Неправилното разбиране на маркировката за срока на годност (годен до или най-добър до) е идентифицирано като една от причините за разхищение на храна в домакинствата.

В неотдавнашно проучване Университетът във Вагенинген, Нидерландия изследва дали допълнителната информация върху опаковката може да помогне на потребителите да разграничат срока на годност и срока на годност и по този начин да променят поведението си на разхищение на храна.

Предишни изследвания показаха, че потребителите често бъркат значението на датите "Годен до" и "Най-добър до" и често грешат, когато действат по съответния начин. В резултат на това потребителите изхвърлят продукти твърде рано, за да се подсигурят, докато те все още биха били напълно годни за консумация. Това предполага, че по-доброто разбиране на разликата между сроковете на годност и най-добър срок на годност може да доведе до намаляване на разхищението на храни.

Неотдавнашно проучване, проведено от Университета във Вагенинген, Нидерландия, показа, че предоставянето на допълнителна информация за датите на годност ("Often good after date. Look, smell & taste"/ Най-добре след: виж, помириши, опитай) и датите на годност ("Do not use after date" / не консумирай преди тази дата) върху опаковките на продуктите има положителен ефект върху намеренията на потребителите да използват или изхвърлят храни с изтекъл срок на годност. Настоящото проучване имаше за цел да разшири тези резултати до по-реалистични ситуации, свързани с управлението на храните.

Ефекти от допълнителната информация върху опаковката

В поведенчески експеримент участниците получиха 12 продукта с фиктивни срокове на годност (осем с изтекъл срок на годност, четири без срок на годност) и бяха помолени да приготвят чиния за закуска с тези продукти, стига те все още да са годни за консумация. Половината от участниците получиха продукти с допълнителна информация за срока на годност (визуално изображение плюс обяснителен текст) върху опаковките, докато другата половина получи същите продукти без тази допълнителна информация.

"Искахме да разберем по-добре ефекта от добавянето на визуални сигнали и допълнителен текст за отбелязване на датата върху опаковките на продуктите", обяснява старши научният сътрудник "Изследване на храните, здравето и потребителите" във Вагенинген Гертруде Зейнстра. Забелязват ли потребителите тази информация и разбират ли я? Помага ли тя на потребителите да правят разлика между срока на годност и срока на годност? И влияе ли тя на потребителите при вземането на решение за използване или изхвърляне на храни в реални условия, като по този начин допринася за предотвратяване на разхищението на храни?

Резултатите показаха, че допълнителната информация на опаковката води до различно поведение по отношение на храните, чийто срок на годност е надхвърлен в сравнение със срока на годност, но въздействието върху изхвърлянето на храни е асиметрично. Храните с изтекъл срок на годност се изхвърлят по-често, ако върху опаковките има допълнителна информация, което е желателно от гледна точка на безопасността на храните. При храните с изтекъл срок на годност желаният ефект на допълнителната информация върху избора на изхвърляне на храни не може да бъде доказан, тъй като тези храни почти не са били изхвърляни. Необходими са бъдещи изследвания, за да се прецени дали допълнителната информация върху опаковката може да доведе до намаляване на изхвърлянето на храни при по-слабо образовани потребители или за храни с най-добър срок на годност с по-дълъг срок на годност.

Потенциалът на комуникацията върху опаковката

Поведенческите ефекти се проявиха независимо от разбирането на терминологията за отбелязване на датата от страна на потребителите, което предполага, че правилното разбиране на термините не води автоматично до желаното действие. Въпреки че хипотетичното намаляване на разхищението на храна не можа да бъде доказано в настоящото проучване, резултатите подчертават потенциала на допълнителната комуникация върху опаковката за промяна на практиките, свързани с разхищението на храна и датата. Вместо да се обяснява значението на термините за отбелязване на датата, допълнителната информация следва да бъде насочена към свързаните с тях действия (какво да се прави с храните с изтекъл срок на годност).

Сане Строоснидър, програмен мениджър "Загуба на храни и предотвратяване на отпадъците" във WFBR, подчертава значението на този вид изследвания: "Само няколко проучвания оценяват реалните ефекти от интервенциите върху поведението на потребителите в дома им, свързано с разхищаването на храни. Изготвянето на такива проучвания е доста трудно, тъй като трябва да се гарантира, че потребителите са наивни по отношение на действителната цел на проучването, и да се измери поведението на потребителите по отношение на разхищението на храна в естествена среда. Този вид проучвания са от ключово значение за разбирането на това как да се улеснят потребителите да разбират маркирането на данни и да разхищават по-малко храна у дома."