Стратегическия план ще се забави с месец-два, 22 страни, сред които и Германия, няма да го предадат до края на годината
ВИЗИТКА:
Д-р Иван Иванов е роден на 13 август 1975 г. в Шумен. Притежава магистърски степени по „История“ от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и по „Право“ от Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“. През 2016 г. защитава докторска степен по история, а през 2018 г. става доктор на науките по управление на информационни процеси.
Д-р Иван Иванов има юридически опит като юрисконсулт и адвокат, и административен като общински съветник.
От 2013 г. е народен представител в 42-ото, 43–ото, 44-ото, 45–ото, 46–ото и 47–ото Народно събрание. През този период е член и заместник-председател на Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове, член и заместник-председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, както и член на Комисията по правни въпроси.
- Министър Иванов, честито! Две от най-важните агенции - на храните и горите, обаче се вадят от министерството, заедно с агенцията за сертификационен одит на европарите. Как приемате тези структурни промени, не е ли това значително ограничаване на ролята на ведомството?
- В никакъв случай. Напротив, смятам, че това е възможност за по-ефективно работеща структура. Знаете, че министерството на земеделието е мегаструктура, която в себе си съдържа немалко второстепенни разпоредители с държавни средства. Решението за структурни промени се взе по време на коалиционните преговори с една-единствена цел - да има по-голям контрол върху дейностите. Защото и агенцията по горите и БАБХ са контролни органи, които получиха доста лоша слава в последно време. Това беше водещият мотив да бъдат изведени като отделни структури и да преминат към Министерски съвет под шапката на министър-председателя. Не считам, че тези промени биха довели до някакъв негативен развой в посока значението на институцията "Министерство на земеделието". Това няма да се отрази негативно и на отрасъл земеделие. Той винаги е бил структуропределящ и много значим за страната ни. Просто извеждането на контрола извън министерството според мен ще доведе до по-голяма ефективност.
- В горите обаче няма само контрол, а има и стопанска дейност. Къде ще бъде мястото на горските предприятия - към МС или в МЗ?
- Горските предприятия и стопанската дейност остават в рамките на Министерството на земеделието. Единствено изпълнителна агенция по горите като контролен орган ще излезе. Вече събрах регионалните агенции, за да потвърдя, че продължава започнатата при служебното правителство политика за строг контрол при добива на дървесина. Особено в случаите на незаконен добив, който ощетява най-вече гражданите, които имат по-висока цена на дървесината. Проведох разговор с директорите на 6-те предприятия, за да намерят възможно най-скоро формулата, която ще върне старите нива на цените на дървесината.
- Има ли такава формула без мораториум по подобие на енергетиката?
- Мисля, че ще я намерят. Разбира се, без мораториум. Ако се наложи дори ще прекратяваме обществени поръчки и ще възложим нови, по далеч по-прозрачен начин, отколкото досега са свикнали. Защото всички знаем каква е славата на горските в момента - всички са с нагласата, че там цари беззаконие.
- Кога смятате, че тези мерки ще дадат отражение на цените на пазара на дървесина?
- Задачата, която съм възложил, е до края на януари да имаме вече резултати. Включително да има намаляване на цените на дървесината.
Въпреки промените министерството ще бъде основата за определяне и задаване на посоката за развитие на българското земеделие в следващите години. То ще продължи да бъде източникът на политиките в сектора. Тук ще продължим да правим политики. Ние сме институцията, която ще прилага новата Обща селскостопанска политика и на която база се изгражда стратегическият план. Тук са директните плащания, ПРСР и всички дейности, които са гръбнакът на земеделието в България.
Министерството е базисното звено, което ще определя напредъка на сектори като растениевъдство, животновъдство, биологично производство, рибарство, лозарство и т.н. Всичко, което предстои, ще става на базата на диалог. В следващите дни ми предстоят срещи с браншовите организации. Вървят тематичните работни групи за стратегическия план. Там дискусията е напреднала доста. Искам да чуя и на живо тези хора, за да видим какви забележки имат.
- Част от браншовите организации не са особено доволни, че човек извън сектора поема министерството. Но всъщност предимство или недостатък е липсата на опит в земеделието? Предимство, защото сте равноотдалечен от всички сектори, а недостатък, защото не сте се занимавали досега с детайли като ОСП и стратегически план, например?
- Коалиционните партньори, особено мандатоносителят, искаше начело на министерството да бъде човек без обвързаности в сектора. Тоест да не е зависим от един или друг.
Според министър-председателя това е предимство, което ще даде възможност за една по-прозрачна работа. Влизаме хора, които нямат зад гърба си обвързаности дали със зърнопроизводители, дали със зеленчукопроизводители, дали с животновъди. Всички ще бъдат равнопоставени. Това е много важно в този диалог, който ни предстои за реализиране на коалиционното споразумение. В него има настина много амбициозни задачи и те трябва много внимателно да се разгръщат, за да не се нарушава балансът и някой да остане ощетен. Тоест всички тези реформи трябва така да се направят, че да няма рязък удар върху някой от секторите. Защото в момента най-ощетени се чувстват зърнопроизводителите заради заявката, която е дадена за таван на плащанията.
В работата си на народен представител от област Шумен съм работил по решаването на много земеделски проблеми. В моето битие преди политиката е имало немалко работа и с производството на земеделска продукция. Като юрисконсулт на фирмата, която съм консултирал преди време, имаше и такава дейност.
Като член и зам.-председател на комисията по европейски въпроси основната ми задача 8 г. беше да се занимавам с програмирането, разходването и контрола на евросредствата, в голяма степен свързани и със земеделието в Програмата за развитие на селските райони. През комисията минаваше целия обем информация за тези програми. Считам, че имам експертиза, най-малкото заради документите, комуникацията тогава с министерството, парламентарния контрол спрямо земеделските министри. Например за африканската чума по свинете бях много активен, за да не се стигне до затваряне на предприятия и избиване на животните. Погледнете - в региона на Шумен нямаме такива случаи, въпреки че тогава бях в опозиция.
- Да изчистим въпроса със СИК - ако само сте продавали застраховки като студент, защо фигурирате като управител на клона в Шумен в регистъра ДАКСИ от 1995 г.?
- Не мога да си обясня какво се е случило и защо е направено това нещо. Фактите са ясни - тази история е изключително неприятна инсинуация. За мен е резултат от интереси на определени кръгове, които считат, че ще бъдат накърнени и се лансира тази история.
По това време бях студент в Софийския университет, живеех в бл. 17 в Студентски град. В София, а не в Шумен.
През годините този въпрос никога не е бил поставян. Правени са много проверки, включително и по закона за достъп до класифицирана информация, както и проверки от НАП и др. институции, които не доказаха нищо от тези обвинения. Вади се само в моментите, когато се сложи моята кандидатура за някаква държавна позиция.
- Като например през 2013 г., когато бяхте зам.-министър на вътрешните работи за часове.
- Още тогава и премиерът и министър Цветлин Йовчев казаха, че няма никакви данни и към днес е проверено на всякакви нива моето неучастие в каквито и да е схеми и престъпни групи. Доказано е, че няма такова, иначе нямаше да бъда тук. Бил съм зам.-председател на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, с най-висок достъп до класифицирана информация.
Пак казвам, всичко това е инсинуация от определени кръгове и ще стане ясно скоро, кои са те. Когато стартираме един сериозен мониторинг на министерството ще започнат да излизат редица нелоялни практики.
- Ще има ли пълна ревизия на управлението на ГЕРБ в земеделието?
- Естествено. Това е заложено и в коалиционното споразумение и няма как да минем без нея. Основните критики към министерството са за непрозрачност, нагласени търгове, плащане към някои земеделски производители и общини с предимство. Всички тези неща ще бъдат подложени на обстоен преглед. Включително, ако трябва, ще сключим договори с външни одитори, които да направят детайлна оценка на ситуацията.
В противен случай заявката ни за прозрачност ще остане само на думи.
- Кога ще сте готов с екипа си? Възнамерявате ли да запазите част от досегашните зам.-министри?
- До седмица политическият екип трябва да е факт. Но все пак това е политическо решение. За мен съставът е много важен, особено експертността на хората. Не мога да кажа дали досегашните зам.-министри ще останат, или не. Но във всяка ситуация ще се опираме и на тяхната експертиза и ще бъдат привличани в работата на тематичните работни групи.
- А да очакваме ли смени на шефове на агенции и дирекции в министерството?
- Предстои един детайлен преглед на работата на всяка една агенция или дирекция, на всеки служител. Вероятно ще се наложи преструктуриране на някои дирекции, най-малко заради структурните промени. Законовите и подзаконовите промени трябва да вървят по едно и също време, ръка за ръка.
Най-общо ще се направи една преценка за начина на управление и ефективността на всяка една от структурите. Трябва да има един екип, който наистина работи и дава резултати. Основното е да има координация между различните звена. Когато застъпят зам.-министрите, ще бъдат разпределени ресорите и основното изискване ще бъде да има изключително точна координация в действията. Не можем да си позволим да има разнобой по различни теми, когато се приема най-важният документ - стратегическият план.
Предизвикателство е, че влизаме в период, когато той е много напреднал. И ако има да се правят промени във връзка с подписаното коалиционно споразумение между 4-те партии, това трябва да стане изключително внимателно, деликатно. И отново да се дискутира с браншовите организации в тематичните работни групи и да се консултира с партньорите от Европа. Планът на служебния министър е бил в края на годината да се предаде планът, но е твърде вероятно това да се случи малко по-късно.
- Кога? И парламентът ли ще вземе най-дискусионните решения като например за тавани на плащанията и размерите на субсидирането?
- Таванът на плащанията и видовете субсидии ще бъдат дадени като решение на НС. Винаги и като народен представител съм казвал, че основната роля в държавата е на Народното събрание.
Категорично не е реалистично да успеем с внасянето на плана до края на годината. Но не сме само ние. 22 държави, сред които и Германия, са подали заявления, че няма да спазят срока. Той не е преклузивен, а препоръчителен. С Германия имаме идентични мотиви, те също влизат в нов етап на своето управление с нови политики. Няма как политики, заложени от предходни правителства, да не бъдат ревизирани в момента през призмата на нашето коалиционно споразумение. Не може така набързо за 2 седмици да вземем решения за период от 2023 до 2027 г. Аз няма да го допусна!
Но като министър на земеделието ще държа да се работи много усърдно и дори да се забавим с месец-два, това да бъде максимумът. Тоест в оставащите дни на декември и в първите на Новата година да се действа много усърдно, за да бъде завършен този план. И бързината няма да е за сметка на качеството.
- Ще бъде ли искано и официализиране на стратегическия план с решение на парламента?
- Това е идеята. Този програмен период ще бъде исторически - това е най-голямата реформа на ОСП. 17 тематични работни групи е имало, на 21-и декември ще имаме 18-та. Смятам в голяма част от нея да присъствам лично. Искам да чуя какви забележки има и да вземем балансиращо решение между възможностите и исканията на участниците в групата.
Основният проблем е колко внимателно и деликатно да се въведе това изискване на коалиционното споразумение за таван от 100 000 евро.
- Фиксиран ли ще бъде, или плаващ, какви са вариантите?
- Решението предстои. Затова с нетърпение очаквам и екипът да влезе, за да започнем по същество, защото разбирате, че сам министърът няма как да задвижи целия този процес.
Зам.-министрите няма да имат време дори да си подредят бюрото. Трябва да подготвим и бюджет на министерството за 2022 г. Интензивността на работата ще бъде изключително висока.
- В земеделието интересите са огромни и разнопосочни. Как ще балансирате между малки и големи фермери, между зърнопроизводители и животновъди?
- Много е важно и аз няма да допусна да се противопоставят едрите и дребните фермери. В никакъв случай. Всеки има своето място и значение в сектора. Ще защитаваме интереса на всички земеделски стопани, но акцентът ще бъде, както е в коалиционното споразумение, към развитието на микро, малки и средни стопанства. Ще опитаме да върнем колкото може повече хора в земеделския сектор. Това ще бъде и един от механизмите за завръщане на нашите сънародници от чужбина, които работят в земеделието. Със своя опит и знания те ще могат да се реализират и у нас - например в биологичното земеделие.
Всеки сектор е важен и има своя принос за земеделската политика и икономиката на страната. Ще вкараме и финансовите инструменти. Всеки да има равен достъп до средства - национални, европейски, под формата на нисколихвени и облекчени кредити. Така и по-големите ще могат да се компенсират, ако има намаляване на субсидиите им.
- Какво показват първите ви впечатления в министерството, кои са най-големите подводни камъни и проблеми, които не търпят отлагане?
- Един от основните ни проблеми е "Напоителни системи". Ежедневно получавам доклади и се занимавам от сутрин до вечер с тях. Проблемите са натрупани с години. Унищожена инфраструктура, нарязани съоръжения, помпени станции за скрап, неподдържани канали. Много е важно да намерим решение в кратък срок. Най-вероятно в "Напоителни системи" ще влезе и външен одит, за да имаме ясната картина. Още повече, че в този сектор ще бъдат съсредоточени немалко средства. Работи се усилено и в четвъртък за пръв път бяха изплатени едновременно двете най-големи плащания в земеделието - по СЕПП и обвързаната подкрепа за животни в общ размер от над 750 млн. лв.
- Възможно ли е преразглеждане на плана за възстановяване в частта за земеделие, за което настояват някои браншовици? Например да се върне първоначалната идея за по-голямо безвъзмездно подпомагане на напояването.
- 199 млн. лв. са предвидени по плана за възстановяване за напояване. Но драстично преразглеждане не е възможно. Не виждам как може да се промени.
И в стратегическия план ще има мярка за напояване. И по предходния програмен период на ПРСР има 100 млн. за рехабилитация на системата. Но и там има проблем. Предстои да го решаваме, защото благодарение на "усърдната" работа на предишни ръководства има опасност за много сериозна финансова корекция, която да ги доведе до фалит. Сега търсим изход от тази ситуация с ръководството на фонд "Земеделие". Вероятно част от материалите ще отидат и при г-н Рашков и МВР ще влезе там.
- Кога е станало това?
- Преди служебното правителство. Просто с лека ръка са проведени тръжни процедури, по които има сериозни забележки. За радост, навреме са спрени процесите и не сме изхарчили и стотинка. Но щетата е, че реално могат да бъдат загубени средствата от ПРСР и се опитваме да я избегнем. Целта е да направим всичко прозрачно и да нямаме забележки, защото 100 млн. са голяма сума. Нямаме право на грешки.
- В коалиционното споразумение е записано създаване на 6 събирателни пазара, на които да става контролът на вноса от НАП и митници и в същото време да могат да предлагат продукцията си на тях и дребни производители. Как и кога ще стане изграждането им - това държавни тържища ли ще бъдат, или публично-частно партньорство?
- Важно е да се осъществи, за да се разгърне потенциалът на българското земеделие. И родните производители да реализират продукцията си, и да не се стига до изхвърлени домати и излято мляко. Досега липсваше целенасочена политика от страна на държавата.
Направи се опит и има щандове в големите вериги, но те не са достатъчни. Там са все още единици. Предстоят ни срещи с представителите на големите вериги да се опитаме тези щандове да се увеличат и стоката там да е в по-голям обем. Ще си поговорим пак за френския опит. Знаете, че там веригите са задължени да продават регионални продукти. Но няма да решаваме въпроса с тоягата, всичко ще е чрез диалог. С разговори и създаване на предпоставки за качеството на българската стока, сами ще се убедят, че им е по-изгодно да продават български продукти. Ще се опитаме да увеличим обхвата.
Но как ше функционират тези тържища много детайлно ще бъде фиксирано в концепция, която ще бъде направена между министерството и земеделските производители. По-скоро ще са публично-частно партньорство.
Приоритет за правителството е подпомагане на производителите да бъдат конкурентоспособни, както на пазара у нас, така и в ЕС. Това ще бъде първата стъпка. Изграждането на такива тържища има и в плана за възстановяване. Предвидени са инвестиции в центрове за подготовка за предлагане на пазара на плодове и зеленчуци в размер на 30 млн. лв. Финансиране има, бенефициенти са земеделски производители и организации и сдружения. Крайният резултат е да се направят тези 6 центъра. Изграждането им ще стане с финализиране на плана за възстановяване.
Записано е и приемането на национални стандарти за насърчаване на производството - чрез използване на защитени географски указания за произход, местни продукти. Всички стандарти ще бъдат доброволни. Това прави продуктите по-търсени. Идеята е да насърчим бутиковите ферми да са повече и в по-голям обем, да насърчим късите вериги на доставки. Целта е от производител на суровини да се превърнем в износител на готови продукти и то с висока стойност. Амбициозна задача сме си поставили, надявам се да имаме подкрепата на всички нива на държавата. Това е национален приоритет.
- Как гледате на идеята за обособяването на гарантирани регионални бюджети за субсидиите по инвестиционните мерки. Или на такива за големи и малки стопани?
- Удачно е да се прилага регионален подход по отношение на мерките в ПРСР. Смятам, че това е изключително полезно и за мерките за общинска инфраструктура. Ще се даде възможност за по-равноправно разпределение на евросредствата. Ще направим консултации с НСОРБ. И за инвестиционните проекти трябва да има регионален подход.
Въпросът е да има ефект за земеделците, а не да се изгради стадион по ПРСР, за да пасат кравите на него. Това ще стане с детайлен анализ на отделните райони какви култури са подходящи за отглеждане в тях. Не просто да се дават така парите, а след обстоен анализ какви култури и продукти могат да се произведат.
Целта е субсидиите да са към култури с потенциал. Това беше и основна тема в дискусиите за коалиционното споразумение. Една от основните задачи на новия екип е да мобилизират целия потенциал на министерството за тази задача.
- Как ще бъдат изгонени политически инвеститори в земеделието по думите на премиера Кирил Петков?
- Политически брокери няма как да ми влияят. Трябва да обърнем гръб на партийните интереси и да се ръководим само от тези на земеделските производители. Ще проведем сериозен диалог и браншовите организации да оставят политическото влияние и да решаваме проблемите.
Секторите трябва да се развиват в симбиоза, справедливо да се разпределят парите. Това е целта, за да знаят земеделците, че държавата стои зад тях. Няма друг начин - единственият път е да се произвежда продукция с висока добавена стойност. Затова ще държа на резултатите.
- Кои са най-големите опасности и съответно възможности за селското ни стопанство?
- Възможностите на нашето земеделско стопанство са огромни. Можем да произвеждаме всичко. Въпросът е на анализ кой район в какво е най-добър и да фокусираме средства там. За да имаме продукт с висока добавена стойност.
От 2007 г. се промени обликът на земеделието с европейските средства. Сега земята не стига, трябва ефикасно да се използва. Въпросът е как да намерим баланс? Парцелирането и феодализирането доведоха до създаване на лобита, които сега трябва да се дръпнат назад.
Коментари