От миналата седмица в Aztec Fruits започна новият сезон на мексиканското манго.
„Събирането на реколтата от манго Атаулфо (Ataulfo) започна миналата седмица, а тази седмица имаме първата пратка, готова за транспортиране до Европа. Засега нещата изглеждат много положително, с по-големи обеми в сравнение с миналата година", каза Родолфо Меза от групата износители, която има търговски офис в Льовен, Белгия.
„Все още е в началото на сезона, така че наличността на плодовете остава ограничена", продължава той. „Това означава също, че цените все още са много високи. На този етап пазарите в Мексико и САЩ са по-привлекателни, но ние винаги се стремим да започнем веднага. Дори ако все още е трудно да се постигнат добри маржове, искаме да участваме рано, дори и с по-малки обеми. Все пак очакваме обемите да се увеличат до две седмици, като тогава на пазара ще се появи и манго с по-добро качество. В началото винаги има известно търсене, но дотогава и цените би трябвало да започнат да се стабилизират," обяснява Рудолфо.
Вносните мита създават възможности
Като цяло Родолфо гледа с увереност към предстоящия сезон.
„С Атаулфо очакваме да продължим приблизително до август и виждаме голям потенциал за този сорт в Европа. На пазара на авокадо е по-трудно да се откроиш, но Атаулфо е манго номер едно в Мексико. Всички супермаркети го искат, заради неговата продуктивност и вкусен вкус. В Европа все още се опитваме да се наложим, но съм убеден, че ще успеем да го направим. Помага ни и фактът, че тази година имаме вълнуващ проект с голям клиент, чиято цел е да вкара Ataulfo в европейските супермаркети. Отне ни около шест години, за да пуснем Ataulfo на пазара, но това е сбъдната мечта - и се надяваме, че това е само първата стъпка към по-нататъшен растеж в Европа."
Дали въведените от американския президент Тръмп вносни мита ще помогнат за това?
„В крайна сметка се надяваме, че нашите доставчици все повече ще обмислят възможността да доставят манго в Европа, но при тези цени в началото на сезона Съединените щати остават по-привлекателни - те са по-близо, а купувачите са готови да платят. Дори и при 25-процентно увеличение, което, разбира се, води до значително покачване на цените. Не трябва да забравяте, че Мексико и САЩ все още са основни търговски партньори, като около 80 % от всички мексикански плодове и зеленчуци отиват в САЩ. В резултат на това много мексиканци, а също и американски компании, все още се надяват, че ситуацията ще бъде разрешена. Въпреки това това подчертавам необходимостта от диверсификация. Не може да се разчита само на САЩ - Европа също трябва да стане важен пазар. Смятам, че това са реални възможности за нас да засилим присъствието на мексиканските продукти на европейския пазар," казва Рудолфо.
Лимони след бразилския сезон
Aztec Fruits вече е изцяло потопена в сезона на мангото в Атаулфо. „След това очакваме да пуснем на пазара сорта Кент през май, последван от малки количества папая, които ще навлязат на пазара през юни. Освен това ще започнем с лаймовете през април. Новата реколта също изглежда много обещаваща. Тя все още се нуждае от малко повече време, за да узрее, но се подготвяме да се възползваме от възможностите си на пазара. В момента много лайм влиза в Европа от Бразилия, но щом тук започне лятото, в Бразилия ще е зима и производството ще намалее. Това е нашият момент да навлезем на пазара на лайма", заключава Рудолфо.
Коментари