В проучване с деца в предучилищна възраст в Кения международен екип от психолози показва как четенето на приказка на децата все още влияе върху предпочитанията им към плодовете и зеленчуците след една-две седмици.

Международен екип, ръководен от пенсионирания професор Вернер Зомер от Хумболтовия университет в Берлин, успява да покаже, че четенето на приказка оказва влияние върху предпочитанията на децата към плодове и зеленчуци. След като чули приказна история за вълшебните сили на зеленчуците, децата увеличили консумацията на здравословни храни в продължение на една до две седмици.

Доброто хранене е особено важно в детска възраст, тъй като може да има формиращ ефект върху останалата част от живота на детето. Работна група от изследователи от Хумболтовия университет в Берлин, Университета в Мюнстер и Университета в Найроби проучи в две изследвания как може да се повлияе на хранителното поведение на децата в детските градини в посока към здравословни храни. Проучванията са вдъхновени от експеримент, проведен през 1938 г. от социалния психолог Карл Данкер (1903-1940 г.), който показва, че една проста история може да промени вкусовите предпочитания на децата в продължение на няколко дни.

Участниците във всяко от двете изследвания са около 80 деца в предучилищна възраст от четири до шест години в кенийски детски градини. В продължение на три до четири седмици на децата се предлагали ежедневно променящи се малки количества здравословни или по-малко здравословни закуски, от които те имали право да изберат една. Здравословните закуски в първото проучване бяха различни видове плодове, а във второто проучване - парчета зеленчуци, които могат да се консумират сурови (например моркови, краставици); по-малко здравословните закуски бяха бисквити, торти или сладкиши.
Приказка за вълшебни зеленчуци, които дават сили

В началото на втората учебна седмица възпитателите разказали на децата приказка за това как един град, известен с ярките си цветове, за една нощ изгубил целия си цвят, но го възвърнал благодарение на героите на историята - деца и слушатели. В отделните групи историята била разказана в един от двата варианта. Едната версия била, че художникът, който отговарял за освежаването на цветовете в града, всяка вечер е ял твърде много нездравословна храна и се е разболял. С помощта на вълшебните зеленчуци обаче, донесени му от нашите герои, той успял бързо да се възстанови и да продължи работата си.
Във втория вариант - контролното състояние - историята има подобна структура, но загубата на цвят се дължи на лошото качество на използваните бои. В този вариант героите на историята донесли на художника висококачествени бои, с които той отново успял да работи успешно.

След деня, в който децата са чули една от двете истории, в продължение на още две до три седмици им е предлаган ежедневният избор на закуски. През седмицата преди разказването на историите децата избирали предимно по-малко здравословния вариант. Непосредствено след като чули историята за вълшебните зеленчуци обаче, предпочитанията се обърнали в полза на здравословния избор (плодове или зеленчуци). Макар че този ефект постепенно е намалял, той бил забележим в продължение на около една-две седмици. За разлика от това историята за лошокачествените цветове - контролното условие на изследването - не оказала влияние върху избора на закуска от децата.
„С една единствена поредица от разкази с продължителност само около 20 минути постигнахме изненадващо силна промяна от предпочитание към нездравословни закуски към предпочитание към здравословни плодове или зеленчуци. Смятаме, че това е обещаваща перспектива за подобряване на хранителните навици на децата", казва ръководителят на изследването Вернер Зомер.

Изследователите подозират, че историите имат внушителен ефект върху вътрешната ценностна система на децата, която контролира поведенческите им решения, т.е. избора на храна. Те предполагат, че предпочитанията на децата към здравословни храни могат да бъдат повлияни особено ефективно в дългосрочен план, ако истории като „Вълшебните зеленчуци" се четат на глас в комбинация с други подходящи мерки. Например може да се работи с няколко различни истории за конкретни храни и да се комбинират със съответните дейности за приготвяне и истинско хранене.