Правителството трябва да възнагради финансово супермаркетите за продажбата на повече здравословни продукти и да глоби тези, които не го правят, обяви Съветът за обществено здраве на Нидерландия в препоръка, огласена вчера. Съветът подчерта нарастващото затлъстяване в Нидеирландия, като каза, че настоящите мерки в Споразумението за превенция не са достатъчни за борба с тази тенденция.

Институтът за обществено здраве (RIVM) очаква броят на жителите на Нидерландия с наднормено тегло да се увеличи от половината миналата година до 64 процента през 2050 г. Броят на хората с хронични заболявания също ще нарасне значително. Сърдечно-съдовите заболявания, ракът и диабетът струват на обществото над 6 милиарда евро разходи за здравеопазване всяка година.

Консултативният съвет смята, че финансовият стимул за супермаркетите да продават повече здравословна храна може да бъде от полза за общественото здраве. Жителите на Нидерландия купуват около две трети от храната си в супермаркета, където 79 процента от предлагането попада извън „Колелото на петте" - официалният информационен модел на правителството за здравословно хранене.

„Много хора искат да се хранят здравословно, но предлагането на нездравословна храна е огромно и почти неустоимо", твърди съветът. Оформлението на супермаркетите също насърчава нездравословния избор. Например, повечето супермаркети имат закуски на касата. „Възниква въпросът дали здравословното хранене е толкова свободен избор", казват от Съвета.

Националното споразумение за превенция, насочено към борба с нездравословните навици и по този начин намаляване на болестите, свързани с начина на живот, се фокусира върху доброволни действия от производители и потребители, каза съветът. Нарастването на затлъстяването показва, че това не е достатъчно.

Съветът посъветва Министерството на общественото здраве да създаде комисия от експерти, която да създаде система за възнаграждение за супермаркетите. Този комитет трябва също така да разработи единен стандарт, за да определи колко здравословен е даден хранителен продукт.