През втората седмица на 2025 г. се наблюдава постепенно възстановяване на активността на участниците в регионалните платформи за търговия с плодове и зеленчуци, въпреки че тя все още не се е върнала на нивата отпреди празниците. Пазарната динамика се влияеше от различни фактори, включително наличността на различни продукти и регионалните ценови тенденции.
Екипът на EastFruit предлага изчерпателни анализи на пазара на плодове и зеленчуци за предходната седмица за Източна Европа, Централна Азия и Близкия изток въз основа на офертите и предложенията в най-голямата регионална платформа за търговия с 26 000 участници от 50 държави по света.
Морковите се очертават като лидер по отношение на обема на предлагането, като цените продължават да се покачват. Това увеличение на предлагането на моркови се наблюдаваше в пет държави, включително Египет, който предложи моркови от реколта 2025 г.
Бялото зеле, лукът и картофите също отбелязаха значителна активност, като бялото зеле и картофите се радваха на голямо търсене. Украинските участници обаче очакват недостиг на посадъчен материал от картофи през тази година, което може да се отрази на бъдещите доставки.
В сегмента на плодовете ябълките доминираха на пазара, като представители от четири държави активно ги продаваха. Популярността на вносните ябълки в Мароко нараства, което увеличава общото търсене. Други плодове, които се продадоха значително, бяха хурма, грозде и мандарини. Освен това активно се продаваха нар и лимони, макар че те не бяха толкова популярни.
Тенденциите в цените се различаваха в отделните региони. В Украйна цените на бялото зеле, морковите, лука и оранжерийните краставици продължиха да се покачват - тенденция, която започна преди празниците. Обратно, цените на оранжерийните домати започнаха да намаляват. Сладките чушки също отбелязаха повишение на цените, докато цената на карфиола и броколите рязко нарасна. Цената на зелените зеленчуци остана стабилна.
В Узбекистан цените на оранжерийните зеленчуци, лука и морковите започнаха да намаляват. Мандарините се продаваха на по-ниски цени в сравнение с предпразничния период. Цената на крушите обаче се повиши, а ценовият диапазон на ябълките се стесни.
Египетските износители намалиха цените на мандарините и лимоните, което допринесе за укрепване на позициите им на външните пазари. Това намаление на цените беше стратегически ход за запазване на конкурентоспособността и разширяване на пазарния им дял.
Като цяло в търговските платформи участваха представители на десет държави, като водещи по брой оферти бяха Украйна, Узбекистан, Иран, Египет и Полша.
Коментари