Основните испански организации в сектора на биологичните храни, Ecovalia и Asobio, представиха своя първи "План от десет точки за производството, разпространението и потреблението на биологични продукти". Този план включва мерки за осигуряване на бъдещето на производството на биологични храни в Испания, намаляване на въглеродния отпечатък с 60% и насърчаване на устойчивите храни. Една от целите е до 2030 г. всеки десети консумиран продукт да бъде биологичен.
Планът идва след рекордна година за сектора на биологичните продукти в Испания. Страната има най-голямата биологична реколта в Европа, с почти 3 милиона хектара и 58 500 сертифицирани стопанства. От години потреблението на биологични продукти расте по-бързо от това на конвенционалните, като продажбите им надхвърлят 3 млрд. евро. С целенасочени политики този оборот може да се утрои.
Секторът заявява, че е готов за този растеж. Вече съществува мрежа от производители, производители и над 4 000 специализирани магазина. Супермаркетите и онлайн магазините също инвестират все повече в биологични продукти.
Въпреки ръста, пазарният дял на биологичните продукти в Испания все още е по-малко от 3,5 % в сравнение с над 10 % в страни като Германия и Франция. Въпреки това биологичните продукти вече са утвърдени в някои категории, като например напитки на растителна основа, зърнени храни, кисело мляко и детски храни.
Алваро Барера, президент на Ecovalia, подчертава значението на това биологичните продукти да станат по-достъпни. Той иска също така да се популяризират по-широко социалните, екологичните и здравните ползи.
Дейвид Кеър от Asobio твърди, че Испания има потенциал да утрои сегашния си пазарен размер и да достигне 10 млрд. евро продажби до 2030 г. За целта е необходим национален план с конкретни мерки, който да се основава на Националната стратегия за храните.
Намаляване на ДДС и данъчни облекчения
Планът предлага намаляване на ДДС върху биологичните продукти, за да се намалят цените. Той също така призовава за данъчни облекчения за търговските обекти с широк асортимент от биологични продукти, за да се увеличи наличността в супермаркетите и специализираните магазини.
Испания е единствената голяма икономика в еврозоната, която няма специален план за биологичния сектор, въпреки че директивите на ЕС го изискват. Други страни вече са приложили данъчни облекчения или са въвели минимални стандарти за биологични продукти в столовете и болниците.
Освен това ключово изискване е да се води борба с „зеленото измиване", включително чрез увеличаване на степента на признаване на европейския сертификат за биологично производство. Необходими са кампании, които да подчертават значението на биологичните продукти и да избягват подвеждащите термини. Това трябва да предотврати объркването на потребителите от твърдения, които не отговарят на действителността.
Насърчаване на местната икономика и подмладяване на сектора
По време на представянето компаниите от сектора потвърдиха ангажимента си към местната икономика. Например, те разкриха, че 87% от „био" работните места се създават в общини с население под 50 000 души, което помага за задържане на населението там.
Неотдавнашните кризи показаха колко ценен е този модел за испанската икономика. Биопродуктите изглеждат по-малко чувствителни към инфлацията и геополитическата несигурност, тъй като се произвеждат предимно на място.
И накрая, секторът изисква обучение на всички нива, като централна роля играят цифровизацията и научните изследвания. Това би трябвало да подмлади и модернизира градинарския сектор, в който средната възраст вече е над 60 години.
Коментари