Не всички машини стават за масово производство. Някои от тях съществуват само в единични бройки или под формата на концепция на хартия
Производителите създават концептуални модели, за да разберат реакцията на потребителите за новия дизайн, новите технологии или дори наименованието на машината. Ако публиката хареса новата машина, тя може да се пусне в серийно производство. Друга функция на експерименталните трактори е да привлече посетители на различни изложения. По тази причина такива машини често се правят толкова футуристични, че за масовото им производство не може да става и дума. Но затова пък са отличен маркетингов ход, който привлича вниманието на купувачите към марката на производителя на техниката.
Caterpillar
Caterpillar rubber tired 4wd
Този прототип е създаден през 70-те години на 20-и век и е първият опит на Caterpillar да създаде съвременен селскостопански трактор. Преди това компанията произвежда предимно ескаватори и специализирана техника за минната промишленост. Тракторът е тестван от няколко фермери и за времето си се е оказал доста добър. Но Caterpillar решава да не го пуска в масово производство, тъй като в този трактор нямало нищо особено, което да привлече клиенти от конкурентите.
Caterpillar Bat Track
Bat Track е първият прототип на компанията, които получава статус "универсален трактор". Когато се провеждали тестовете, Caterpillar маскирала машината и на нея били поставяни различни двигатели и трансмисии. Тракторът бил оборудван с хидравлично задвижване, благодарение на което е било възможно машината да завива наведнъж на 90 градуса.
Caterpillar Challenger X2
Challenger X2 e прототипът, с който започва производството на популярната серия Challenger. Тези трактори се произвеждат и днес, и вече имат по-съвременен вид.
Освен стандартните прототипи компанията е произвеждала и футуристични екземпляри, които показват виждането на инженерите за земеделската техника на бъдещето. Най-известният експериментален трактор е известен като Caterpillar 3001.
Fendt
Fendt Evo 828 Vario е разработен през 2001 г. и на него е поставен 6-цилиндров двигател с мощност 190 к. с. Той е базиран на модела 818 Vario. Особеност на прототипа е неговата скорост, Evo 828 е достигал 65 км/час.
Fendt Trisix Vario
Fendt е експериментирал и с конструкциите на тракторите. Fendt Trisix Vario е триосов, шестколесен трактор, разработен през 2007 г. Неговата конструкция позволява да се увеличи опорната площ в сравнение със стандартните трактори с около 70 на сто. Маневреността на трактора е запазена, тъй като предната и задната оси завиват в синхрон.
Управлението на трактора е много по-удобно и плавно, отколкото при верижните машини.
Trisix може да се движи по автомобилните пътища със скорост от 65 км/ч, при това управлението на задната ос при скорост от 30 км/ч автоматично се изключва и управляема остава само предната ос. Fendt планираше да започне серийното производство на трактора, но през 2012 г. компанията замрази проекта.
Fendt 360 GT
Fendt е експериментирал не само с оста, а и с разположението на навесното оборудване. През 80-те години на миналия век компанията представи модела 360 GT, при който инвентарът се намира пред кабината на водача. Такова разположение е било много удобно във времена, когато за GPS все още никой не беше чувал, тъй като много култури е необходимо да се засяват равномерно. Тракторът е оборудван с 3-цилиндров двигател с мощност 60 к. с. и е развивал скорост до 40 км/час. Той влиза в серийно производство и става много популярен сред фермерите.
Valtra
Valtra ANTS
През 2011 година Valtra отбеляза 60 години. По този повод беше представен концептуален модел малки трактори, които бяха оборудвани с "умни колела", електрически двигател и подвижна кабина. Визуално машините напомняха на мравка, откъдето идва наименованието им.
John Deere
John Deere Autonomous Tractor
Компанията John Deere започна да експериментира с автономни трактори още през 1999 г. Тракторът е предназначен за пръскане на културите и почвообработка. Управлението на машината е ставало дистанционно посредством компютър, като на нея е бил поставен и GPS-трекер. Тракторът така и си остава прототип и не влиза в масово производство.
Timberjack Walking harvester
Този ходещ трактор, който напомня кръстоска на паяк и всъдеход от "Звездни войни" е разработен от компанията Timberjack, която е дъщерна на John Deere между 2000 и 2006 г.. Тракторът е предназначен за работа в горската промишленост.
New Holland
New Holland Boomer 8N
Boomer 8N е съвременен трактор в остарял костюм, който е произведен през 2009 г. След презентацията на прототипа, компания New Holland решава да пусна старомодния 8N в масово производство. Машината е оценена от много любители на винтидж техниката.
New Holland NH2
Особеност на този трактор е неговият двигател - той работи на водород, подобно на този, който се използва при Toyota Mirai. Мощността на водородния двигател е 106 к. с. Външно машината по нищо не се отличава от New Holland T6000, само от ауспуха му излиза водна пара.
Case IH
Case IH Quadtrac 1000
Именно така компания Case IH си представя трактора на бъдещето. Този футуристичен проект засега съществува само на хартия. От Case IH не дават конкретни технически характеристики за модела, но е известно, че ще има двигател с мощност 1000 к. с., както и възможност за дистанционно управление.
Case IH Magnum
Eдин от най-известните прототипи на 2016 година, за който вече сме разказвали. На изложението Farm Progress Show в САЩ компания Case IH представи автономен трактор на базата на Magnum. За да започне работа тракторът, трябва да се настрои маршрутът и да се зададат граници, извън който той не бива да излиза. Тракторът може да открива препятствия - той спира пред тях и чака указания или ги заобикаля, ако препятствието е отбелязано предварително. Ако пътят на трактора пресече движеща се машина, той спира, пропуска я и продължава работа.
Прототипите са своеобразна "бета версия" на бъдещите трактори на компаниите. По тях може да се определи каква посока на развитие ще изберат те през следващите няколко години. И въпреки че по-голямата част от прототипите няма да влезе в масово производство, то поне ще порадва публиката с футуристичния си дизайн.
Коментари