дойде доста по-малко от очакваното. Това се подобри, но въпреки това пазарът ще продължи да се колебае значително през следващия период. Ако през януари все още има по-големи обеми, цените ще паднат рязко. Но очаквам износителите, особено от Южна Америка, да бъдат по-предпазливи. При сегашните цени на превоза от около 10 000 долара, за една кутия манго ще трябва да платите 2 долара за доставка. Ако те се продават за 3 или 4 евро/кутия в Европа, те не печелят нищо".

" Има един продукт, в който виждам голям потенциал - южноафриканските личи. Наскоро започнахме с тях и продадохме по-малко от миналата година. Но в условията на труден пазар, той върви забележително добре, относително погледнато. През последните години хората в Белгия все повече започват да ценят този продукт. Това се дължи отчасти на факта, че южноафриканските личи са много по-добри от тези, които идват по море от Мадагаскар. Личи е нещо, при което потребителите все още предпочитат качеството пред цената. Тук има и едно допълнително предимство: с 300 г вместо с 500 г все още има много плодове. Хората може да купуват малко по-малко, но се продава", заключава Ив Ламберт.