Експортният пазар на белгийски биологични круши все още не е навлязъл в силата си. „Засега крушите се продават малко по-бавно от миналата година, но това е така, защото тогава търсенето се появи много по-рано. Тази година ще заминем за Швейцария около средата на януари, докато миналата година по това време вече бяхме започнали", казва Гюнтер де Вадер, който ръководи биологичните операции в BelOrta.
„В момента това е една малка вълна", продължава той. „Миналата седмица прегледах всички цифри за биологичните връхни плодове и сме точно на път в сравнение с миналата година. Продали сме малко повече, но това е главно защото реколтата през тази беше малко по-ранна. Всъщност сезонът е доста сходен. Само крушите засега се продават малко по-бавно. Това се дължи най-вече на факта, че експортните пазари, като Швейцария, все още разполагат със собствен местен продукт."
„Във Франция наблюдаваме подобна картина. Търсенето там ще се засили около втората седмица на януари. В Обединеното кралство обаче вече се справяме сравнително добре. Седмичните обеми са се удвоили през последните четири седмици. Скандинавия постепенно навлиза на пазара, но мисля, че Полша все още му влияе с по-евтините си круши. Забелязвам също, че полски круши се изнасят от Нидерландия за Обединеното кралство. Не са в големи количества, но за мен винаги е загадка как могат да ги предлагат толкова евтино. Полша имаше слаба реколта, но въпреки това успя да поддържа ниски цени."
Комуникация
Преди прибирането на реколтата имаше известни опасения дали пазарът ще се съобрази с предлагането в чужбина, но сега изглежда, че това се получава. „Реколтата беше с 25-30% по-малка от тази в „нормална" година, но тъй като износът леко се забави, очаквам, че ще се справим, докато пристигнат биологичните доставки от чужбина."
Гюнтер е доволен и от цената. „Качеството е малко по-ниско тази година. Трябва да бъдем честни в това отношение - беше много труден вегетационен сезон. Клиентите обаче до голяма степен проявяват разбиране. В цяла Европа почти всички се сблъскаха с едни и същи проблеми, така че на други места не се предлагат по-добре изглеждащи ябълки или круши. Това, което е необичайно тази година, е, че въпреки по-ниското качество, успяхме леко да увеличим цените поради намалените обеми. Постигането на това с плодове, които изглеждат по-зле, е малко парадоксално, но мисля, че се дължи на ясната комуникация. Макар че плодовете може да са с повредена кожа или груби, вкусът им остава същият и хората приемат това. Разбира се, това приемане си има граници, но хората знаят какво да очакват."
Ябълките с по-голям размер са широко приети
При биологичните ябълки предизвикателството е свързано преди всичко с приемането на по-големи размери. „За нас те се продават единствено на вътрешния пазар, но се продават много добре. При „Топаз" очакваме да продължат до началото на януари, което е доста рано. Обикновено започваме да продаваме от тези клетки едва през януари, но ябълките „Елстар" се придвижиха бързо. Те имаха по-малко естетически проблеми, защото са устойчиви на струпясване. Имахме и няколко други сорта, като „Сантана", които се продадоха бързо. Сега сме с „Йонаголд" и очаквам да продължим с този сорт до около 16-та или 17-та седмица. След това би трябвало добре да се впише сортът „Натира", който също е устойчив на струпясване. Като цяло очаквам сезонът да премине гладко."
„Но ние наистина работим с много големи размери", обяснява Гюнтер. „Основните размери са от 80 до 95, което не се различава от конвенционалните ябълки. В резултат на това почти всички коригираха опаковките си по съответния начин и се съобразиха с това. Няколко клиенти настояваха за размери 70/75, но те съставляваха само 13% от общото предлагане, така че в крайна сметка ще се продадат. Останалите се адаптираха отлично. Отново добрата комуникация беше от решаващо значение, за да се гарантира адаптирането на опаковките, и това наистина помогна. Освен това по-големите размери са по-евтини, което е от полза за всички."
Коментари