14 наши фирми участват в най-голямото изложение за храни в Европа
Тихомир ТОНЧЕВ
1500 изложители от 60 държави участват в най-голямото изложение за храни в Европа - "Зелена седмица" в Берлин. То беше открито в петък, 17-и януари от новия еврокомисар Кристоф Хансен, германския министър на земеделието Джем Йоздемир, кмета на Берлин Кай Вегнер. Официалната делегация посети и българския щанд, на който представят продуктите си 14 фирми. Гостите опитаха баница със сирене и получиха за подарък кошници с българско сирене. Заради клетвата на новото правителство земеделският министър Георги Тахов не успя да присъства, а делегацията ни е водена от неговите заместници Лозана Василева и Деян Стратев.
България участва за 34-и път на "Зелената седмица", която тази година отбелязва 89-ото си издание. До 26-и януари жителите и гостите на Берлин могат да опитат на нашия шанд, който е на площ от 143 кв. м, различни месни и млечни деликатеси, мед, биовино, подправки, продукти с българско розово масло.
Малък семеен бизнес с ферма в централна България и производствен цех в София - "Таткова Био градина", предлага полезния аналог на течен шоколад - крем за мазане с рожков, босилково песто със семена от коноп, маслинова паста, горчица.
ЗП "Начо Тотев Иванов" се представя със 700 кг мед и пчелни продукти. Семейният бизнес стартира дейност през 2011 г. с 4 кошера. Към момента стопанството разполага със 700 кошера, разположени в 5 пчелина в полите на Стара планина и Средна гора. Има и 100 кошера на платформи, които допринасят за добиване на различни видове мед.
Стопанството от гр. Левски на Иван Ечев участва за втора година на "Зелената седмица" с 800 кг кисело мляко, биволско сирене, кашкавал, суджук. Емблематичните за страната ни продукти с розово масло се предлагат от ЗП "Петър Костадинов Симеонов". Семейството се занимава с отглеждане на маслодайна роза "Дамасцена" и лавандула повече от 20 години. Насажденията се намират в Гурково в Розовата долина на България. С натрупания опит и желанието за създаване на качествени натурални продукти от реколтата се заражда идеята за създаването на марката Krimas. Това е български бранд с био и 100% натурални продукти без изкуствени примеси. Розовата вода е с високо съдържание на розово масло - без да е извличано. На изложението производителят се представя с 350 кг розова вода, розово масло, душ гелове и козметика.
Традиционно много на българския щанд са и производителите на вино. За поредна година участва биопроизводителят Албена Симеонова с нейното биовино. На "Зелената седмица" се представят и още четири винарни - "Винарска изба Ноя", "Фоур френдс", "Био - терра" и "Домейн Трифонов".
За първи път участва фирма "Латифолиа", която използва иновативни биотехнологии в съвременната козметология с едно от най-ценните и древни етерични масла – лавандуловото масло. Фирмата създава фитокозметични продукти с натурални масла и ядливи съставки. На изложението се представя с 250 кг лавандулови масла. Също нов участник е и "Черноморски улов" ООД. На изложението фирмата предлага 980 кг консервирана, маринована и вакуумирана риба от Черно море.
Останалите участници на българския щанд са "Йотови" от Сливен с кашкавал и масло, "Балевски и Киров" с шипково масло и брашно, както и от арония. "Атанасов 67 и син" се представя с 360 кг мед, пчелен прашец, лавандулово масло и вода, както и сух лавандулов цвят.
"Зелената седмица" е едно от водещите събития в света в областта на храненето, селското стопанство и градинарството. От основаването си в Берлин през 1926 г., изложението се превръща в международно събитие, което привлича изложители и посетители от цял свят. Търговският панаир дава сцена и на идеи за решаване на актуални въпроси като опазване на климата, кръговата икономика, опазване на ресурсите и устойчиво използване на земята. Посещава се от над 300 000 души.
На щандовете с храна от цял свят кулинарите могат да намерят и нетрадиционни продукти като шоколад с пачи крак от Финландия, хрупкави червеи с лют червен пипер от Чехия или шведска пица със сирене с коноп. Дванадесет федерални провинции пък канят посетителите да открият туристическото и кулинарно разнообразие на Германия - от класически до иновативни творения като Maultaschen бургери, сладолед от водорасли или песто със зелен сос. Нова зона в Streetfood Hall радва посетителите с креативни специалитети без алергени.
Коментари