Индия се фокусира върху засилване на износа на банани за Русия, след успешните пробни доставки за страни като Нидерландия по морски път, както заяви официално лице.

Страната се стреми да постигне цел от 1 млрд. долара в износа на банани в обозримо бъдеще. Понастоящем износът на плодове, включително банани, се осъществява предимно по въздух поради по-малките обеми и различните периоди на зреене. Според FreshPlaza, за да увеличи обемите, Индия разработва морски протоколи за пресни продукти като банани, манго, нар и джакфрут, с цел да улесни износа им по морски канали.

Органът за развитие на износа на земеделски и преработени хранителни продукти (APEDA), сектор към Министерството на търговията, в сътрудничество със съответните заинтересовани страни, е допринесъл за разработването на тези протоколи специално за бананите. „Насочваме се към Русия, за да увеличим износа на банани. Ще участваме в срещи между купувачи и продавачи в Русия", споменава председателят на APEDA Abhishek Dev. Той подчерта, че износът на банани от Индия е достигнал 300 млн. долара през 2023-24 г., отбелязвайки увеличение от 176 млн. долара през предходната година.

Като водещ производител на банани, Индия значително е увеличила влиянието си на световния пазар за износ, като делът ѝ е нараснал от 0,21% през 2013 г. до 1,74% през 2023 г.
Проактивният подход на правителството за насърчаване на отглеждането и износа на банани чрез финансова помощ за земеделските производители, подобряване на инфраструктурата и улесняване на достъпа до пазара е от основно значение. Освен това възприемането на съвременни селскостопански практики от местните земеделски производители доведе до рязък ръст в производството и качеството на бананите.