През последните години производството на полски боровинки се разшири и достигна стойности между 60 000 и 68 000 тона годишно, като около 30% от това количество е предназначено за износ.

През 2023 г. основните дестинации за плодовете са Германия (9 240 тона), Великобритания (4 260 тона) и Нидерландия (1 190 тона). По данни на полската агенция за санитарен контрол PIORiN, от 2022 г. до 2024 г. най-големите вносители на полски боровинки извън Европейския съюз включват Украйна, Сърбия, Беларус и Молдова. Други дестинации извън Европа включват Израел, Обединените арабски емирства и Саудитска Арабия.

Според FreshFruitPortal, въпреки че тези пазари остават атрактивна дестинация за полската черничева индустрия, е необходима правилна подготовка на плодовете и осигуряване на стабилни условия по време на транспорта, за да се гарантира, че плодовете пристигат на местоназначението си с добро качество.

Тази идея беше подкрепена от Пьотр Сигула, генерален мениджър на Berry Poland за закупуване и продажби, по време на 13-ата международна конференция за боровинките, проведена в Полша този месец.

„В момента се нуждаем от разнообразяване на пазарите за продажби", каза той. „Целта ни е след няколко години да разпределим продажбите така, че да доставяме сравними количества боровинки на вътрешния пазар, на европейските ни клиенти и на страните извън Европа."

Въпреки че интересът към стандартното ниво на плодовете се увеличава, търсенето на премиум категорията също нараства.
„Виждаме, че стандартното ниво се увеличава, но търсенето на премиум категорията също расте. Нараства групата на клиентите, които са готови да платят повече за по-качествени боровинки, като им се предлагат по-добри вкусови изживявания или гаранция за качество. На някои пазари нараства значението на категорията на биологичните или местните продукти", казва Рик Хенсгенс, търговски директор на Frutania Полша.

Към първокласно качество

Марчин Верешчук, директор „Продажби и подкрепа на производителите" във Fall Creek Полша, подчерта желанието на търговците и потребителите за премиум качество.

„Премиумизацията е стратегия за растеж", каза той. „Благодарение на по-доброто качество можем да убедим потребителите да платят повече за даден продукт", добави той.
По време на участието си в конгреса той изтъкна идеята, че „по-доброто качество може да се види в свойствата на самите боровинки, като например техния размер, външен вид и вкус".

„Начинът, по който те са опаковани и изложени на рафтовете на магазините, също играе важна роля", каза той.