Сезонът на полските ябълки е белязан от бързи и резки колебания в цените, казва Якуб Кравчик, мениджър износ в полския износител на ябълки Appolonia.

„Полският сезон на ябълките е доста добър за производителите, но е труден за износителите. Всяка хладилна камера, която се отваря с качествени ябълки вътре, се изпразва веднага, като много компании искат да купят тези ябълки. Производителите виждат, че има голямо търсене на ябълки и цените се увеличават много бързо. Проблемът с бързото нарастване на цените е, когато се опитвате да изнасяте ябълки или дори да снабдявате местните супермаркети. Полските пазари често фиксират цените за дълги периоди от време и не искат и да чуят за по-нататъшно повишаване на цените. Същото се случва и когато изнасяме, клиентите са шокирани, когато цената се увеличи. Разбира се, някои приемат новата ситуация, а други - не, но ние не сме единственият производител на ябълки в Европа, така че чуждестранните клиенти просто могат да си намерят друг доставчик," обяснява Кравчик.

Тъй като цените са високи, за производителите постъпват повече пари. Кравчик подчертава, че това е положително и за доставчиците на машини и други подобни, тъй като тези производители вече могат да инвестират тези пари за бъдещите сезони. „През цялото време нашите производители инвестират в нови ябълкови градини и ново оборудване. Мисля, че сезон като настоящия гарантира, че има пари за такива инвестиции. Фирмите, които произвеждат машини за сортиране, трактори и други подобни, имаха много клиенти, които се интересуваха от закупуването на техните продукти, така че когато има сезон, в който производителите наистина могат да печелят от ябълки, в резултат на това и други сектори могат да печелят повече пари," казва Кравчик.

Въпреки че някои полски износители почти не разполагат с качествени ябълки на склад, Appolonia все още разполага с достатъчни количества за доста сортове, обяснява Кравчик: „Надяваме се, че ще успеем да приключим по-голямата част от продажбите през юни/юли, тъй като според наличностите в нашите камери имаме приблизително същото количество ябълки като миналата година. Разликата е в процентното разпределение на сортовете, но като цяло обемите са приблизително същите. Би било интересно да се сравнят количествата в нашите палати с тези на други компании, защото някои компании в южната част на Полша изпитват голям недостиг на ябълки с добро качество. Сортовете, които се предлагат в големи количества при нас, са Шампион, Червен джонапринс, Идаред, Джонагоред и Златна превъзходна. Някои сортове са доста трудни за набавяне, като например Гала, Лигол или Муцу," казва Якуб Кравчик.

Той не е сигурен дали цените на ябълките в момента са на стабилно ниво, или предстоят нови увеличения. Ако това е така, търговията ще бъде бавна. „Имаше бързо увеличение на цените на ябълките. Повечето от производителите очакват да има цени на килограм, но няма много налични ябълки за изкупуване за сортиране. В момента производителите могат да получат доста прилична цена за ябълките си. Не сме сигурни дали тези увеличения ще продължат и през следващите седмици. Това, което знаем, е, че в някои области сме достигнали цена, която вече не е приемлива за крайните клиенти. Това се отнася не само за износа, но и за местните вериги супермаркети. Получаваме много оплаквания, че полските ябълки са много по-скъпи от тези на други производители в Европа. В резултат на това продажбите през февруари бяха много бавни," казва Кравчик.

„Този сезон показа, че е много трудно за износителите, когато твърде много полски компании изнасят за една и съща държава. Ако има твърде голяма конкуренция, цените бързо падат и маржовете ни стават толкова ниски, че може да се окаже безсмислено да продаваме на високорискови дестинации. Знаем, че всеки има нужда да изнася ябълки и всеки търси нови възможности за продажба, но би било наистина добре, ако ние като износители имахме повече дестинации, на които да продаваме, защото може би тогава няма да създаваме трудни ситуации за себе си и разделянето на обемите в повече региони може да ни даде малко повече пространство за печалба", заключава Кравчик.