Съвместните усилия на четири държави от ЕС показаха, че потребителите могат да бъдат подтикнати към по-устойчиви решения, като например да изберат биологични продукти, съобщава FreshPlaza.

Сътрудничество, включващо Pro Luomu ry и международни партньори, разкри, че продажбите на биологични продукти могат да бъдат увеличени чрез стратегическо позициониране в магазините. При един забележителен случай във финландски хипермаркет продажбите на биологични моркови нараснаха с над 250 % в рамките на две седмици, като това бе постигнато чрез промяна на разположението на продукта.

Инициативата е част от промоционална кампания в целия ЕС, проведена във Финландия, Швеция, Нидерландия и Фландрия, Белгия. Целта е била да се манипулира средата за пазаруване чрез разположението на продукта или инструктивни материали, за да се улесни изборът на биологични продукти.

Във Финландия промоцията на моркови е била стратегически планирана през коледния сезон на 2023 г. - период, известен с повишените продажби на моркови. Направени са сравнения с данни за продажбите от предходната година, за да се гарантира точността. Експериментът е довел до значително увеличение на продажбите, което се дължи както на преместването на биологичните моркови, така и на засилването на комуникацията в магазина.

Хайди Хаависто-Майер от Pro Luomu подчертава значението на тези констатации за финландския пазар на биологични продукти и потвърждава положителния прием както от страна на търговците на дребно, така и от страна на производителите.

Освен това през есента на 2024 г. опитът с биологичното мляко във финландските хипермаркети показва увеличение на продажбите с над 18 % в някои магазини, въпреки общия спад в продажбите на мляко, благодарение на ефективното разположение на продуктите и ангажиращите комуникации в магазините.

Подобни положителни резултати са били наблюдавани в Швеция, Нидерландия и Фландрия, Белгия, което показва, че незначителни корекции могат да повлияят значително на поведението на потребителите към по-екологичен избор, дори когато цената е решаващ фактор. Например в Швеция продажбите на биологични овесени продукти са се увеличили с 65 % чрез стратегическо разположение, а в Нидерландия табелите и плакатите по рафтовете са увеличили продажбите на биологично месо с 27 %. Във Фландрия, Белгия, подчертаването на предимствата на биологичните вегетариански продукти е довело до 33% увеличение на продажбите.

Тези експерименти подчертават ефикасността на насърчаването на устойчиво потребителско поведение, без да се накърнява свободата на избор, като се акцентира върху промяна на поведението, а не върху коригиране на нагласите, и се изключва манипулирането на цените като тактика.

Докладът „Устойчиво нагаждане" обобщава тези констатации и предлага идеи за насърчаване на по-устойчиви модели на потребление.