Експертите на EastFruit обръщат внимание на много интересна информация, публикувана наскоро в САЩ, свързана с тенденциите в потреблението на различни плодове и горски плодове в тази страна през последното десетилетие.

Защо познаването на тенденциите в потреблението в САЩ е важно за производителите на плодове и ягодоплодни в Източна Европа и Централна Азия? Опитът и практиката показват, че тенденциите, възникнали в САЩ, често се превръщат в глобални в бъдеще. Разбира се, не бива да се смята, че тенденциите в САЩ ще бъдат следвани директно, защото всеки регион има свои собствени специфики и традиции, но определено си струва да се вгледаме в тях.

Тази информация е официална, тъй като е предоставена от Министерството на земеделието на САЩ (USDA) и е изчислена като наличност на местния пазар на различни плодове през 2021 г. в сравнение с 2011 г. на жител на САЩ.

Всъщност нито един друг плод не е нараснал почти толкова бързо в САЩ през последните 10 години, колкото тази ягодоплодна култура -  малините. Ръст на потреблението от 192 % за 10 години е много сериозен показател!

Трябва да се отбележи, че Украйна може да е една от причините за бързото нарастване на потреблението на малини в САЩ. Именно Украйна наводни световния пазар с много евтини замразени малини още през 2017-2019 г., което позволи на повече потребители да опитат този плод в различни рецепти. Същият фактор доведе до спад на цените на пресните малини и предизвика по-голям интерес към този вкусен и хранителен плод.

В днешно време площите с малини се разширяват по целия свят, дори и в страните от Централна Азия, като Киргизстан, Узбекистан и Таджикистан, където преди това малините не са били отглеждани в търговски количества.

"Интересно е, че друга ягодоплодна култура, черната боровинка, е на второ място по ръст на потреблението в САЩ през последните 10 години. От 2011 г. до 2021 г. потреблението на боровинки в САЩ се е удвоило. Като се има предвид, че преди 10 години и сега САЩ са далеч пред всички останали държави по отношение на средното потребление на боровинки на глава от населението, такъв впечатляващ ръст за този горски плод е много интересен показател и показва добри перспективи за боровинките в други държави от региона.

В тази връзка изненадващо е почти пълното отсъствие на боровинкови насаждения в Узбекистан, Таджикистан, Киргизстан и други страни от Централна Азия, където биха могли да събират боровинки в много атрактивен пазарен прозорец и да печелят добри пари от износа им. Освен това на вътрешния пазар на Узбекистан цените на боровинките са почти най-високите в света и достигат 40 щатски долара на дребно, което означава, че има потенциал и вътре в страната", казва Андрий Ярмак, икономист в Инвестиционния център на Организацията по прехрана и земеделие на ООН (ФАО).

"Много бързият темп на нарастване на потреблението на пресни плодове в САЩ трябва да бъде добра подсказка за участниците в бизнеса с пресни продукти в нашия регион. Например Украйна изнася изключително замразени малини, въпреки че сегментът на пресните плодове също не бива да се пренебрегва, тъй като той се разраства бързо, а цените на малините на пазара на пресни плодове са много по-високи, отколкото в сегмента на замразените. В Мароко например акцентът е върху по-скъпите пресни плодове, а замразяването се превърна в допълнение към този динамичен сегмент от бизнеса с плодове и ягодоплодни", обяснява експертът на ФАО.

Ягодите са забележимо и сред най-бързо развиващите се сегменти на потребление, като те вече се консумират в големи количества в САЩ. Въпреки това средната консумация на ягоди на глава от населението е нараснала с 45% за 10 години. Сред лидерите по популярност са и следните плодове: лайм, мандарина, авокадо, манго, лимон, киви, ананас и папая.

Консумацията на ябълки - най-разпространеният плод, обаче е в застой. За 10 години консумацията на ябълки на глава от населението в САЩ е нараснала само с 2%, което е в рамките на статистическата грешка. Въпреки това фактът, че консумацията не е намаляла, вече е добро постижение.

Сред плодовете, чието потребление на глава от населението в САЩ е намаляло през последното десетилетие, са следните: праскови, грейпфрути и сливи, като за всеки от тях спадът е с повече от 40 %. Забелязва се и спад в консумацията на пъпеши и портокали, които очевидно губят популярност на фона на увеличаването на наличността и популярността на мандарините.