Сезонът на ябълките за полските износители може да се окаже тежък. Не всички са готови да платят по-високата цена за ябълките, а в същото време има и огромно търсене на ябълки от страна на преработвателната промишленост, казва Якуб Кравчик, мениджър износ в полския износител на ябълки Appolonia.

„Сезонът за бране на полските ябълки започна по-рано и не всеки производител започна да бере ябълки навреме. Първо, сортът „Гала" беше готов за бране в средата на август и прозорецът за брането му всъщност беше много кратък. Не всички производители успяха да приключат с прибирането на реколтата до този момент и тези производители можеха да се сблъскат с някои последици за качеството. Когато започна октомври, повечето от сортовете бяха готови за прибиране на реколтата, почти по едно и също време, така че на полетата имаше голямо бързане. Прибирането на реколтата все още продължава, но виждаме, че има големи разлики във всяка овощна градина. Някои производители вече са приключили, докато други ще продължат да берат ябълки още две или три седмици. Нямаше достатъчно работници на полето, но имаше и различни други причини, поради които производителите не прибраха ябълките си толкова рано, колкото можеха," обяснява Якуб Кравчик.

Според Кравчик размерите на полските ябълки ще бъдат много по-големи. Дотолкова, че много от тях ще трябва да бъдат продадени за преработвателната промишленост. „Този сезон има много по-малко количества и ябълките са много големи по размер. Това е добра година за пазарите, които се нуждаят от ябълки с размер като 80 мм+ като дори при Гала Роял има много от този размер. Но има други сортове, чийто плодове са по-големи: над 100 мм. Дори и да приберем всичко от полето, много ябълки ще трябва да бъдат продадени като индустриални, защото повечето клиенти не искат да вземат ябълки с размер по-голям от 95 мм. Някои пазарни вериги обаче промениха спецификацията си и има възможност да им изпращаме и по-големи ябълки," казва Кравчик.

Тъй като търсенето на тези ябълки все още е доста голямо, цените им също са високи. Това обаче може да отблъсне някои от купувачите, смята Кравчик. „В момента ябълките не са най-евтините плодове по рафтовете на супермаркетите. В този смисъл веригите супермаркети няма да правят толкова много промоции с ябълки, така че продажбите на вътрешния пазар също може да се окажат по-ниски от обичайното," казва той.