Предимството й е, че може да произвежда през цялата година. Предизвикателството - да се справи с нарастващо производство

Световният пазар на боровинки продължава да се разраства бързо и Еквадор се позиционира като развиващ се играч с уникални характеристики, които го отличават от големите производители като Перу и Чили. Тя все още разполага с малки площи, но страната иска да се възползва от изключителните си климатични условия, за да изпъкне в конкурентната международна среда.

Себастиан Муньос, генерален мениджър на Negoser GlobalForum, казва в интервю, че секторът на еквадорските боровинки се е разраснал от началото на кампанията през 2015-2016 г., като през 2024 г. ще достигне 300 хектара, отглеждани със сортове като Biloxi, Emerald, Atlas, Eureka и Matías. Еквадорският износ е нараснал значително, като тази година приключва с 300 тона в сравнение със 112 тона, изнесени през 2023 г.

„Качеството на нашите боровинки, тяхната твърдост и органолептични характеристики ни позволяват да се конкурираме на най-взискателните пазари, като Съединените щати и Европа. Имаме дори няколко успешни пилотни доставки за Азия", казва Муньос.

Еквадор има стратегическо предимство: способността си да произвежда боровинки през цялата година благодарение на климатичното разнообразие между андинските и крайбрежните райони; основното предизвикателство обаче е ограниченият обем на производството, който не е достатъчен, за да задоволи нарастващото световно търсене. „Нашето предизвикателство е да разширим площите и да насърчим инвестициите в този сектор, както от местни, така и от международни производители, за да постигнем средносрочна цел от поне 1000 хектара култивирани площи", казва Муньос.

В международен план страната отбелязва напредък в откриването на нови пазари. Фитосанитарните протоколи вече са въведени в повече от 30 държави, а с Китай се водят преговори, така че еквадорските боровинки се утвърждават като първокласен продукт, предназначен за пазарни ниши, които ценят качеството им.

Секторът на боровинките не само допринася за диверсификацията на еквадорския агроекспорт, в който традиционно преобладават продукти като банани и какао, но има и положително въздействие върху местните общности.

Според Муньос жените представляват между 80 и 90 % от работната сила, която се занимава с тези култури, като по този начин насърчават приобщаващото икономическо развитие в селските райони. Освен това през 2024 г. износът е генерирал повече от един милион долара, така че боровинките се утвърждават като ключов продукт за еквадорската икономика.

Еквадор посреща предизвикателствата на световната търговия с оптимизъм, уверен, че качеството на плодовете и целогодишният му производствен капацитет ще го превърнат в ключов играч на международния пазар на боровинки.