От противотежестта зависят общата работоспособност на машината, сигурността и приплъзването на гумите
Инес ЗЛАТАНОВА
Предните тежести на тракторите, или иначе казано баластът, често са пренебрегван компонент, но играят важна роля за извличане на най-добрите параметри от машината. Такива са стабилността, безопасността, тягата и цялостната производителност по време на различни задачи на полето. Баластът също отговаря за това тракторите да могат да поддържат баланс в неравни терени и мощност за теглене на тежкоприкачно селскостопанско оборудване, разпределяйки равномерно общата маса и предотвратявайки евентуални инциденти. Така се гарантира спокоен престой на оператора, подобрени маневреност и сцепление, а оттам – нисък разход на гориво, намалено припокриване на терена и ефективност на селскостопанските операции.
Земеделските стопани знаят преимуществата от окомплектоването с правилно разпределена допълнителна противотежест за тракторите си, но тенденциите показват, че нямат навика да се снабдяват точно с тази екстра. Тежестите могат да се регулират според различните прикачни инструменти и цели на трактора, така че да се запазят неговата универсалност и приспособимост към широк набор от конкретни условия на работа. Когато теглото на инвентара се прехвърля изцяло върху задната ос на трактор с механично задвижване, изглежда логично този дисбаланс да се компенсира с добавяне на допълнителна тежест към предната повдигаща система за възстановяване на правилния общ баланс. Какво е
правилното съотношение
на тежестите върху трактора
и какви се последствията от неспазването му?
Точните стойности варират според различните производители, но относителното правило гласи, че пълен комплект тежести не трябва да надвишава 2500 кг, като предните да са не повече от 2000 кг, а задните да бъдат максимум 500 кг или в съотношение преден към заден баласт 5:1. В противен случай баластирането може да се превърне от полезна практика в деструктивно бреме за самоходната машина. Прекомерната тежест води до повишаване на разхода, мудно управление от загуба на мощ, проблеми със задвижването и гумите. Последните показват признак на проблем също когато баластът не е достатъчно, а именно усилено износване на протекторите им, поради приплъзване, съпътствано с увеличен разход на гориво. Недостигът на противотежест се разпознава още по понижения отзвук на кормилното управление, загубата на подвижност на предния мост и прекомерно приплъзване на задния. Коефициентът на приплъзване над 15% се счита за твърде висок, разпознавайки се по следата на гумите върху земята. Оптималното приплъзване за трактори със задвижване на две колела (2WD) е 10-15%, а за 4WD – 8-12%. В тези стойности се комбинират най-икономичният разход на гориво, най-висока производителност, най-висока издръжливост на машината и най-дълъг живот на гумите.
Метод за измерване на приплъзването
Маркирайте задвижващата гума с вертикална линия с тебешир и ускорете трактора с почвообработващ инвентар при нормални условия в необработена земя. Означете мястото, на което знакът от тебешира опре в земята и при десетото завъртане след него също. След това минете с трактора през същото място, но без инвентара и пребройте оборотите необходими на машината да измине разстоянието между двете означения. След това изчислявате приплъзването с помощта на следното уравнение: процентът на приплъзване е равен на 10 минус броя на оборотите без инвентар разделен на 10 и умножено по 100.
Много земеделци използват предимно чугунен баласт за тракторите си, който се слага и премахва по-лесно. Като цяло принципът е, че тракторите от по-висок мощностен клас и с по-висока скорост на движение изискват по-малко баласт. Това е така, защото при по-ниски скорости е необходима повече противотежест, за да се прехвърли по-голямата част от конските сили към земята. Препоръката на производителя също е от значение. В България практиката е да се използват домашно направени баласти за повече безопасност при старите модели трактори, които могат да се преобърнат в екстремни терени.
Изработката трябва да е прецизна,
подкрепена с предварителни измервания
и проектиране на форма,
за да няма негативно влияние върху представянето на машината на полето. Най-надеждните снабдители с допълнителна сигурност за трактора в лицето на противотежестите са оторизираните производители на такива, които обикновено ги предлагат в комплект с LED осветление и светлоотразителна маркировка. Един начин за баластиране е с помощта на технологията Quick-Tatch на John Deere с конфигурация на тежестта по избор и след консултация със специалист за конкретните условия. Серията LVB включва окачване на тежести пред машината, а серията BLV удължава предната скоба с до 12 броя чугунени тежести. Екстрата iMatch Quick-Hitch разширява баластната кутия до 581, 871, 1089 или 1244 кг, а задният баласт BW поддържа конфигурацията на противотежест.
Agribumper е нидерландска компания, която предлага решения за противовес с цел да повиши безопасността на пътя с подобрена видимост и набора си от баластни тежести. Продуктовата ѝ гама включва 4 различни системи за противотежест от 350 до 2000 кг, в повече от 60 модела, сред които: тежести монтирани на предната навесна система; продуктови серии, които оставят предната навесна система и карданния вал свободни за използване; и брони с пълен набор елементи, включително баласт, 2 LED дневни светлини, мигачи, и маркировка. Продуктите правят трактора видим от далечина в различни атмосферни условия, не го издължава прекалено и не му отнема възможността за предно окачване на инвентар. Наскоро марката се сдоби с търговско представителство във Великобритания и Ирландия, което ще снабдява тамошните производители с 4-те системи от нейното портфолио, и ще участва на предстоящите изложения Balmoral, Cereals и Royal Highland.
Agribumper Fronthitch Line е нова и компактна стоманена тежест с обем 65 литра, монтирана на предната навесна система на трактора. Използва технология за променлива плътност на тежестта, с която не се променя размерът ѝ. Идеално пригодена за трактори с мощност между 100 и 500 к.с., опциите за противовеес варират от 400 до 1000 кг на баласти от по 200 кг.
Системата Baseline е проектирана, така че да се монтира около предната навесна система на трактора, оставяйки раменете свободни,
за да се използват за повдигане
и пренасяне на инструменти
Може да се използва и за специални допълнителни тежести, за да се баластира предната ос на трактора за по-добро сцепление и производителност на полето. Наличните тежести варират от 350 до 1000 кг за трактори със среден размер в класа 100-240 к.с.
Другите линии, които Agribumper и търговските ѝ звена предлагат, включват: системата Weightline, с постоянно монтирани тежести от 400 до 2000 кг, с използваема предна навесна система и ВОМ за трактори с мощност от 160 до 500 к.с.; и монтираната на предна навесна система Toolbox Line, включваща 145-литров каргобокс и променливи предни тежести в диапазона от 400 до 1800 кг. И двете гами се предлагат с пакет за видимост, включващ LED дневни светлини – потенциално животоспасяващо съображение, предвид бързината на движение на съвременните трактори, която ограничава времето за възприемане от страна на другите участници в движението, особено при ниска видимост при неблагоприятни метеорологични условия и/или през нощта.
Коментари