Националните стратегически планове за земеделието не показват съществено увеличение на екологичните амбиции на държавите-членки в Европейския съюз и не могат да допринесат за изпълнение на целите на Зелената сделка. Това се посочва в анализ на Европейската сметна палата (ЕСП).

Общата селскостопанска политика (ОСП) за периода 2023-2027 г. даде на държавите-членки повече гъвкавост да избират как да допринасят за постигане на амбициозните екологични цели на ЕС. В резултат на това всички държави избраха да се възползват от изключения (дерогации) от прилагането на екологичните условия, а някои намалиха или забавиха действието на зелените мерки.

„Екологичният дизайн на Общата селскостопанска политика се подобри през настоящия програмен период. Въпреки това, в сравнение с предходния програмен период, не виждаме съществени разлики в националните планове за земеделието на държавите-членки", коментира Николаос Милионис, служител на ЕСП, отговорен за одита.

„Стигнахме до заключението, че амбициите на ЕС за климата и околната среда не отговарят на амбициите на национално ниво. Също така смятаме, че Европейската комисия не разполага с ключови елементи за оценка на екологичното представяне", посочи одиторът, цитиран в прессъобщение на институцията.

Повече гъвкавост и изключения от правилата

В доклада се посочва, че още преди облекчаването на зелените изисквания от ЕС в отговор на протестите на фермерите в началото на 2024 г. много държави-членки вече са били освободили определени бенефициенти от някои задължения или дори са отложили прилагането на зелените мерки. Екосхемите в голяма степен са били продължение на вече съществуващите практики за екологично земеделие, показват анализите, осъществени в Ирландия и Франция. В други страни, като Испания и Полша, няма оценка на промените в тяхната цялост.

Наистина държавите-членки призоваха да се даде допълнителна гъвкавост с цел да се намали административната тежест при прилагането на ОСП като цяло. По време на срещата на Съвета по земеделие на ЕС на 23 септември, министрите от ЕС поискаха от Комисията да разглежда 2023 и 2024 г. като период на обучение по отношение на някои показатели за изпълнение, за да не бъдат санкционирани държавите-членки, които допускат грешки в своите задължителни годишни отчети за изпълнението, дължими от 15 февруари 2025 г.

Аргументите на ЕСП

Одиторите на ЕСП посочват причините за това да се смята, че плановете не са добре приведени в съответствие с целите на Европейския зелен пакт. Първо, защото целите на Зелената сделка не са интегрирани в законодателството за ОСП. Второ, при липсата на количествени оценки от държавите-членки, Комисията не е успяла да направи точна оценка на приноса на плановете към целите на Зелената сделка. Трето, защото постигането на целите на Зелената сделка до голяма степен зависи от други политики освен ОСП. Четвърто, плановете включват някои ключови селскостопански практики, насочени към справяне с дългосрочните климатични и екологични предизвикателства, но други ключови практики не са достатъчно обхванати в анализираните планове.

ЕК отговори на одиторите

Изпълнителната власт на ЕС отговори на забележките в доклада на Европейската сметна палата. По отношение оценката на постигнатото от държавите-членки в областта на екологията, Комисията се ангажира да определи количествено приноса на националните стратегически планове към целите на Зелената сделка по отношение на емисиите парникови газове, и ще оцени промяната в площта с биологично земеделие и характеристиките на ландшафта. Това ще стане в доклад до Европейския парламент и Съвета през новия мандат на ЕК.

Засилване на мониторинговата рамка

На препоръката към Европейската комисия, че трябва да се укрепи рамката за мониторинг на ОСП по отношение на климатичните и екологичните резултати, институцията отговори, че това се отнася до правни разпоредби, които предстои да бъдат договорени в бъдещата ОСП след 2027 г. При това ЕК отдавна е ангажирана да насърчава обмена на „зелени" добри практики в областта на климата и околната среда между държавите-членки.

„Ново проучване, финансирано от Комисията, ще оцени най-добрите практики по отношение на зелените стратегии" в националните планове, се посочва в отговора на ЕК до одиторите.

Бюджетът за ОСП през периода 2021-2027 г. е в размер на 378,5 милиарда евро и съставлява 31% от план-сметката на целия ЕС. Заявените цели на Европейската комисия са, да се осигурят справедливо подпомагане на доходите на земеделските стопани, продоволствена сигурност и поминък в селските райони, но също така да се защити околната среда и да се подсигурят възможности за реакция срещу негативното влияние на климата върху селскостопанското производство.

България също ограничи 

екологичните си амбиции

България също е сред страните-членки на ЕС, които избраха да прилагат екологичните интервенции при облекчени условия - с цел да се даде възможност за повече гъвкавост при поемането на ангажименти от стопаните и за да се намали финансовата и административната тежест през настоящия програмен период. В този дух бяха направени промени в стандартите 5, 6, 7 и 8 за добро земеделско и екологично състояние (ДЗЕС 5, 6, 7 и 8), а също така стана допустимо да се правят временни дерогации, когато метеорологичните условия не позволяват изпълнението през съответната година.

Също така, с второто изменение на Стратегическия план, бяха създадени нови възможности за финансиране за земеделските стопани. Например, направени бяха допълнения в екосхемата за поддържане и подобряване на биологичното разнообразие и екологичната инфраструктура (Еко-БРЕИ), като бяха включени нови практики като създаване на буферни ивици и използване на угари до 7% от обработваемата земя. Също така подпомагането по екосхемите за екологично поддържане на трайните насаждения вече включва и буферни ивици. Разширен е обхватът на екосхемата за екстензивно поддържане на затревени площи, като земеделци с фуражни и протеинови култури могат да кандидатстват за подпомагане. Освен това са облекчени условията за спазване на многогодишните ангажименти при интервенции, свързани с биологично земеделие, опазване на околната среда и хуманно отношение към животните.

Европейската комисия не разполага с ключови елементи за оценка на екологичното представяне на държавите-членки, посочват одиторите.
Европейската комисия не разполага с ключови елементи за оценка на екологичното представяне на държавите-членки, посочват одиторите.
Протестите на фермерите в началото на 2024 г. спомогнаха за намаляване на административната тежест по ОСП.
Протестите на фермерите в началото на 2024 г. спомогнаха за намаляване на административната тежест по ОСП.