Важно при вземането на решения е да се отчитат добрите и лошите новини за съответната страна

Кои са на най-привлекателните възможности за инвестиции в градинарството? В действителност те се променят непрекъснато, казва анализаторът Андрий Ярмак, икономист в Организацията по прехрана и земеделие (ФАО), междуправителствена организация на ООН.

В анализ, поместен в EаstFruit, той представя досегашната ситуация и прави прогнози за 2025 г. въз основата на изследвания и факти с уговорката, че „приоритетите могат да се променят поради непредвидени обстоятелства".

През 2024 г. за инвестициите в градинарството имаше и добри, и лоши новини. Добрата новина беше нарастващата осведоменост за новите цифрови и ресурсоефективни технологии, които значително намаляват рисковете за инвеститорите. Те включват цифрови системи за наблюдение на полето, базирани на метеорологични станции, сензори и автоматизация на фертигацията; подпочвено капково напояване; дронове: както летящи, така и движещи се, които по същество са коботи (колаборативни роботи); защитено отглеждане и други. Тези технологии стават все по-достъпни и инвестициите в тях предлагат много кратък период на възвръщаемост, но е необходим по-голям обмен на знания, за да се ускори тяхното внедряване.

Лошите новини са нарастващото ниво на търговски протекционизъм, което води до загуби за отрасъла, стагнацията в световната търговия; изменението на климата с по-честите климатични аномалии, които водят до по-големи загуби на реколтата и колебания на пазара, както и забавянето на световната икономика, което се отразява на потреблението.
Съответно при вземането на инвестиционни решения е важно тази информация да се разглежда в контекста на страната, в която се инвестира.

Ето личната класация на Андрий Ярмак на 10-те най-привлекателни инвестиционни ниши в градинарството, като се вземат предвид само големите и утвърдени категории.

1. IQF замразяване (индивидуално бързо замразяване)

Човек може да замрази всички видове плодове, горски плодове и зеленчуци и те в повечето случаи ще бъдат по-вкусни и по-хранителни от тези, закупени в прясно състояние в супермаркетите. Продуктите за замразяване могат да бъдат събрани напълно узрели и това е идеално решение за индустрията HoReCa, както и за потребителите, които готвят у дома. Освен това, иначе нетрайните плодове и зеленчуци стават напълно годни за съхранение за дълъг период от време след замразяването и са много търгуеми, без ограничения за разстоянието. Нарастващата осведоменост за тези предимства движи този пазар с висока скорост. В резултат на това търговията със замразени продукти нараства с около 7-10 % или 800 млн. щатски долара годишно - по-бързо от повечето други сегменти на градинарството.

2. Боровинки

Тази категория се развива устойчиво вече повече от 20 години и все още не е късно да се инвестира в производството на тези вкусни, здравословни и преносими плодове. Консумацията на боровинки в световен мащаб все още е доста ниска, което предполага, че може да има още много години на растеж. Освен това боровинките могат да се отглеждат в повечето климатични зони в света, а генетиката се развива много бързо, за да ги направи още по-вкусни, продуктивни и устойчиви. Важно е да се отбележи, че те са много удобни за потребителите и могат да се вземат на път, на училище, на работа и да се консумират по всяко време като закуска. Освен това световната търговия нараства средно с 9 % или 450 млн. щатски долара годишно, което е добра новина за всеки инвеститор.

3. Мандарини

Една много популярна категория плодове, която включва клементини и мандарини, се нарича „лесни за белене" просто защото те наистина са лесни за белене. Удобството отново е много важен фактор, но чудесният вкус и новите сортове без семена или с много малки помагат на тази категория да процъфтява. Световната търговия с лесни за белене плодове расте дори по-бързо от тази с боровинки - с 12 % или 400 млн. щатски долара годишно. За разлика от боровинките обаче те могат да растат само в определени климатични зони.

4. Дуриани

Много хора извън Азия никога не са чували за този плод. И все пак сега той е шестата по големина категория в търговията с продукти и е най-бързо растящата търговска категория в световен мащаб. Всяка година търговията с дуриани нараства с огромните 26% или 1,15 млрд. щатски долара, което създава много възможности. Въпреки това съществува риск - Китай е най-големият купувач, който увеличава световното търсене, но китайското население намалява, а страната изпитва икономически трудности, което може да забави този бърз растеж или дори да го обърне в случай на икономическа рецесия в Китай.

5. Череши

Друга категория, в която значителен дял от търсенето се определя от Китай. Въпреки това тези плодове винаги се продават добре и могат да се превозват в контейнери на големи разстояния благодарение на съвременните технологии за запазване на качеството на плодовете, като MAP опаковки и хладилна верига. Все по-широкото използване на защитено отглеждане в този сегмент гарантира първокласно качество и висока производителност, което спомага за постигането на много атрактивни цени. Световната търговия с череши нараства с 8 % годишно или с 368 млн. щатски долара.

6. Малини (пресни)

Много инвеститори избягват този изключително нетраен плод, но мнозина правят много добри пари от отглеждането на малини. Съвременната генетика предлага много атрактивен, вкусен и доста преносим плод за прясна консумация и той обикновено се продава на по-висока цена от модерните боровинки. Отново защитното отглеждане също може да промени правилата на играта. Въпреки високата степен на нетрайност, световната търговия с пресни малини и къпини нараства със 7% или 250 млн. щатски долара годишно. Като бонус - замразените малини също се радват на много голямо търсене в международен план.

7. Картофи

Този сегмент преживява ренесанс. Някога скучната и евтина категория, благодарение на новите модерни сортове и новите технологии за производство и обработка след прибиране на реколтата, отново става много модерна. И двата вида: индустриални и складови картофи могат да бъдат привлекателни в зависимост от страната на производство. Световната търговия също нараства бързо - с 8 % годишно или 344 млн. щатски долара. Въпреки това само много малък процент от отглежданите картофи се търгува на международно ниво.

8. Авокадо

Този плод някога беше световен лидер по отношение на инвестициите в градинарството, но вече не е така. Въпреки че инвестициите в производството на авокадо остават много рентабилни, ако се намери подходяща земя с добър достъп до достатъчно водни ресурси, световната търговия се забавя, което предполага или известно насищане на пазара, или необходимост от намаляване на цените. Тези плодове остават доста скъпи в повечето страни вносителки. Съществува и сериозна загриженост относно използването на вода при производството на авокадо, което оказва влияние върху търсенето на този продукт в някои развити страни. Въпреки това всяка година световната търговия с авокадо нараства с 4-5 % или 344 млн. щатски долара и вече е четвъртата по големина търговска категория на световния пазар на продукти.

9. Оранжерийни зеленчуци

Това е високотехнологична категория с много нисък производствен риск, която се харесва на инвеститорите. Те обаче често подценяват пазарния риск. Това е много динамична категория, но много големи страни-производители трябва да изнасят. Въпреки това фитосанитарните рискове, като например неотдавнашния вирус ToMv, могат да провалят целия бизнес, когато вносителите затворят границите си. Световната търговия с оранжерийни домати, краставици и пипер нараства с 5-8 % годишно и е много голяма, но географията на износа е ограничена поради нетрайността на продуктите. Въпреки това защитеното производство като цяло е една от най-привлекателните бъдещи инвестиционни категории, тъй като все повече продукти ще се отглеждат „под покрив".

10. Портокали

Световната търговия с пресни портокали изобщо не се разраства, отчасти поради конкуренцията с лесните за белене продукти. Следователно звучи така, сякаш този сегмент трябва да бъде изключен, но има една особена ситуация, която много променя перспективата. В продължение на много години Бразилия е основният доставчик на концентрат от замразен портокалов сок (FOJC) с повече от 60 % световен пазарен дял. Въпреки това болестта „цитрусово зеленеене", известна още като Huanglongbing (HLB), и тежките суши непрекъснато намаляват производството, което води до скок на цените на портокаловия сок и портокалите до нови рекордни стойности. Ето защо очаквам, че ценовата подкрепа в този сектор ще се задържи за известно време и ще помогне за подобряване на маржовете на печалба на производителите.

Това е версията на Андрий Ярмак от ФАО на глобалните инвестиционни приоритети, но има и много други, които си струва да бъдат разгледани. Градинарството е много разнообразно, а продуктите са многобройни. Световната търговия с различни екзотични плодове, лук и ягоди също се разраства доста бързо, което предполага, че може да има някои привлекателни инвестиционни ниши.